Pociągi będą szybciej kursować z Katowic do Rybnika. Zostanie dobudowany drugi tor
Większy niż dotychczas ma być za kilka lat dostęp do połączeń kolejowych pomiędzy Katowicami a Rybnikiem i dalej w stronę polsko-czeskiej granicy. Umożliwić ma to budowa drugiego toru pomiędzy Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami.
- Wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej. Dzięki temu zwiększy się przepustowość linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów - informuje resort infrastruktury.
Wprawdzie podróżni różnicę odczują najwcześniej w 2029 roku, bo na wtedy zaplanowano ukończenie inwestycji, to jej realizacja już się rozpoczęła. Pierwszym etapem jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie dobudowy toru, co właśnie uczyniło PKP PLK.
Budowa dodatkowego toru to inwestycja w ramach programu Kolej Plus
Kolejowa inwestycja zostanie zrealizowana w ramach rządowego programu Kolej Plus. Jak podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, jednym z jego celów jest zwiększanie komfortu podróżujących koleją. - Inwestycje realizowane w ramach programu Kolej Plus przyczynią się do przywrócenia wielu połączeń kolejowych i poprawy komfortu podróżowania - mówi Andrzej Adamczyk.
Wpływ na komfort podróżnych ma też mieć budowa nowych przystanków. Powstaną one również przy okazji budowy drugiego toru pomiędzy Katowicami a Orzeszem.
- Dostęp do kolei zwiększą przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza - wyliczają w Ministerstwie Infrastruktury.
Ponadto, wyremontowane zostaną też trzy stacje i przystanki. - Przewidziana jest przebudowa stacji i przystanku: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie również zostaną dobudowane perony, uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się - słyszymy w ministerstwie.
Budowa toru i infrastruktury kolejowej na linii Katowice - Orzesze jest jednym z siedmiu projektów, które wpisują się w program Kolej Plus w woj. śląskim.
- Na wszystkie PLK SA podpisały umowy z wnioskodawcami. Przetargi ogłoszono już na trzy projekty - w grudniu 2022 r. na zaprojektowanie połączenia do Jastrzębia-Zdroju, w styczniu 2023 r. na przywrócenie ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą, Katowicami Murckami a Tychami oraz na budowę łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami - przypomina Ministerstwo Infrastruktury. Wartość wszystkich projektów szacowana jest na ok. 2 mld zł.
Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 460 mln zł
Samo zadanie "Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice", jak nazywa się inwestycja zakładająca budowę drugiego toru pomiędzy Katowicami a Orzeszem ma wartość ok. 460 mln zł.
Jest to projekt, który podzielono na kilka dwa etapy. Przewidziano prace projektowe w latach 2023–2026 i a budowę w latach 2026–2029.
Nie przeocz
- Toksyczni ludzie. Lepiej się trzymać od nich z daleka. Jak ich rozpoznać?
- Gdzie najwięcej uczniów uczęszcza na lekcje religii w Śląskiem? Sprawdźcie!
- TOP 7 najlepszych sanatoriów na Śląsku. To najlepiej oceniane uzdrowiska. ZNACIE JE?
- HIT INTERNETU! Ksiądz tańczy na studniówce do przeboju zespołu Long & Junior! WIDEO
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?