Jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?

    Jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?

    Materiał Partnera Zewnętrznego

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?
    Wybór agencji marketingowej to zawsze ryzyko. Nawet bogate portfolio nie gwarantuje sukcesu. Czym się kierować przy wyborze – podpowiadamy w tekście.
    Jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?
    Wybór agencji marketingowej to zawsze ryzyko. Nawet bogate portfolio nie gwarantuje sukcesu. Czym się kierować przy wyborze – podpowiadamy w tekście.

    Portfolio to nie wszystko

    Większość osób przy podejmowaniu ważnych decyzji kieruje się rekomendacjami. To słuszna strategia, aczkolwiek nie zawsze skuteczna. Nie inaczej postępują firmy przy wyborze agencji reklamowej. Gdy nie znamy agencji, to pierwszym krokiem jest zawsze zajrzenie do zakładki portfolio. Kto był lub jest aktualnie jej klientem, jakie zlecenia wykonywała w przeszłości agencja i jak została oceniona przez klientów. Agencje marketingowe doskonale z tego zdają sobie sprawę, dlatego w swoim portfolio zawsze zamieszczają tylko pozytywne recenzje, wystawione najczęściej przez duże i rozpoznawalne firmy na rynku. Trzeba zawsze pamiętać, że zamieszczone na stronie internetowej referencje, rzadko kiedy oddają rzeczywisty obraz działalności agencji. Nierzadko agencje, choć nie oszukują wprost, to wprowadzają delikatnie w błąd potencjalnych klientów. Na przykład wiele małych agencji realizuje kampanie reklamowe (najczęściej to tylko kampanie, których celem jest promocja firmy w wyszukiwarce lub w Internecie) dla autoryzowanych dilerów aut w swoim mieście, a w portfolio wpisuje, że jej klientem jest marka aut, które akurat sprzedaje ten zleceniodawca.

    Z drugiej strony, jeśli nawet agencja na stronie przedstawia rzetelnie recenzje swojej działalności, bez zbędnego koloryzowania, to nie może to być ostateczna wskazówka przy wyborze. Dla wielu dużych agencji, które realizują kampanie dla znanych globalnych koncernów, mały zleceniodawca zawsze będzie tylko dodatkiem – punktem w budżecie. Warto mieć na uwadze, że nawet jak nas będzie stać na usługi renomowanej agencji, wielokrotnie nagradzanej na światowych konkursach, to nie możemy być pewni, że do obsługi naszej firmy zostaną oddelegowani najlepsi specjaliści. Jeśli nawet eksperci drugiego szeregu będą mogli się pochwalić większą kreatywnością i wiedzą, niż czołowi specjaliści jakiejś małej lokalnej firmy, to nie znaczy, że podejdą oni do naszego zlecenia z równie wielkim zaangażowaniem.
    Agencja marketingowa
    Indywidualne podejście to podstawa

    Wiele z agencji reklamowych, pomimo że deklaruje zupełnie inaczej, działa bardzo szablonowo. To najgorsze podejście do działań marketingowych, jakie można sobie chyba wyobrazić. Aktualnie, tylko przy pomocy działań nieszablonowych, można się wyróżnić na rynku. Zawsze warto szukać agencji, które działają kreatywnie. Sztuką jest jednak ocenić, która agencja zawsze stara się oferować klientom rozwiązania nowatorskie, zgodne z ich indywidualnymi potrzebami, a która najczęściej proponuje strategie, choć może i sprawdzone, to na pewno nieoryginalne. Warto w tym celu nie tylko przejrzeć portfolio, by zobaczyć, że poprzednie działania reklamowe były mocno spersonalizowane, ale także odbyć rozmowę z ekipą kreatywną. Osoby, które mają dość intuicji społecznej i doświadczenia, szybko rozszyfrują poziom kreatywności proponowanych działań. Warto także szukać agencji, która zna już specyfikę branży.

