Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przełomowa, ogromna inwestycja w Dąbrowie Górniczej. Mija rok od otwarcia centrum przesiadkowego i obwodnicy śródmieścia

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak powstawało w Dąbrowie Górniczej nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP i obwodnica śródmieścia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak powstawało w Dąbrowie Górniczej nowe centrum przesiadkowe przy dworcu PKP i obwodnica śródmieścia Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Dariusz Nowak/UM DG
12 kwietnia 2024 roku mija rok od oficjalnego otwarcia nowego centrum przesiadkowego przy remontowanym wówczas jeszcze dworcu kolejowym w centrum Dąbrowy Górniczej oraz obwodnicy śródmieścia. Dokładnie o godzinie 14.00 rok temu mieszkańcy oraz kierowcy z innych miast regionu mieli okazję po raz pierwszy sprawdzić te drogowe i komunikacyjne nowości, które miały znacznie ułatwić poruszanie się po mieście.

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: prawie 2 kilometry nowej drogi, bardzo ważnej dla kierowców

To nie był łatwy czas dla mieszkańców i kierowców, bo przecież cała Dąbrowa Górnicza była w przebudowie, włącznie z głównymi drogami prowadzącymi przez miasto, a więc Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego. Tym bardziej istotne było otwarcie nowej obwodnicy.

Tak więc 12 kwietnia 2023 roku, po ponad dwóch latach prac, cała inwestycja, polegająca między innymi na budowie nowego układu drogowego wraz z wiaduktem kolejowym w ciągu ul. Kościuszki, nowych miejsc parkingowych wokół dworca oraz stanowisk dla zatrzymujących się tu autobusów dobiegła końca.

To ucieszyło mieszkańców i kierowców, bowiem jazda ulicami Dąbrowy Górniczej, szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego do łatwych i przyjemnych nie należy, ale dzięki tym wszystkim nowościom wszystko miało być bardziej przyjazne. I dla właścicieli samochodów, ale także dla pasażerów komunikacji miejskiej czy kolei, a także pieszych oraz rowerzystów.

Według wcześniejszych zapowiedzi istniała szansa, że nową obwodnicą pojedziemy w lutym lub marcu 2023 roku, ale ostatecznie stało się to 12 kwietnia. Wykonawcy prac (całego centrum przesiadkowego i obwodnicy), czyli Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza pod koniec marca zgłosili inwestycję do odbioru. Wszystko zostało więc zakończone zgodnie z umową, czyli do 31 marca.

- Nowa obwodnica to niemal 2-kilometrowa trasa o szerokości 7 metrów, po jednym pasie w każdą stronę. Obok powstała droga rowerowa i chodnik. Wszystkie stwierdzone podczas odbiorów usterki będą usuwane przez wykonawców w wyznaczonym przez nas terminie. Żadna nie ma wpływu na bezpieczne użytkowanie. Zatem życzę miłych przejazdów – mówił wówczas Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

Nowa droga powstawała w trudnym terenie, stąd m.in. dwa wiadukty nad torami do bocznicy Huty Bankowej.

- Zdecydowaliśmy się na tę inwestycję, żeby przenieś dużą część ruchu samochodowego poza centrum naszego miasta. Ten komfort mieszkańcy odczują w pełni, gdy dobudujemy połączenie ulicy Kolejowej z aleją Zagłębia Dąbrowskiego. Tę inwestycję zamierzamy rozpocząć jeszcze w tym roku, otrzymaliśmy bowiem na to zadanie obietnicę dofinansowania - podkreślał Marcin Bazylak.

W ramach budowy nowej obwodnicy od ul. Kościuszki w kierunku ul. Sobieskiego nawierzchnia asfaltowa pojawiła się na całej długości, a także na wszystkich nowych rondach, wjazdach i zjazdach, które pozwalają dziś nie tylko na dotarcie bezpośrednio do Centrum Handlowego Pogoria czy do dworca kolejowego bez wjeżdżania do ścisłego centrum miasta, ale także dojazd w wygodniejszy sposób w stronę dzielnicy Gołonóg, alei Majakowskiego oraz trasy S1 i DK94.

Wzdłuż nowego układu drogowego – z rondami na pięciu skrzyżowaniach – zainstalowane zostało także nowoczesne ledowe oświetlenie, powstały także chodniki i drogi rowerowe.

Ważnym elementem inwestycji była budowa nowej kanalizacji deszczowej. – Wymagało to wielu prac ziemnych. Dość powiedzieć, że pod wiaduktem kolejowym, pod którym przejeżdżają dziś kierowcy, wykop pod trzy zbiorniki retencyjne miał aż 14 metrów głębokości – mówił Zbigniew Kubik, naczelnik Wydziału Inwestycji Drogowych w dąbrowskim Urzędzie Miejskim. Jak dodaje, kolejny zbiornik retencyjny powstał w rejonie ul. Przybylaka.

Elementem kanalizacji deszczowej były także nowe przepompownie. Ta przy głównym wiadukcie ma podwójne zasilanie: z pompy głównej i rezerwowe z agregatu. Przepompownia powstała także przy tunelu pieszo-rowerowym.

Dziś wiadomo, że nowa droga sprawdziła się i kierowcy chętnie korzystają z tego skrótu, by dostać się do śródmieścia czy Centrum Handlowego Pogoria a wyjeżdżając stamtąd z pominięciem ul. Kościuszki czy Sobieskiego kierują się w stronę Będzina i dalej sosnowieckiej Pogoni.

Dąbrowa Górnicza w przebudowie: centrum przesiadkowe z prawie 400 miejscami do parkowania

Budowa centrum przesiadkowego w centrum Dąbrowy Górniczej to była jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. Ta część miasta stała się teraz bardziej nowoczesna i funkcjonalna.

Postój taksówek znalazł się przed samym dworcem, między peronami autobusowymi i placykiem z ławkami i zielenią. Zarezerwowanych zostało tam 6-7 miejsc dla taksówek. W sumie po obu stronach torów powstało 375 miejsc do parkowania: 182 po północnej stronie i 193 po południowej. Wśród nich 18 miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz 8 miejsc typu Kiss&Ride, czy jak kto woli Pocałuj&Jedź. Dodatkowo około 240 miejsc na rowery oraz specjalna wiata, w której można je zostawić.

Wokół wspomnianego dworca kolejowego powstały nowe stanowiska dla autobusów. Od października 2022 roku kierowcy jechali już natomiast pod nowym wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Kościuszki, który pozwala dziś bezkolizyjnie i szybko dotrzeć na drugą stronę miasta, m.in. w okolice terenów rekreacyjnych wokół jezior Pogoria III oraz Pogoria IV oraz do Parku Zielona.
Piesi i rowerzyści natomiast mają do dyspozycji osobny przejazd na drugą stronę miasta dzięki tunelowi, który powstał na przedłużeniu ulicy Konopnickiej. Zastąpił przejazd z rogatkami, który istniał w tym miejscu przez dziesięciolecia. Całkowitą przebudowę ma za sobą także ulica Kolejowa.

Oprócz układu drogowego, modernizację przeszło również torowisko i trakcja elektryczna w rejonie stacji. Dodatkowo dołożono tam trzeci tor, pozwalający obsługiwać ruch lokalny. Zachowano także miejsce na czwarty tor. Na stacji zmodernizowano perony i zbudowano prowadzące do nich przejście podziemne z windami. Jest też nowy system komunikacji pasażerskiej.

Wartą 234,5 mln brutto zł inwestycję zrealizowało konsorcjum wspomnianych dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex Dąbrowa Górnicza. Koszt poniesiony przez miasto to 149,8 mln zł brutto z czego 82,5 mln zł to dofinansowanie: 56,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz 26 mln zł z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przedsięwzięcie prowadzone było wspólnie przez miasto i PKP PLK SA.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera