Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesny system pracy kombajnów w Polskiej Grupie Górniczej. Ma usprawnić pracę pod ziemią

Bartosz Wojsa
Bartosz Wojsa
Powszechnie stosowany w kopalniach 40-letni system prowadzenia posuwu maszyn i przenośników w ścianie nie potrafi sprostać współczesnym kombajnom, a coraz większe ich moce prowadzą do awarii oprzyrządowania, które stały się utrapieniem górników na dole
Powszechnie stosowany w kopalniach 40-letni system prowadzenia posuwu maszyn i przenośników w ścianie nie potrafi sprostać współczesnym kombajnom, a coraz większe ich moce prowadzą do awarii oprzyrządowania, które stały się utrapieniem górników na dole arc. PGG
Polska Grupa Górnicza uczestniczy w projekcie badawczym pod hasłem Komtrack, którego celem jest opracowanie systemu ruchu kombajnu nowej generacji, który sam inteligentnie steruje swoim posuwem w ścianie kopalnianej pod ziemią, na przykład zależnie od zmiennych nachyleń trasy przenośnika. To ważny projekt, ponieważ powszechnie stosowany w kopalniach 40-letni system prowadzenia posuwu maszyn i przenośników nie potrafi sprostać współczesnym kombajnom.

Opracowanie systemu ruchu kombajnu nowej generacji, który sam inteligentnie steruje swoim posuwem w ścianie, np. zależnie od zmiennych nachyleń trasy przenośnika - to cel ważnego projektu badawczego pod hasłem Komtrack z udziałem Polskiej Grupy Górniczej. Dlaczego postanowiono się go podjąć?

- Powszechny w kopalniach stary system ma już 40 lat i coraz gorzej współpracuje ze współczesnymi kombajnami. Z powodu przestarzałej konstrukcji, przybywa awarii, które na dole stały się utrapieniem górników - tłumaczą w PGG.

Nowoczesny system posuwu dla kombajnów ścianowych ma stać się rozwiązaniem, które zwiększy efektywność wydobycia.

- Ograniczy m.in. straty związane z awariami, częstą wymianą zużywających się części, a nawet ilość zużytej do zasilania energii elektrycznej, bo mniejsze będą opory, które musi pokonać maszyna na swojej drodze - czytamy w oświadczeniu spółki.

Naukowcy przewidują, że jedną z najważniejszych korzyści będzie także zwiększenie się bezpieczeństwa załogi w ścianie. Jak przekonują, mniej będzie obwałów, a tzw. przekładka przenośnika ścianowego stanie się łatwiejsza i szybsza.

Nie przegap

Zadanie wynalezienia i wdrożenia innowacji pod ziemią wzięło na siebie konsorcjum badawcze z udziałem Polskiej Grupy Górniczej. Uczestniczą w nim m.in. specjaliści Instytutu Techniki Górniczej Komag i AGH.

Koszt niezbędnych badań i prac oszacowano na blisko 10 mln zł (z czego ponad 6,7 mln zł pochodzi z Unii Europejskiej). System nowej generacji, który będzie alternatywą dla powszechnego obecnie Eicotrack, powinien być gotowy w połowie 2021 roku.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera