Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PO i PiS na Śląsku. Darmowa A1 - czy znów ją ktoś obieca? Co z Kolejami Śląskimi? [ANALIZA]

Marcin Kasprzyk
Na Euro 2012 miał być gotowy cały śląski odcinek A1
Na Euro 2012 miał być gotowy cały śląski odcinek A1 Mikołaj Suchan
Gdy w lutym 2011 roku rozpoczynaliśmy w DZ walkę darmową autostradę A1 od granicy z Czechami do węzła Sośnica, wiedzieliśmy, że będzie to trudna sprawa. Sytuacja zaczęła się zmieniać, gdy zbliżały się wybory.

Optymizmem powiało, gdy już na samym początku nasz pomysł poparli samorządowcy i lokalni posłowie wszystkich opcji politycznych, PO i PiS-u również. Wszyscy usiedliśmy w Urzędzie Miasta w Rybniku, by zastanowić się nad tym projektem. Porozumienie ponad podziałami - aż miło było popatrzeć.

CZYTAJ KONIECZNIE SZCZEGÓŁY:
KONWENCJA PO I KONGRES PIS NA ŚLĄSKU

Większy kłopot był z uzyskaniem poparcia w rządzie PO. Wiadomo, kryzys, każda złotówka się liczy. Dlatego dziś mam spory szacunek do byłego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka (PO), który prosto w oczy miał odwagę nam powiedzieć: „nie ma szans, by śląski odcinek A1 był darmowy”.

„Tak autostrady na Śląsku muszą być darmowe” - deklarowali liderzy PO odwiedzający nasz region... przed wyborami. Premier Donald Tusk, Sławomir Nowak, Joanna Kluzik-Rostkowska, minister Jacek Rostowski... - takie nazwiska miały pracować nad naszym pomysłem. Walkę w Sejmie obiecywali również w PiS-ie - m.in. posłowie Bolesław Piecha i Grzegorz Janik. Z obietnic niewiele zostało, a rzeczywistość zrobiła sobie z polityków kwaśny żart. Dziś darmowej A1 na Śląsku broni felerny most w Mszanie.

Sprawa Kolei Śląskich jest dla nas równie ważna. Adam Matusiewicz (PO), były marszałek woj. śląskiego, w mojej ocenie również zasłużył na szacunek, KŚ to wizjonerski projekt. Szacunek za to, że się go podjął. Nie każdego polityka na to stać. Przecież łatwiej okopać się na urzędzie i czekać do kolejnych wyborów. Niestety, z wykonaniem projektu KŚ było już dużo gorzej - uważam, że głównie z powodu złego doboru fachowych kadr, sprawą zajmowali się ludzie bez wyobraźni.
Mam wrażenie, że sam Mat-siewicz nie mógł liczyć na specjalne poparcie centrali. Sam słyszałem wypowiedź jednego z liderów PO, który rok przed startem KŚ z politowaniem wypowiadał się o tym pomyśle. Chociaż z drugiej strony Andrzej Massel, wiceminister transportu, projekt KŚ, oficjalnie oceniał jako modelowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!