    Klient zleceniodawcy w centrum uwagi, a nie zyski

    Pomimo że każda agencja reklamowa to firma, jak każda inna, której priorytetem jest zysk, to warto zawsze szukać takiej, która w centrum uwagi swojej działalności stawia satysfakcję klienta zleceniodawcy. Tym bardziej że obecnie największą skutecznością cieszą się strategie marketingowe, nastawione na realizację potrzeb informacyjnych klienta tak jak content marketing (http://brand.ceo/pl-pl/czym-jest-content-marketing/). To taktyka polegająca na produkcji i publikacji przez markę wartościowych treści, takich, które klientom dadzą jakąś wartość dodaną (teoretyczną, praktyczną czy rozrywkową). Agencje, które będą realizowały tego rodzaju działania dla firm, muszą mieć na uwadze oczekiwania odbiorców, a nie tylko chęć pokazania swojej pomysłowości. Na nic fajerwerki i spektakularne pomysły, jeśli treści będą tworzone w oderwaniu od potrzeb klientów. Premie dla agencji powinny wynikać ze skuteczności działań, a nie ilości pozytywnych komentarzy w pismach branżowych.

    Efektywność

    Firmy, szczególnie te mniejsze, powinny zawsze szukać rozwiązań charakteryzujących się największą efektywnością, także w zakresie marketingu. Najczęściej małe lokalne przedsiębiorstwa dysponują niewielkimi budżetami reklamowymi i chcą je wykorzystać jak najbardziej efektywnie (tym bardziej, że większość firm lokalnych korzysta z kredytów). Choć żadna agencja reklamowa nie może dać gwarancji realizacji postawionego przez zleceniodawcę celu, to warto przynajmniej szukać takiej, która już na wstępie zaoferuje nam działania, które pozwolą nam osiągnąć najlepszy efekt w ramach posiadanych środków.

    Wyprzedzać trendy

    Na początku XXI wieku, sukces biznesowy mogą odnieść firmy, które nie tylko podążają z trendem, ale także je wyprzedają lub nawet je kreują. Nie znaczy to jednak, że powinniśmy szukać agencji, które działają całkowicie w sposób eksperymentalny. To czasem strategia zbyt ryzykowna. Warto związać się z firmą, która w swoim arsenale działań będzie miała narzędzia zarówno stare i sprawdzone, jak i te nowatorskie, które są zgodne z aktualnymi trendami w marketingu. Czasem warto zainwestować w taktyki, które dopiero są przedmiotem analiz teoretyków. Przykładem jest choćby marketing treści. Firmy, które zainwestowały w ten rodzaj promocji, kiedy hasło „content is king” było tylko sloganem powtarzanym na konferencjach o SEO/SEM, dzisiaj mogą się cieszyć wysoką rozpoznawalnością, nie tylko w wyszukiwarkach, ale także w Internecie.

    Podsumowanie

    Na firmy stojące przed wyborem agencji marketingowej, zawsze czyha wiele pułapek. Można je ominąć, jeśli podejdziemy do tego zadania rozsądnie. Często w branży reklamowej mówi się, że agencja jest tak dobra, jak jej ostatnia kampania. Choć jest w tym powiedzeniu, zapożyczonym ze sportu coś prawdziwego (najczęściej mówi się tak o trenerach piłkarskich), to nie należy tak bardzo się go trzymać. Nawet największemu geniuszowi może się przecież trafić słaby pomysł. W ostatnim czasie na rynku pojawiło się wiele agencji wyspecjalizowanych w pewnego rodzaju działaniach marketingowych (wbrew opiniom ekspertów, którzy powtarzają, że tylko agencje full service mają sens i rację bytu). Większość z nich, pomimo że zajmuje się wybranym sposobom promocji, to nie ogranicza się do działań na jednej platformie. Dzięki wiedzy i doświadczeniu doskonale sobie radzą zarówno w świecie online, jak i offline. Przykładem są choćby agencje marketingowe specjalizujące się z marketingu treści. Jeśli chcemy skupić się na jednej strategii, to warto zainteresować się właśnie tego rodzaju rozwiązaniem.

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama