Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa Trasy Śródmiejskiej w Jaworznie. Przyczyną dwa ronda

Anna Zielonka
Anna Zielonka
Czy metoda prób i błędów jest dobra, gdy w budżecie wciąż brakuje pieniędzy na niezbędne remonty? To pytanie śmiało mogą zadać sobie mieszkańcy Jaworzna. Po raz drugi będą patrzeć, jak drogowcy rozkopują im drogę nowo wyremontowaną. A jest nią Trasa Śródmiejska, wizytówka miasta i trasa alternatywna do autostrady A4.

To już pewne. Dwa jaworznickie skrzyżowania muszą zostać przebudowane. Do korekty pójdzie skrzyżowanie ulic Katowickiej i Armii Krajowej na Osiedlu Stałym (zbudowane pod koniec ubiegłego roku!) i to, gdzie TŚ przecina się z ulicą Matejki zaraz obok śródmieścia (powstało przed kilku laty) - ostatnio pisaliśmy o nim, że pęka na nim asfalt. Oba są zakorkowane.

Kierowcy twierdzą, że na krzyżówce na Osiedlu Stałym organizacja ruchu jest jeszcze gorsza od tej, gdy istniało w tamtym miejscu rondo. Bowiem jej skutki są takie, że auta na AK mają problem z wjazdem na Katowicką. Na początku urzędnicy nie dowierzali jednak kierowcom, którzy przeklinali likwidację ronda. Po otwarciu drogi przez kilka miesięcy obserwowali więc skrzyżowanie przez internetowe kamery. W końcu stwierdzili, że krzyżówka zostanie przebudowana.

- Miasto przekazało już plac budowy firmie Eurovia, która budowała ten odcinek DK 79. Prace rozpoczną się w ciągu najbliższych kilku dni - stwierdza Tomasz Tosza, kierownik projektu "Miasto Twarzą do Autostrady". Teraz to AK będzie główna, a Katowicka podporządkowana.

Urzędnicy przyznają, że skrzyżowanie rzeczywiście nie funkcjonuje zgodnie z pierwotnym projektem. A ten zakładał, że to AK miała być drogą z pierwszeństwem przejazdu, a Katowicka podporządkowaną. Pojawiły się jednak obawy, że kierowcy, nauczeni, że Katowicka od zawsze była drogą główną, będą jeździli "na pamięć".

Dlatego wbrew projektowi rządzący Jaworznem zmienili założenia i zdecydowali, że to kierowcy jadący ulicą Armii Krajowej będą ustępować pierwszeństwa. Teraz za pieniądze podatników i zdobyte dotacje, które mogliby przeznaczyć na inne drogowe inwestycje, starają się naprawić niewłaściwą decyzję. Jakby tego było mało, kierowców czekają kolejne utrudnienia - przebudowa skrzyżowania TŚ z ul. Matejki. Ale tam, w przeciwieństwie do tego na Osiedlu Stałym, powstanie rondo, a nie będzie zlikwidowane. Problemem przy Matejki jest sygnalizacja świetlna, przez którą tworzą się korki. Ale bez przebudowy skrzyżowania musi istnieć ze względu na kiepską widoczność na łuku drogi.

Jak należy zaplanować skrzyżowanie, aby nie było utrudnień w ruchu? Wyjaśnia to prof. Stanisław Krawiec z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej w Gliwicach.

- Gdy trzeba zdecydować, jaki typ i kształt skrzyżowania będą funkcjonalne dla ruchu, należy przeprowadzić badanie przepustowości. Inaczej mówiąc chodzi o obliczenie, ile samochodów zdoła przejechać przez dany punkt w określonym czasie, np. godziny lub piętnastu minut podczas szczytu komunikacyjnego. Pod uwagę brane są też potoki ruchu. Wyniki badania pozwalają określić, które drogi mają być głównymi, a które staną się podporządkowane. Wszystko zależy też od tego, jaką funkcję ma spełniać skrzyżowanie, uspokajać ruch (rondo) czy zwiększyć jego przepustowość (skrzyżowanie np. z sygnalizacją).


*Euro 2012 w DZ: eksperci typują wyniki meczów, wywiady z gwiazdami, strefa kibica
*Nowy podział Śląska: koniec woj. opolskiego i śląskiego, wspólne górnośląskie

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!