Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa DK 46 w Częstochowie. Część inwestycji może zostać oddana do użytku wcześniej. Co obecnie dzieje się na placu budowy?

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Wideo
od 16 lat
Prace przy przebudowie DK 46 w Częstochowie są coraz bardziej zaawansowane. Jednak czasu na ich realizację również jest coraz mniej. Całość ma być bowiem gotowa już w tym roku. Jest szansa, że nowy ślad drogi zostanie oddany do użytku już we wrześniu. Przebudowa pochłonie ponad 98 milionów złotych. Inwestycja polega między innymi na budowie obejścia ul. św. Barbary oraz przebudowie ulic: Głównej i Przejazdowej do granic miasta.

Przebudowa DK 46 w Częstochowie

Przebudowa DK 46 w Częstochowie rozpoczęła się w 2022 roku. Drogowcy pracują na odcinku DK-46 od zachodniej granicy miasta aż do ulicy Pułaskiego. W sumie to 7,2 km drogi, w tym ponad 1,7 km zupełnie nowego odcinka. Nowy fragment DK-46 został poprowadzony wzdłuż torów, od skrzyżowania ul. Głównej z ul. św. Jadwigi do włączenia w ul. Pułaskiego przy dworcu PKP Stradom.

- To najważniejsza od pół wieku inwestycja na zachodzie naszego miasta - podkreśla Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. - Każdy, kto mieszka w dzielnicach Gnaszyn, czy Kawodrza, wiedział, jak wyglądał tam komfort życia. Najbardziej brzemienny w skutkach był brak odwodnienia. Nie było też odpowiedniej infrastruktury drogowej. Brakowało chodników, a także ścieżek rowerowych - teraz to powstaje - dodaje Maciej Hasik.

W ramach zadania przebudowane bądź wybudowane zostaną główne skrzyżowania, a także infrastruktura podziemna i naziemna - w tym drogi rowerowe, chodniki i oświetlenie. Dzięki budowie nowego śladu drogi, czyli tzw. obejścia ul. Św. Barbary, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony ze znacznej części otoczenia centrum miasta i będzie omijał między innymi dzielnice Podjasnogórską i Śródmieście.

Będzie też wygodniej dla rowerzystów oraz pieszych, bo wzdłuż drogi pobiegnie droga rowerowa i chodnik. Przebudowa przyniesie również dodatkową korzyść dla mieszkańców Kawodrzy i Gnaszyna, bo przy tej okazji powstanie kanalizacja deszczowa, która pomoże odwodnić przyległe ulice. Inwestycja ma być również rozwiązaniem wielu problemów komunikacyjnych miasta. Dzięki nowej drodze biegnącej tzw. obejściem ul. Św. Barbary komunikacyjnie odciążona zostanie zachodnia część centrum miasta, którą ominie ruch tranzytowy.

Co obecnie dzieje się na placu budowy?

Obecnie w ramach przebudowy DK-46 kontynuowana jest budowa kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. Poza trwają roboty ziemne na odcinku Zaciszańska-Pułaskiego, a także prace na pięciu wahadłach na przebudowywanym odcinku Głównej i Przejazdowej w zakresie branży drogowej, sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej.

Kolejny etap prac przy przebudowie DK-46 wymusił od końca maja zamknięcie przejazdu kolejowego w ul. Mała Warszawka – naprzeciwko Warownej (alternatywnymi połączeniami jest m.in. wykorzystanie ulicy Osada Młyńska i czynnego przejazdu kolejowego w ul. Przestrzennej).

Na nowym odcinku drogi między ul. Pułaskiego a św. Jadwigi/Główną realizowany jest ostatni fragment na wysokości przecięcia nowej arterii z ul. Zaciszańską. Stąd obecne zamknięcie przejazdu kolejowego w ul. Zaciszańskiej. W docelowej organizacji ruchu przejazd będzie otwarty, ale wjazd w Zaciszańską i wyjazd z niej (od strony nowej drogi) będzie odbywał się w określony sposób.

Kiedy koniec inwestycji?

Przebudowa DK 46 to największa inwestycja drogowa w tej części miasta od kilku dekad. To kolejny ważny etap modernizacji miejskiego układu drogowego i połączenia go z węzłami budowanej obwodnicy autostrady A1.

Najprawdopodobniej we wrześniu, ma zostać otwarty nowy odcinek łączący ulicę Główną z ulicą Pułaskiego. Nastąpi to po uporaniu się z budową lub przebudową wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej nowemu połączeniu. Na odcinek przebudowywany w starym śladzie będziemy musieli poczekać dłużej.

- Całość inwestycji powinna służyć mieszkańcom z końcem tego roku. To trudna inwestycja, ale wkrótce uda się ją zwieńczyć - podsumowuje Maciej Hasik.

Wartość inwestycji to 98 mln zł (bez kosztów robót dodatkowych). Jej realizacja jest możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.

Nie przeocz

Zobacz także

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera