Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przed Portem Lotniczym im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach kilka ważnych inwestycji, które przystosują je do nowych czasów

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Prezes GTL S.A. Artur Tomasik pokazał m.in. wizualizację nowej bazy paliw dla Portu Lotniczego im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Dotąd powstała już m.in. nowa płyta postojowa, nowy hangar techniczny. W ramach projektu Archiclima teren wokół terminali wzbogaci się o zieleńZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Prezes GTL S.A. Artur Tomasik pokazał m.in. wizualizację nowej bazy paliw dla Portu Lotniczego im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Dotąd powstała już m.in. nowa płyta postojowa, nowy hangar techniczny. W ramach projektu Archiclima teren wokół terminali wzbogaci się o zieleńZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arkadiusz Gola
Te trzy inwestycje wprowadzą Port lotniczy imienia Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach w zupełnie nową erę. Lotnisko będzie przygotowane na obsługę nawet ponad 10 milionów pasażerów rocznie. W tym roku prawdopodobnie obsłuży 4,5 miliona. Co to za inwestycje? Artur Tomasik, prezes GTL SA mówił o nich podczas otwarcia nowego hangaru technicznego, przed kilkoma dniami.

To dobry rok dla Katowice Airport

W tym roku Katowice Airport idzie jak burza. Świetne wyniki, które zapowiadają bardzo dobry rok i kolejna ogromna inwestycja, która przyniesie portowi lotniczemu stałe dochody. Przed tygodniem oddano do użytku nowy hangar techniczny, dzięki któremu właśnie tu, w Pyrzowicach, będą serwisowane wszystkie samoloty linii Wizz Air. Inwestycja kosztowała 49 milionów złotych. Na początku roku oddano z kolei nową płytę postojową z dziewięcioma miejscami postojowymi dla samolotów. W sierpniu ubiegłego roku otwarto z kolei przebudowany terminal pasażerski B. Z tego miejsca pasażerowie wylatują do strefy Schengen. Nowy terminal jest o wiele większy i nowocześniejszy od swojego poprzednika.

INFRASTRUKTURA, BUDOWA DRÓG, KOLEJ, LOTNISKO, ZOBACZ KONIECZNIE

GTL już planuje kolejne inwestycje

Jeśli jednak sądzą państwo, że to już koniec inwestycyjnego boomu, który sprawi, że lotnisko dalej będzie się rozwijać, to spieszymy donieść, że dalsze palny inwestycyjne również są bardzo ambitne.
O jakich inwestycjach mowa? Pierwsza, bardzo istotna dla dobrego funkcjonowania portu, to budowa nowej bazy paliw dla pyrzowickiego lotniska.
O planach rozwoju lotniska mówił przed kilkoma dniami, podczas otwarcia hangaru technicznego Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., zarządzającego śląskim portem lotniczym.

- Mamy już przygotowany projekt koncepcyjny nowego terminala cargo. Będzie miał około 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Zamierzamy rozpocząć inwestycję w przyszłym roku – powiedział Artur Tomasik. - Kolejna ważna inwestycja, którą ze względu na covid przesunęliśmy to budowa nowej bazy paliw, z możliwością transportu paliwa poprzez składy kolejowe. Mamy już pozwolenie na budowę, jest wizualizacja. Czekamy na pieniądze – mówi prezes.

W czerwcu lotnisko w Pyrzowicach obsłużyło ponad pół miliona pasażerówZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Katowice Airport: w pół roku z pyrzowickiego lotniska skorzy...

Lotnisko w Pyrzowicach przygotowuje się do obsługi większej liczby pasażerów

W planach jest jeszcze jedna, największa inwestycja, na którą z pewnością potrzeba będzie bardzo dużo pieniędzy. To rozbudowa terminalu pasażerskiego A. jest konieczna, bo z roku na rok wzrasta liczba pasażerów korzystających z terminali lotniczych. Obecne obiekty mają określoną przepustowość. Plany nowego, zintegrowanego terminalu powstawały podczas pandemii.

