Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ostra awantura o przebudowę drogi do lotniska w Pyrzowicach [ZDJĘCIA]

Krzysztof Szendzielorz
Sołtys Tadeusz Czapla i radna wojewódzka Barbara Dziuk nie zgadają się z planami ZDW w Katowicach, dotyczacymi przebudowy DW 913 w Pyrzowicach
Sołtys Tadeusz Czapla i radna wojewódzka Barbara Dziuk nie zgadają się z planami ZDW w Katowicach, dotyczacymi przebudowy DW 913 w Pyrzowicach Krzysztof Szendzielorz
W Pyrzowicach mamy awanturę o przebudowę drogi wojewódzkiej 913 do lotniska. Takie plany ma Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Mieszkańcom i władzom gminy Ożarowice nie podobaja się te pomysły, bo utrudnią dojazd do terenów inwestycyjnych i istniejących już firm.

W Pyrzowicach ma zostać przebudowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 913 do lotniska. Kolejna inwestycja związana z Katowice Airport wywołała kolejną awanture w Pyrzowicach. Władze gminy Ożarowice i mieszkańcy sołectwa Pyrzowice skarżą się, że znów nikt nie słucha ich uwag.

O co dokładnie chodzi. Zarząd Dróg Wojewódzkich chce przebudować 900-metrowy odcinek DW 913 w sołectwie Pyrzowice od węzła z S1 w kierunku do lotniska. Na 900-metrowym odcinku DW 913 od ronda na węźle z S1 w kierunku portu ma powstać kolejne rondo na skrzyżowaniu z ulicą Piłsudskiego. Między tymi rondami są jeszcze dwa skrzyżowania z ulicami Transportową i Równoległą (obie po stronie wschodniej drogi wojewódzkiej, bliżej granicy Ożarowic z Mierzęcicami). DW 913 w Pyrzowicach po przebudowie ma też stać się w części drogą dwujezdniową. Drugi pas ma zostać dobudowany mniej więcej w rejonie skrzyżowania DW 913 z ulicą Równoległą (ale nie na samym skrzyżowaniu). Dwa pasy obejmą zatem aż dwa skrzyżowania, przy których nie będzie już rond. Nie będzie też zjazdu w ulice Równoległą i Transportową dla kierowców, którzy pojadą od lotniska. Będą musieli zawrócić na rondzie już istniejącym (na węźle z S1). Nikt nie zjedzie na stację paliw BP, do hotelu De Silva i innych firm, które powstały na powojskowych terenach inwestycyjnych.

Dwa pasy utrudnią też plany gminy Ożarowice, która za pieniądze z rządowego programu tzw. „schetynówek” przebudowała ul. Zagrodową i przedłużenie ul. Krótkiej po zachodniej stronie DW 913 (cały inwestycja kosztowała ponad 1,6 mln zł). Naturalnym przedłużeniem tej drugiej ulicy miała być ulica Równoległa przez skrzyżowanie z DW 913. Teraz ulica Krótka kończy się w polu. I tak może pozostać, jeśli Zarząd Dróg Wojewódzkich nie zmieni swoich koncepcji. Około 30 hektarów terenów inwestycyjnych przy ul. Krótkiej i Zagrodowej też nie będzie miało wjazdu z trasy wojewódzkiej.

- Po co nam taka przebudowa drogi, która utrudni życie. Wygodny dojazd do terenów inwestycyjnych ważny jest też dla inwestorów - mówi Tadeusz Czapla, sołtys Pyrzowic. - Już rok temu ZDW wyrwał jeden z mostków przy drodze wojewódzkiej i jeden z właścicieli parkingów nie ma do niego dojazdu - dodaje.
Ryszard Pacer, rzecznik ZDW w Katowicach mówi, że kolejnych rond na skrzyżowaniach nie może być, bo nie przewiduje tego plan zagospodarowania przestrzennego gminy. - Ponadto na długości ok. 900 m będą dwa ronda. Zatem twierdzenie, że posesje po wschodniej stronie DW 913 będą „odcięte” od reszty wsi są absurdalne - twierdzi Ryszard Pacer i dodaje, że budowa trzeciego ronda stałaby w sprzeczności z rozporządzeniem ministra transportu. Mówi ono, że minimalna odległość między skrzyżowaniami na drodze klasy wojewódzkiej w terenie zabudowanym nie może być mniejsza niż 500 m. Zdaniem Pacera, kolejne skrzyżowania spowodują, że będą powstawały korki na dojeździe do lotniska.

- To niech wybudują nową drogę wojewódzką do węzła Mierzęcice przy planowanej strefie cargo przy lotnisku - mówi wójt Ożarowic, Grzegorz Czapla. Nazywa kłamstwem twierdzenie, że plan zagospodarowania przestrzennego gminy nie zakłada budowy skrzyżowań w tym rejonie DW 913. - Przedłużenie dróg były planowane. Nasz plan zagospodarowania nie jest tak szczegółowy i nie określa, jakie te skrzyżowania mają być - wyjaśnia Czapla.

Wójt absurdalnymi nazywa twierdzenie, że ten odcinek DW 913 w Pyrzowicach ma być szybkim dojazdem do lotniska. - Na kilkusetmetrowym odcinku nie da się nadrobić straconego czasu. Autostradą, do węzłów ma być szybki dojazd, a na DW 913 ma być ruch płynny i bezpieczny - mówi Grzegorz Czapla.

Sołtys Pyrzowic odnosi się też do rozporządzenia ministra. - Dzwoniliśmy do ministerstwa, w którym dowiedzieliśmy się, że minister może wyrazić zgodę na odstępstwa od wytycznych z rozporządzenia - mówi Tadeusz Czapla. Przyznaje to również wójt Ożarowic. - Z takim wnioskiem musi jednak wystąpić zarządca drogi, a wniosek odpowiednio uzasadnić - wyajśnia Grzegorz Czapla.

Ryszard Pacer upiera się jednak przy swoim. - Naszym zdaniem plan zagospodarowania przestrzennego uniemożliwia budowę kolejnych rond i takie mamy dokumenty. Jeśli coś się zmieniło, to nie jest wykluczone, ze gmina złamała prawo nie konsultują z Zarządem Dróg Wojewódzkich zmiany w planie - dodaje.

Pomysł budowy nowej drogi obok planowanej strefy cargo przy lotnisku w Pyrzowicach, o której wspomina wójt, rzeczywiście jest rozważany. - Można oczywiście budować kolejne drogi, ale to nie zmienia faktu, że tej klasy droga wojewódzka, która teraz prowadzi do lotniska i dróg ekspresowych, musi spełniać odpowiednie standardy. Wójt chciałby chyba, aby powstała tam jakaś ale z rondami. Nie możemy się na to zgodzić - podkreśla Pacer.
Wójt Czapla twierdzi jednak, że ruch na DW 913 może paradoksalnie wzrosnąć, właśnie przez pomysły ZDW. - Jak ktoś będzie chciał zatankować na stacji benzynowej, to będzie nawracał na tym rondzie przy węźle, a później wyjeżdżając ze stacji znów będzie zawracał na kolejnym rondzie przy skrzyżowaniu z Piłsudskiego. Bo kto tankuje benzynę, jak jedzie do lotniska? Kierowca będzie chciał to zrobić, jak będzie wracał z portu - argumentuje włodarz Ożarowic.

Jest on też przekonany, że prędzej czy później skrzyżowania trasy wojewódzkiej z nowymi drogami gminnymi, zbudowanymi chociażby w ramach programu "schetynówek", powstaną. - Prawie 10 lat temu mówiłem dyrektorowi Zarzadu Dróg Wojewódzkich o tym, by zbudować ronda na drodze wojewódzkiej nr 913 w Pyrzowicach. Nie chciał o tym słyszeć. Już powstały przy węźle z S1, a kolejne planują. Potrzeba było panu dyrektorowi prawie 10 lat, żeby przekonał się do naszych pomysłów. Ale nie obrażamy się i robomy swoje - dodaje.

Sprawą jest zbulwersowana radna wojewódzka Barbara Dziuk z Tarnowskich Gór. Mówi, że to kolejna kwestia związana z lotniskiem, w której nikt z władz wojewódzkich i urzędników nie bierze pod uwagę argumentów mieszkańców. - Oni mają też swoje racje, a obrażanie ich, gdy zaprosiłam ich swego czasu na komisję infrastruktury sejmiku, zaostrza konflikt - komentuje Dziuk.

Tadeusz Czapla jest zresztą rozgoryczony tym, jak w ostatnich latach z mieszkańcami Pyrzowic i całej gminy postępują urzędnicy wojewódzcy. - Nie wykończyli nas za Hitlera i za komuny. Teraz zrobi to demokracja w zgodzie z prawem. Chociaż pisałem już pisma w sprawie tej drogi wojewódzkiej dużo wcześniej. Nikt nas nie słucha. Nawet ministerstwo, które pisze, ze sprawa jest w gestii Zarządu Dróg Wojewódzkich i koło sie zamyka - mówi sołtys.

Jeszcze nie wiadomo, kiedy dokładnie miałoby dojść do przebudowy DW 913 w Pyrzowicach. - Kiedy inwestycja będzie realizowana, zależy od Zarządu Województwa i Sejmiku Samorządowego, które uchwalają budżet i plany (tzw. rzeczowe) dla ZDW w Katowicach. Podobnie, dopiero po rozstrzygnięciu przetargu będziemy wiedzieli, ile ta inwestycja będzie kosztować - mówi Pacer. Wiadomo już jednak, że wojewoda śląski wydał 20 września zgodę na przebudowę DW 913 w Pyrzowicach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!