Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po gliwickich ulicach jeździ już kolejnych 17 nowoczesnych, hybrydowych autobusów. Koszt inwestycji to prawie 40 mln złotych

OPRAC.:
Aleksandra Wielgosz
Aleksandra Wielgosz
W Gliwicach jeździ siedemnaście nowych autobusów hybrydowych. Kosztowały prawie 40 mln zł.
W Gliwicach jeździ siedemnaście nowych autobusów hybrydowych. Kosztowały prawie 40 mln zł. UM Gliwice/G.Ożga
Włodarze Gliwic nie ustają w staraniach, aby na terenie miasta było co raz więcej ekologicznych rozwiązań. Tym razem sprawa dotyczy zakupu siedemnastu hybrydowych autobusów marki Solaris Urbino 18 Hybrid. Gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, od początku swojej działalności, czyli 1997 roku kupiło 286 autobusów za 317 mln zł. Natomiast koszt nowej inwestycji to niemal 40 mln złotych.

Po gliwickich ulicach jeździ już kolejnych 17 nowoczesnych, hybrydowych autobusów

Jak czytamy na oficjalnej stronie miasta autobusy są nowoczesne, klimatyzowane, niskopodłogowe, bezstopniowe i przegubowe. Wyposażone są w hybrydowy zespół napędowy wykorzystujący energię wytwarzaną w procesie hamowania, dzięki czemu emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska. Napędzane są silnikiem spalinowym spełniającym rygorystyczne normy czystości spalin EURO VI D.

- Nowe pojazdy mają długość 18 m i mieszczą 145 pasażerów. Wyposażone są m.in. w wygodne, ergonomiczne siedzenia dla 40 pasażerów, monitoring, głosowy system informacji, system zliczania pasażerów, Wi-Fi i ładowarki USB. Przystosowano je także do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wózkami dziecięcymi czy z rowerami, posiadają system dodatkowego obniżenia poziomu wejścia. Dla wygody pasażerów, na pionowych poręczach zamontowano przyciski „STOP” sygnalizujące kierowcy konieczność obsługi „przystanku na żądanie”. Przyciski oznakowano też wypukłymi znakami w języku Braille’a - informuje gliwicki urząd miejski.

Nowe autobusy spełniają dodatkowe wymagania, które nie są obowiązujące dla autobusów miejskich, ale znacznie podwyższają standardy bezpieczeństwa, mowa tu m.in. o ochronie kierowcy podczas zderzenia czołowego i zwiększonej wytrzymałości konstrukcji nośnej.

- Dodatkowo, komora silnika została wyposażona w automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru - czytamy na stronie miasta.

Zakup autobusów kosztował niemal 40 mln złotych i został sfinansowany ze środków własnych PKM, przy wsparciu unijnym w wysokości 18,5 mln zł.

Kolejne plany gliwickie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej

Jak się dowiadujemy, to nie koniec planów inwestycyjnych gliwickiego PKM-u, który systematycznie odnawia tabor i starsze autobusy sukcesywnie wymienia na nowsze.

- W grudniu 2023 r. na gliwickie ulice wyjechały nowoczesne autobusy elektryczne sygnowane jako Transport GZM. Osiem nowych autobusów zostało przekazanych Gliwicom przez GZM. Do Gliwic trafiło również osiem ładowarek – cztery podwójne mobilne ładowarki każda o mocy min. 2 × 40 kW i cztery ładowarki pantografowe o mocy około 200 kW każda, zlokalizowane na czterech przystankach komunikacyjnych w Gliwicach (przy ulicach: Toruńskiej, Mechaników, Szafirowej i Jesiennej) - czytamy na stronie miasta.

W najbliższym czasie spółka weźmie udział w unijnym konkursie, dzięki któremu być może uda się zakupić 7 autobusów przegubowych z bateryjnym napędem elektrycznym i 6 ładowarek.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera