Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik: Kiedy i w jakich sytuacjach możemy reklamować towar?

Monika Krężel
Reklamację możemy złożyć na każdy wadliwy towar
Reklamację możemy złożyć na każdy wadliwy towar odt.co.nz
Czy możemy reklamować każdy towar, który kupiliśmy? I kiedy przysługuje na niego gwarancja? Warto wiedzieć, jakie mamy prawa będąc klientami, bo przecież każdy z nas robi zakupy w sklepie.

W jednym z małych sklepów rowerowych nasz Czytelnik kupił sakwy na rower. - Dostałem oczywiście rachunek, zachowałem go sobie. Jednak przy wychodzeniu ze sklepu spytałem, czy one są na gwarancji. Nie wiem, czy użyłem dobrego terminu, ale chodziło mi o to, że jak się coś z nimi stanie, to mogę przyjść i złożyć reklamację albo dostać nowy sprzęt - opowiada pan Jarosław z Tychów. - Jednak sprzedawczynie dziwnie na mnie popatrzyły, jakby nikt nigdy o coś takiego nie spytał. I powiedziały, że tak mogę przyjść, jak się coś będzie działo. I tyle - relacjonuje.

Nasz Czytelnik chciałby dowiedzieć się czegoś więcej. - W tym sklepie nie dowiedziałem się, jaki jest czas na reklamowanie produktu, czy każda sprzedawana rzecz może być oddana do reklamacji, czy sprzedawca ma obowiązek wymienić towar na nowy, gdy ten jest uszkodzony? - wylicza. - Interesuje mnie też, kiedy produkt jest na gwarancji. Nie wiem, czy to wszystko regulują jakieś przepisy czy jest to tylko umowa między kupującym a sprzedającym. Myślę, że to jest ważne dla wszystkich, którzy kupują droższe rzeczy. Może warto przypomnieć, jakie prawa mają klienci - dodaje.

Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia, które otrzymaliśmy z Inspekcji Handlowej w Katowicach.

Sprzedawca przez dwa lata odpowiada za wydany nam produkt

Katarzyna Kielar, rzecznik prasowy Inspekcji Handlowej w Katowicach:

Reklamować możemy każdy nabyty przez nas towar, który jest niezgodny z umową - to znaczy jest wadliwy lub nie posiada właściwości i cech określonych w umowie. Powyższe reguluje ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego. Ustawę tę stosuje się do sprzedaży rzeczy ruchomej, którą osoba fizyczna nabywa od przedsiębiorcy w celu konsumpcyjnym niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

Reklamację składamy u sprzedawcy, który przez 2 lata odpowiada za wydany nam produkt. Jednak musimy to zrobić przed upływem 2 miesięcy od dnia kiedy stwierdziliśmy wadę, w przeciwnym razie utracimy nasze uprawnienia, a sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności.

Wadliwy towar dostarczamy do sklepu wraz z dowodem zakupu np. paragonem, który jest podstawą każdej reklamacji.
Zgłaszając roszczenie reklamacyjne należy pamiętać o pewnych zasadach.

W pierwszej kolejności możemy żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Kiedy to okaże się niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów - dopiero wówczas możemy żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.
Sprzedawca powinien w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia ustosunkować się do naszych żądań. Jeśli tego nie zrobi mamy prawo uważać, że nasze roszczenia uznał za uzasadnione.

Czas naprawy lub wymiany towaru na nowy należy określić z uwzględnieniem jego rodzaju i celu jego nabycia.

Co warto wiedzieć o gwarancji?

Czym innym niż zgłoszenie reklamacyjne jest gwarancja.

Gwarancja jest udzielana dobrowolnie i nieodpłatnie przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym. Oznacza to, że nie jest ona obowiązkowa i nie każdy towar musi mieć gwarancję.

Gwarancja określa przede wszystkim obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, których może on dochodzić, gdy właściwości nabytego towaru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym.

Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta. W dokumencie gwarancyjnym muszą być zamieszczone podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, a w szczególności nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania oraz zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej.

Powinno być w nim zawarte także stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową, którą reguluje ustawa.

To ważne

Uprawnienia reklamacyjne konsumenta wynikające z odpowiedzialności sprzedawcy za wydany towar oraz uprawnienia wynikające z tytułu gwarancji są równoległe i nie wykluczają się wzajemnie. To konsument decyduje o tym, czy będzie dochodził swoich praw na podstawie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową czy na podstawie ewentualnej gwarancji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!