Nowy sygnał radiowy z kosmosu! Nawet naukowcy są zaskoczeni. To drugie tego typu odkrycie w historii

MJ
Odebrano sygnał radiowy z kosmosu
Odebrano sygnał radiowy z kosmosu pixabay.com
Szybki i powtarzający się sygnał radiowy z kosmosu wzbudził sensację wśród astronomów i innych naukowców zajmujących się badaniem przestrzeni kosmicznej. Ten sygnał z kosmosu dotarł na Ziemię z odległości 1,5 mld lat świetlnych - podaje CNN. To drugi w historii taki sygnał. O odkryciu poinformowano podczas 233. posiedzenia Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego w Seattle.

Sygnał z kosmosu

Sygnał nosi nazwę FRB 180814.J0422+73. Odebrano go latem 2018 roku. Zarejestrowane krótkie i powtarzające się fale radiowe na Ziemię dotarły z tego samego miejsca. Odkrycia dokonał radioteleskop, który wykorzystywany jest w ramach projektu CHIME.

- Naukowcy twierdzą, że jeśli wykryją inne powtarzające się sygnały, to pozwoli im poznać źródło ich pochodzenia. Hipoteza mówi, że wywołują je potężne zjawiska astrofizyczne - pisze dziennik.pl. Pierwsza zarejestrowana transmisja radiowa miała częstotliwość 700 MHz. Niektóre były o wiele słabsze - miały zaledwie 400 MHz. Różnice w częstotliwości mogą wskazywać na odmienne źródło impulsów.

Potężne obiekty astrofizyczne

Zespół CHIME uważa, że ​​rozproszenie to wskazuje na potężne obiekty astrofizyczne u źródła wybuchów

- Cherry Ng z Uniwersytetu w Toronto sugeruje, że źródłem sygnału mogą być pozostałości po supernowej lub supermasywnej czarnej dziurze - informuje dziennik.pl.

Naukowcy mają nadzieję, że nowy radioteleskop pomoże im znaleźć odpowiedzi na temat tajemniczych sygnałów.

Pierwszy sygnał radiowy z kosmosu został odkryty w 2015 r. przez radioteleskop Arecibo i oznaczono jako FRB 121102.

Teleskop Hubble'a zrobił najdokładniejsze zdjęcie Galaktyki Trójkąta jak do tej pory

Oumuamua - obiekt międzygwiezdny

To nie pierwsze tak sensacyjne odkrycie astronomiczne w ostatnich latach. Ponad rok temu, 19 października 2017 roku, przy pomocy teleskopu Pan-STARRS-1 odkryto ‘Oumuamua (1I/2017 U1) - obiekt, który wleciał do Układu Słonecznego z przestrzeni międzygwiezdnej. Komunikaty wydały wtedy m.in. Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) oraz NASA.

Na temat Oumuamua szybko powstało wiele teorii. Niektórzy uważali nawet, że jest to statek obcej cywilizacji. Wskazywać miał na to między innymi podłużny kształt obiektu.

Artystyczna wizja Oumuamua (autor: ESO/M. Kornmesser)