Ta inwestycja pochłonęła aż jedną trzecią całej sumy na przebudowę terminalu B na lotnisku w Pyrzowicach: kilkadziesiąt milionów złotych. Jest wyposażona w tomografy lepsze niż w niejednym szpitalu. Tymczasem pasażerowie... nawet jej nie widzą, choć jest niezwykle ważna. Ale jest schowana na zapleczu.
Oto nowy i ultranowoczesny system transportu i kontroli bagaży, czyli sorter. Jest tak ważną częścią wyposażenia lotniska, świadczy choćby to, że najpierw zamówiono sorter, a dopiero potem zaprojektowano dopasowane do niego pomieszczenie. Na dodatek firm, które robią takie systemy, jest niewiele. W przypadku lotniska Katowice Airport przetarg wygrała polska firma Dimark. Zobaczcie na filmie, jaki jest nowy sorter w Pyrzowicach.
Przestarzały system kontroli bagażów w terminalu B był jedną z bolączek w Pyrzowicach. Miał niewystarczającą wydolność, a liczba pasażerów rosła. Obecny sorter, który jest w terminalu B ma wydajność aż1885 bagaży na godzinę, co oznacza, że bez problemu można odprawiać kilka rejsów na raz.
Dla przypomnienia - o ile przy lotach regularnych walizek nadawanych do luku jest ok. 70., o tyle w przypadku lotów czarterowych to nawet 200 sztuk: tyle ilu jest pasażerów. Jak ciężkie to walizki wiecie na pewno, targając swoje bagaże pełne pamiątek i wspomnień po powrocie z wakacji.
Zatem co warto wiedzieć o sorterze na lotnisku? Jest tu pięciostopniowa kontrola bezpieczeństwa bagaży rejestrowanych.
W nowym terminalu B, oddanym do użytku pasażerom w sierpniu 2021 jest aż 28 stanowisk odpraw biletowo- bagażowych (check-in), w tym 2 self drop (do samodzielnego nadania bagażu) oraz stanowisko bagażu ponadgabarytowego, zakres pracy wag do 150 kg, dokładność pomiaru +/- 100g. Jest reż 12 zrzutni bagażowych z możliwością frontowego oraz bocznego załadunku. Następnie nasze walizki trafiają na sorter tackowy z systemem tilt (czyli przechyłu), który ma 76 tacek.
Nie przeocz
- System składa się z dwóch redundantnych nitek przenośników kontroli bezpieczeństwa oraz dwóch najnowszych urządzeń kontroli bezpieczeństwa, Smith Heimann pracujących w standardzie 3 - wyjaśnia profesjonalnie Piotr Adamczyk, PR menadżer w Katowice Airport. - To tzw. tomografy dające obraz 3D zawartości prześwietlanych bagaży (wcześniej obraz był 2d - red.). Ponadto BHS posiada system śledzenia bagażu wraz z monitoringiem jego zawartości, od momentu nadania bagażu do momentu załadowania na wózek bagażowy.
Co jeszcze warto wiedzieć o terminalu B? Koszt przebudowy oszacowano na 77 mln zł netto. Latamy z niego do strefy Schengen. Stary terminal miał przepustowość na poziomie 2 mln pasażerów rocznie.
Po przebudowie przepustowość będzie dwa razy większa - 4 mln pasażerów rocznie. Starszy teoretycznie terminal A przeszedł gruntowny remont w 2013 roku, zaś w 2015 z drugiej strony B powstał terminal przylotowy C (B przestał być wówczas także terminalem przylotowym).
Terminal B mocno odbiegał standardem od pozostałych terminali w Pyrzowicach. Remont planowo miał zacząć się w 2018, ale przesunięto go na rok 2019 z racji organizacji w grudniu 2018 szczytu klimatycznego COP w Katowicach.
Musisz to wiedzieć
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?