- Postawiliśmy w czasie COVID-u nie marnować czasu i przygotowaliśmy ostateczny projekt koncepcji rozbudowy terminalu A, najstarszego terminalu lotniska. Zrobiliśmy to z firmą ARUP. To jest projekt, przygotowujący nasz port do przepustowości rzędu 12-15 milionów pasażerów rocznie. Gdyby nie COVID, osiem milionów pasażerów mielibyśmy już w następnym roku. W przyszłości w Pyrzowicach będzie jeden zintegrowany terminal, który zastąpi terminal A. To będzie terminal na 80 tysięcy metrów kwadratowych. W pierwszym etapie planujemy wybudować powierzchnię 50 tysięcy metrów kwadratowych. Za jakieś sześć, siedem lat, właśnie taki obiekt powinien się pojawić w Pyrzowicach. Taka przyszłość czeka nasze lotnisko - mówił Tomasik.

Prezes podkreślał, że podczas pandemii, gdy nie wolno było podróżować, postanowili popracować nad koncepcją rozbudowy terminalu A.

- Oczywiście w przyszłości będzie konieczność rozbudowy naszego portu. Od czego to zależy? Od liczby pasażerów. Planowaliśmy że 7-8 milionów pasażerów osiągniemy w latach 2026/27. To byłaby data, kiedy zachodziłaby konieczność budowy nowego terminalu, na najstarszym – terminalu A, który kiedyś planujemy rozebrać. I wybudować w jego miejsce zupełnie nowy obiekt. Tak żeby można w komfortowych warunkach, uwzględniając specyfikę portu, także czarterową, obsłużyć pasażerów, których może być nawet milion, milion dwieście w każdym miesiącu – podkreśla prezes GTL S.A.

Inwestycje trwają także tuż przy Katowice Airport. Powstaje tu peron kolejowy do nowej linii, którą pasażerowie będą mogli dojechać do lotniska. Te inwestycję realizują PKP PLK.

Naturalna klimatyzacja pomoże walczyć z ocieplającym się klimatem

O kolejnej, bardzo widowiskowej perspektywie, jaka stanie się faktem na śląskim lotnisku już pisaliśmy przed miesiącem. To projekt Archiclima, który port lotniczy realizuje wspólnie z Biurem projektowym Investeko.

- Wygraliśmy z naszymi partnerami dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej, na zazielenienie terenów wokół naszego lotniska – mówi prezes.

Chodzi o rozszczelnienie zabetonowanego niemal całkowicie terenu przed terminalem B. Betonoza a ustąpić miejsca roślinom, zielonym pergolom, ogrodom deszczowym, zielonym przystankom czy ogrodom wertykalnym na szklanej elewacji lotniczego terminalu.
Rośliny mają ochłodzić otoczenie portu, dać nieco wytchnienia pasażerom. Projekt sprawi, że woda deszczowa nie będzie od razu trafiała do kanalizacji, ale zasili ogrody deszczowe i rośliny, które zostaną tu posadzone. Pojawią się drzewa, zielone wyspy na parkingu. Taki ma być tu efekt projektu wdrożeniowego LIFE Archiclima. Zazielenienie lotniska będzie demonstracją tego, jak powinny wyglądać obiekty wielkopowierzchniowe funkcjonujące w zgodzie z naturą. Projekt LIFE Archiclima jest finansowany przez Unię Europejską i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ma sprawić, że wyróżniające się dotąd wszechobecną betonozą miejsca, w których często przebywają ludzie – zmienią się. Ma to być powrót do natury. Chodzi o budynki, obiekty wielkopowierzchniowe w których przebywa codziennie spora liczba ludzi, by mogły funkcjonować w zgodzie z naturą. Wdrożenie projektu na lotnisku będzie demonstracją tego, jak takie technologie mogą funkcjonować gdzie indziej. Pasażerowie na pewno odczują różnicę.
Kiedy możemy się spodziewać wdrożenia tego demonstracyjnego przedsięwzięcia w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach?

- W przyszłym roku rozpoczyna się budowa. Planujemy do końca 2023 roku zakończyć tę inwestycję. A potem mamy jeszcze półtora roku na monitorowanie zieleni. Przyroda potrzebuje trochę czasu. Przy czym ta rzeczywista skuteczność tego przedsięwzięcia będzie osiągnięta za parę lat. Nie w toku samego projektu. To jest perspektywa długofalowa – mówi Łukasz Łapiński, menedżer projektu z firmy Investeko.

Jak twierdzi, cały projekt bazuje na roślinności rodzimej. Roślinach, które tu rosły, zanim powstało lotnisko, bo to są rośliny, które będą tu w stanie przetrwać.

Lotnisko w Pyrzowicach to numer jeden w czarterach

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln. Prognoza na 2022 rok zakłada obsłużenie ok. 4,5 mln pasażerów. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera