Tak szybkie tempo prac przy tej kolejnej, dużej inwestycji drogowej to po części zasługa niezbyt srogiej i dokuczliwej zimy. Prace postępują bowiem cały czas, a ich efekty widać z tygodnia na tydzień. W dzielnicy Gołonóg trwa przy stacji kolejowej budowa centrum przesiadkowego oraz wspomnianego nowego wiaduktu, dzięki któremu szybko i sprawnie kierowcy pojadą pod torowiskiem kolejowym na drugą stronę miasta. Powstaje też cały nowy układ komunikacyjny z nowymi drogami i rondami, a w kolejnym etapie mają tu powstać także nowe miejsca parkingowe.
- Obecnie trwa budowa drogi , która pozwoli zapomnieć o staniu przed rogatkami i umożliwi pieszym, rowerzystom i kierowcom bezpieczne przejście i przejazd pod nowym wiaduktem. Droga prowadzić będzie do rond budowanych po obu stronach torów. Z tego po stronie alei Zagłębia Dąbrowskiego już korzystacie, zarys drugiego widać już po drugiej stronie torów – informuje Marcin Bazylak.
- Teraz najważniejsza wiadomość. Z końcem kwietnia wiadukt, oba ronda i nowa droga mają być gotowe. Wtedy też firma Nowak-Mosty planuje otwarcie przejazdu pod wiaduktem. To pozwoli na likwidację tymczasowej drogi i tymczasowego przejazdu przez tory. W tym miejscu nowy peron zostanie jeszcze wydłużony o 23 m. Trzymajcie kciuki za rychły koniec prac – dodaje prezydent Dąbrowy Górniczej.
Nowy wiadukt kolejowy obok przystanku Gołonóg ma zastąpić skrzyżowanie w poziomie szyn i zapewnić sprawne przejazdy kolejowe oraz bezpieczną komunikację drogową. Pod wiaduktem będzie droga, ścieżka rowerowa i chodnik – te prace miasto realizuje wspólnie z PKP PLK.
Projekt przebudowy układu drogowego przy stacji w Gołonogu przewiduje także budowę rond na skrzyżowaniach al. Zagłębia Dąbrowskiego i ul. Uklańskiego (dawniej Piecucha) oraz Parkowej i Wczasowej. Te plany częściowo zostały już zrealizowane. Powstaną również nowe chodniki i drogi rowerowe.
Nowy peron, windy, przejście podziemne na stacji
Na tej stacji kolejowej w dzielnicy Gołonóg od niedzieli 11 grudnia podróżni korzystają już z drugiego, nowego peronu, ale nadal pracują wokół maszyny i ciężki sprzęt. Podróżni mogą korzystać z przejścia podziemnego pod linią kolejową. Wykonane zostało także nowe dojście od strony ulicy Parkowej.
Na stacji pojawi się dodatkowo czytelne oznakowanie i tablice informacyjne, a po zmroku także oświetlenie, które mają ułatwić teraz orientację w podróży. Dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się przewidziano odpowiednio przygotowane dojścia. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się będą mogły korzystać z wind. Zadanie jest realizowane we współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Gminy Dąbrowa Górnicza w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”.
Przebudowę peronów oraz układu torowego i drogowego przy stacji Dąbrowa Górnicza Gołonóg, PKP PLK i miasto zleciły w 2021 roku dąbrowskiej firmie Nowak-Mosty. Inwestycja warta jest 67,5 mln zł (55 mln zł netto). Udział PLK to ponad 26 mln zł netto. Wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie 2023 roku.
W kolejnym etapie przy dworcu PKP mają powstać nowe miejsca parkingowe, ale to stanie się po uregulowaniu własności gruntów w tym miejscu. Na razie nie ma także ostatecznej decyzji, co do tego, czy odnowiony zostanie nieczynny dziś budynek dworcowy, ale nie jest to wykluczone. Podobnie jak w przypadku dworca w śródmieściu, którego remont trwa oraz dworca w dzielnicy Ząbkowice (remont jest zaplanowany) także tutaj miasto wstępnie zadeklarowało chęć wynajmu części pomieszczeń, do których mogliby się przenieść m.in., strażnicy miejscy.
Nie przeocz
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?