Chociaż harmonogram prac przewiduje budowę do sierpnia, to władze parku bardzo chciałyby, aby "Elka" zaczęła być użytkowana już wcześniej.
- Chociaż prace budowlane postępują bardzo szybko, to mamy harmonogram nie tylko budowlany, ale również finansowy, nie możemy zbyt przyspieszyć prac, bo może on nie nadążyć - wyjaśnia Arkadiusz Godlewski, prezes Parku Śląskiego. - Chcielibyśmy jednak, aby kolejka ruszyła na urodziny Parku Śląskiego, czyli 22 czerwca.
Na razie jednak trwa jeszcze rozbiórka stacji, choć przy Stadionie Śląskim prowadzone są już prace związane z fundamentami.
Firma, która wykonuje rozbiórkę, w ramach zapłaty, zabiera materiały i mechanizm ze starej "Elki".
- Zadaniem wykonawcy jest wykonanie prac rozbiórkowych, a jego wynagrodzeniem jest prawo zatrzymania sobie materiału, który można wykorzystać jako podkład pod budowę, czy innych elementów, które można odzyskać - podkreśla Godlewski. - Również z tymi środkami, które firma zarobi na sprzedaży tych elementów, będzie musiała się z parkiem podzielić. Już wiemy, że będzie to 300 tys. zł, które zostaną przekazane na bieżącą działalność parku.
Część starych krzesełek z Elki będzie również zrewitalizowanych i służyć będą jako ławki w parku. Jak będą wyglądać i gdzie staną? To na razie niespodzianka.
Elka będzie pierwszą w Polsce kolejką, która będzie miała zarówno gondole, jak i krzesełka.
- W zależności od pogody, czy chęci odwiedzających, możemy skorzystać zarówno z 8-osobowych gondoli, jak i 4-osobowych ławeczek - wyjaśnia Bogdan Tarko, prezes polskiego oddziału Doppelmayr. - Na świecie jest kilka takich kolejek, w Polsce będzie ona pierwsza.
Stare stacje były budowane w latach 60. Zastosowana konstrukcja jest betonowa, ciężka, masywna. Nowe obiekty będą sprawiały wrażenie lżejszych i bardziej komponujących się z otoczeniem.
Stacja przy stadionie ma mieć stalową konstrukcję, uzupełnianą o delikatne płyty betonowe. W tym miejscy znajdzie się garaż, mechanizm napędu kolejki i miejsca przesiadkowe. Cześć obiektu będzie przeszklona. Do jego budowy zostaną też użyte płyty poliwęglanowe i żelbetonowe.
W podobnej technologii zostanie wykonana stacja przy śląskim lunaparku.
- Zdajemy sobie sprawę, że na ten moment czekano od wielu lat - przyznaje Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiego. - Najtrudniejsze etapy: pozyskanie unijnego finansowania, projektowanie i uzyskanie koniecznych pozwoleń budowlanych, są już za nami. Teraz najprzyjemniejsza cześć inwestycji - realizacja.
Inne, w porównaniu do starej Elki, mają być też słupy, na których kolejka ma się wznosić - malowane i kwadratowe zastąpią ocynkowane w kształcie stożkowym. Na słupach będą zamontowane oświetlenie i monitoring. Ponad 95 procent części zostanie sprowadzona z Austrii. Tylko nieliczne elementy zostaną wykonane w kraju. W okresie największego natężenia prac na budowie będzie pracować około pięćdziesięciu osób.
*Slash w Katowicach! Spodek oszalał [SENSACYJNE ZDJĘCIA i WIDEO]
*Hajmat, hanysy, gorole, powstania śląskie, godka! [Śląski Słownik Pojęć Kontrowersyjnych]
*Ranking szkół nauki jazdy 2013
*Poznaj tajemnicę abdykacji papieża Benedykta XVI
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody