21 kwietnia GDDKiA przekazała wykonawcy plac budowy. Drogowcy mają wejść na budowę w czwartek, 28 kwietnia. Wtedy mają rozpocząć się prace związane z przebudową "zakopianki" na odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki.
- Zanim zacznie powstawać nowa droga trzeba wykonać prace przygotowawcze, wykarczować pnie po wyciętych drzewach, geodeci muszą zrobić inwentaryzację, geolodzy badania kontrolne podłoża, a saperzy sprawdzić czy nie ma gdzieś materiałów wybuchowych - mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka oddziału GDDKiA w Krakowie. - To jest standardowa procedura. Jak dokładnie będzie wyglądał harmonogram prac, będzie wiadomo po przeanalizowaniu propozycji przedstawionej przez wykonawcę w przygotowanym już programie robót - tłumaczy Mikrut-Purchla.
Na ponad 6-kilometrowym odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi powstaną m.in. dwa węzły drogowe „Skomielna Biała” i „Zabornia”. Na węźle „Skomielna Biała” będą zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz natomiast na węźle „Zabornia” zjazdy na Nowy Targ i Chyżne.
- Górzyste ukształtowanie terenu spowodowało konieczność budowy licznych obiektów inżynierskich. Ponad jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej czyli ok. 2,3 km poprowadzona będzie na wiaduktach - wyjaśnia rzeczniczka małopolskiego oddziału GDDKiA.
Wiaduktów powstanie 17, w tym najdłuższy, liczący 992 metry oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”. Tu także powstanie Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej i MOP (miejsce obsługi podróżnych ) Zbójecka Góra.
Ponadto konieczna będzie m.in. rozbudowa DK28, DK7 i DK47. Na wykonanie prac włoska firma będzie miała prawie dwa lata - dokładnie 22 miesiące.
- Przy czym nie wlicza się tu miesięcy zimowych, czyli okresu pomiędzy 15 grudnia a 15 marca - zastrzega Iwona Mikrut-Purchla.
Inwestycja pochłonie ponad 615 milionów 68 tysięcy złotych.
To nie jedyny fragment zakopianki, który czeka modernizacja. Na "tunelowym" odcinku S7 ze Skomielnej Białej do Naprawy (ok. 3 km) powstanie dwukomorowy tunel drogowy o długości 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.
Tunel pobiegnie przez masyw górski, dokładnie przez masyw Lubonia Małego w Beskidzie Wyspowym.
- Wybudowanie tunelu dwukomorowego oznacza w praktyce budowę dwóch równoległych do siebie obiektów podziemnych o długości 2,06 km w trudnych warunkach geologicznych i hydrologicznych fliszu karpackiego - podkreśla rzeczniczka GDDKiA w Krakowie. - Ponadto do wykonania są m.in.: wzmocnienia podłoża gruntowego dla uzyskania właściwych warunków posadowienia dróg, obiektów inżynierskich oraz zapewnienie stateczności nasypów i skarp, zabezpieczenia skarp głębokich wykopów oraz przebudowa i budowa dróg dojazdowych do obsługi terenu przyległego - wylicza.
Z kolei na odcinku trasy S7 Lubień-Naprawa o długości 7,6 km oprócz dwujezdniowej drogi klasy S, wybudować trzeba m.in. dwa MOP-y : „Lubień” i „Krzeczów” oraz 10 obiektów inżynierskich i 6 małych mostków na potoku Krzywańskim.
Jak dodaje rzeczniczka GDDKiA, postępowanie przetargowe dla odcinków S7 od Skomielnej Białej do Naprawy i dalej do Lubienia jeszcze się nie zakończyło, ponieważ trwa kontrola uprzednia prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, zgodnie z procedurą.
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS
*Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
* Kara za gwałt zbiorowy w Pietrzykowicach za niska! Jest apelacja
*Pomysły na Majówkę 2016: Ciekawe miejsca i wydarzenia ZOBACZ I SKORZYSTAJ
*Najlepsze prezenty na Komunię 2016: Dziecko będzie zachwycone
*Oto Ksawery! Ten noworodek ma prawie 6 kg. Musicie go zobaczyć. Gratulujemy mamie!
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?