Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przetargi na budowę autostrady A1 Częstochowa - Tuszyn już według nowych standardów

AD
Budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa. Stan na 2016 rok.
Budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa. Stan na 2016 rok. mat. GDDKiA
Autostrada A1: jeszcze w pierwszym kwartale tego roku mają się rozpocząć przetargi na budowę nowego, ostatniego odcinka autostrady A1 z Częstochowy do Tuszyna. Jak twierdzi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, cała procedura będzie się już odbywała zgodnie z nowymi, przyjętymi w ostatnich dniach standardami.

Choć, jak zapowiadał minister, pierwsze przetargi miały się rozpocząć jeszcze w grudniu ub. roku nie udało się dotrzymać tego terminu, bo wciąż nie ma jeszcze decyzji Ministerstwa Finansów, dotyczącej zapewnienia finansowania tej, priorytetowej inwestycji drogowej. Do przetargów przygotowują się jednak już od dawna odziały – śląski i łódzki – GDDKiA. Obecnie trwa aktualizowanie dokumentacji tych inwestycji.

Jakie są nowe standardy

Jak będzie przebiegała procedura przetargowa i czym „nowe standardy” będą się różniły od starych?
- Jedną z ważniejszych zmian będzie ta, dotycząca sprawdzania oferentów. Dotąd sprawdzaliśmy wszystkie firmy przystępujące do przetargu. Liczyły się różne sprawy m.in. wymagana kadra, czy zaplecze finansowe firmy. Teraz, w myśl nowych standardów, uzgodnionych i wypracowanych przez specjalną radę ekspertów sprawdzana będzie tylko firma, która złoży najkorzystniejszą ofertę – mówi Jan Krynicki.

Przetargi będą jednoetapowe, tym samym zgodnie z założeniami, będą trwały krócej.

Rada ekspertów i kryteria

2 lutego 2017 r. podczas konferencji prasowej minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz wiceminister Jerzy Szmit podsumowali efekty prac rady ekspertów oraz zaprezentowali elementy nowej umowy na realizację inwestycji drogowych. W skład rady ekspertów wchodzą przedstawiciele zarządców dróg publicznych, organizacji branży drogowej oraz związków zawodowych.

Rada ekspertów opracowała m.in. katalog pozacenowych kryteriów oceny ofert z podziałem na roboty budowlane (duże kontrakty), projektowanie, nadzory w postępowaniach przetargowych o udzielenie zamówienia. Ma to ułatwić procedury i sprawić, że wybór wykonawcy będzie następował według jasnych i policzalnych zasad i kryteriów.

Jest już pierwszy przetarg

Budowa ostatniego odcinka A1 z Częstochowy do Tuszyna nie będzie jednak pierwsza inwestycją, której wykonawca zostanie wyłoniony zgodnie z nowymi procedurami. Pierwszy przetarg w nowej formule został już ogłoszony. To przetarg na projekt i budowę pierwszych 34,5 km drogi ekspresowej S61 w województwie podlaskim. Ogłosił go minister Andrzej Adamczyk. Po raz pierwszy przy ocenie ofert  w takiej skali - 40 punktów na 100 możliwych - liczą się kryteria pozacenowe.

Przypomnijmy, budowę ostatniego ponad 80-kilometrowego odcinka A1 minister Andrzej Adamczyk ogłosił w październiku zeszłego roku. Chodzi o odcinek Częstochowa - Tuszyn, którego budowa zakończy całą inwestycję. Autostrada A1 będzie wtedy już kompletna. Tym samym powstanie kompletny szlak drogowy północ- południe. Autostrada z północy biegnie aż do granicy z Czechami w Gorzyczkach. Będzie miała około 570 km długości. Na odcinku Częstochowa Tuszyn zastąpi obecna „gierkówkę” czyli drogę krajową nr 1. Będzie drogą płatną. Obecnie trwa budowa czterech odcinków A1 z Pyrzowic do Częstochowy. To część A1 licząca 57 km.

O ostatnim odcinku A1 czytaj też tu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera