Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Oświęcimia do drogi S1 gotowa jest na 54 procent. GDDKiA podała termin zakończenia tej inwestycji. Zobacz zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia do drogi S1 jest zaawansowana na 54 procent
Budowa południowej obwodnicy Oświęcimia do drogi S1 jest zaawansowana na 54 procent GDDKiA
Południowa obwodnica Oświęcimia do drogi S1 jest zaawansowana na 54 proc. Tak ocenia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która podała także orientacyjny termin zakończenia budowy trasy powstającej w ciągu drogi 44.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Obwodnica Oświęcimia w ciągu drogi 44 nabiera kształtów

Budowa obwodnicy Oświęcimia rozpoczęła się na początku listopada 2022 roku. Nowa trasa, która odciąży główne drogi w mieście i połączy je z drogą ekspresową S1 z miesiąca na miesiąca nabiera kształtów. Dotyczy to m.in. kluczowych jej elementów, jak przeprawy nad rzekami.

Z trzech przepraw w ciągu obwodnicy Oświęcimia gotowa jest już konstrukcja mostu nad Wisłą na granicy Małopolski i Śląska
Z trzech przepraw w ciągu obwodnicy Oświęcimia gotowa jest już konstrukcja mostu nad Wisłą na granicy Małopolski i Śląska GDDKiA

- Zima była czasem intensywnych prac na obu mostach biegnących nad największymi rzekami – Wisłą i Sołą - podkreśla Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej w krakowskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych.

W piątek, 22 marca, ukończona została konstrukcja przeprawy na Wiśle na granicy Małopolski i Śląska, która połączyła brzegi rzeki, a tym samym oba województwa. Most powstawał techniką nasuwania podłużnego. Ma 432 m długości w ciągu jezdni do Mysłowic oraz 420 m na jezdni do Krakowa.

Most nad Sołą budowany jest inną techniką – nawisową. Tutaj zbudowano od połowy grudnia do połowy marca ok. 200 m jezdni. Prace na budowie były prowadzone nawet w bardzo niskich temperaturach, przy -17 stopniach Celsjusza.

Na finiszu jest także budowa przeprawy przez Sołę w Oświęcimiu
Na finiszu jest także budowa przeprawy przez Sołę w Oświęcimiu GDDKiA

W takich warunkach m.in. kładziono w styczniu belki nad ul. Legionów, które będą częścią konstrukcji mostu nad Sołą. Konstrukcja mostu nad Sołą ma połączyć brzegi rzeki w ciągu najbliższych tygodni.

Zima sprzyjała budowie obwodnicy Oświęcimia

Prace były prowadzone także przy innych częściach inwestycji, w tym tunelu pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice. Firma Budimex będąca wykonawcą inwestycji wykorzystywała w miarę możliwości łagodną zimę.

Zaawansowane są także prace przy rondach na ul. Legionów i Jagiełły oraz Zatorskiej. Na części odcinków wylane są już pierwsze warstwy asfaltu.

Jedną z kluczowych części obwodnicy jest tunel powstający pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice
Jedną z kluczowych części obwodnicy jest tunel powstający pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice GDDKiA

W GDDKiA zauważają, że budowa obwodnicy Oświęcimia to jedna „najcieplejszych” jej inwestycji. Zima jest tu względnie łagodna i ustępuje szybciej niż na innych obszarach. Jednak konsekwencją są problemy z roztopami i błotem, które na terenie budowy występuje wyjątkowo obficie. Na bieżąco monitorowany jest stan wód gruntowych. Pomiary wskazują, że tej zimy był on wyjątkowo wysoki.

Będzie omijać Oświęcim od południa

Cała obwodnica Oświęcimia ma łącznie długość niewiele ponad 9 km. Prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 między miejscowościami Bojszowy i Jedlina po śląskiej stronie do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej w Oświęcimiu.

- Budowa jest zaawansowana w 54 proc. Wykonawca szacuje, że inwestycja zostanie zakończona w II połowie 2025 roku - informuje Kacper Michna z GDDKiA.

Kształtów nabiera także droga S1 na odcinku między węzłem Oświęcim a Dankowicami
Kształtów nabiera także droga S1 na odcinku między węzłem Oświęcim a Dankowicami GDDKiA

Koszt inwestycji to 0,5 mld zł. Budowa otrzymała 164,4 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Trasa omijać będzie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska