Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy pociąg Impuls w Katowicach: Czy nowe pociągi wozić będą powietrze? WIDEO + ZDJĘCIA

MIW
Nowy pociąg Impuls w Katowicach
Nowy pociąg Impuls w Katowicach Koleje Śląskie
Nowy pociąg Impuls w Katowicach: Na katowickim dworcu można dziś było podziwiać "Impuls" - jeden z szóstki tego typu pociągów, kupionych wspólnie przez samorządy województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. Trzy z nich już od jesieni kursują na liniach międzywojewódzkich, trzy kolejne niebawem zaczną robić to samo pod szyldem Przewozów Regionalnych. To bowiem właśnie tej spółce wydzierżawione zostaną te składy.

Nowy pociąg Impuls w Katowicach:

Dlaczego samorząd zdecydował się na taki krok skoro ma do dyspozycji własną spółkę, czyli Koleje Śląskie? Bo w nieodległych czasach, gdy KŚ leżały na łopatkach i nie wiadomo było, czy w ogóle przetrwają tzw. połączenia stykowe zostały przekazane Przewozom Regionalnym.

I ta umowa obowiązywać będzie do roku 2018. Co stanie się potem? Czy umowa z PR zostanie przedłużona, czy może połączenia międzywojewódzkie (a w ślad za nimi trzy „Impulsy”) zostaną przekazane Kolejom Śląskim? Stanisław Dąbrowa, odpowiedzialny w zarządzie województwa nie chciał przesądzać.

CZYTAJ WIĘCEJ:
Marszałek śląski chwali się nowym pociągiem Impuls. Każdy będzie mógł go zwiedzić

- Będziemy to analizować – stwierdził jedynie.

Pociągi obsługiwać będą połączenia z Częstochowy i Katowic do Kielc, a także z Rybnika i Katowic do Krakowa. Takie trasy zostały wskazane we wniosku, jaki samorządowcy złożyli w Brukseli (zakup został w dużej mierze sfinansowany z unijnych pieniędzy). A to oznacza, że zgodnie z unijnymi przepisami przez najbliższe pięć lat będą musiały kursować po wskazanych liniach. W przypadku tej z Katowic do Krakowa istnieje jednak obawa, że wozić będą powietrze, gdyż ze względu na fatalny stan torowiska czas podróży nie schodzi poniżej godziny, co zważywszy na dystans dzielący oba miasta jest (łagodnie mówiąc) kompromitacją.

Co gorsza, raczej nie ma szans, że taki stan rzeczy się zmieni, gdyż prowadzony przez PKP PLK remont niemiłosiernie się ślimaczy i dziś w branży można usłyszeć, że w najlepszym razie modernizacja zostanie ukończona w roku 2018. Pytanie, czy do tego czasu ktokolwiek będzie chciał jeszcze na tym odcinku korzystać z usług kolei skoro busy pokonują ten dystans w czasie 80 minut, a bilety wcale nie są droższe niż te na pociąg.

To zaś każe zastanowić się nad sensem kierowania najnowszych pociągów na tak mało atrakcyjną trasę. Stanisław Dąbrowa ma świadomość tej pułapki, ale – jak tłumaczy – gdy przygotowywano wniosek o unijne dofinansowanie pociągów nikt nie spodziewał się, że prace na linii z Katowic do Krakowa będą się tak przedłużać.

- Jeśli na tej trasie będzie z pociągów korzystać naprawdę bardzo mało pasażerów, to będziemy się zastanawiać nad zmianą linii, choć na taki krok musiałaby się zgodzić Unia – mówi Dąbrowa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty