Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport NIK: przejazdy kolejowe coraz bardziej niebezpieczne [ZDJĘCIA+WIDEO]

red
Raport NIK w sprawie niebezpiecznych przejazdów kolejowych
Raport NIK w sprawie niebezpiecznych przejazdów kolejowych Śląska Policja
Najwyższa Izba Kontroli: ponad połowa przejazdów kolejowych nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym, a przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych znakami drogowymi i wskaźnikami kolejowymi. Zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie wykonywali należycie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

Według inspektorów NIK, wiele do życzenia pozostawiają także drogi dojazdowe do przejazdów - połowa z nich miała złą nawierzchnię, a przydrożne drzewa i krzewy ograniczały możliwości zauważenia nadjeżdżających pociągów. Nieprawidłowości te dodatkowo zwiększają ryzyko wypadków na przejazdach, choć i tak już stanowią one wysoki odsetek ogółu zdarzeń na kolei (ok. 35 proc.), a liczba ofiar śmiertelnych i ciężko rannych z roku na rok rośnie. Kontrolą objęto 2015 r. i pierwsze półrocze 2016 r.

Kontrola NIK wykazała, że zarządcy linii kolejowych i zarządcy dróg nie wykonywali należycie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Ponad połowa skontrolowanych przejazdów nie była utrzymana we właściwym stanie technicznym. Przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych.

Na przykład PZD w Raciborzu na dwóch przejazdach nie zostały m.in. zapewnione warunki właściwej widoczności przejazdu i czoła pociągu (na drodze powiatowej nr DP 3527 S, w ciągu której zlokalizowany jest przejazd w Wojnowicach, i na drodze powiatowej nr DP 3526 S, w ciągu której zlokalizowany jest przejazd w Gródczankach).

- Wiele do życzenia pozostawiają także drogi dojazdowe do przejazdów. Połowa z nich miała złą nawierzchnię, a przydrożne drzewa i krzewy ograniczały widoczność nadjeżdżających pociągów - mówi Krzysztof Kwiatkowski, prezes NIK.

Poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych jest wyrażany wskaźnikiem NRV. W 2015 roku ten wskaźnik wzrósł o blisko 26 punktów procentowych w stosunku do roku poprzedniego i osiągnął poziom 94 proc. Tym samym zbliżył się do granicznej wartości 100 proc., której przekroczenie oznacza nieakceptowany poziom ryzyka bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

Zobaczcie, czym grozi nieuwaga na przejeździe kolejowym

Tragedia w Koniecpolu
Śmiertelny wypadek na przejeździe

- Z 240 skontrolowanych przez NIK przejazdów aż 60 proc. posiadało różnego rodzaju usterki i uszkodzenia obniżające ich stan techniczny - mówi Krzysztof Kwiatkowski. - Zarządcy dróg nie utrzymywali w odpowiednim stanie technicznym dróg dojazdowych do skrzyżowań z liniami kolejowymi. Spośród 64 skontrolowanych dróg dojazdowych do przejazdów ponad połowa miała złą nawierzchnię jezdni. Zarządcy linii kolejowych niestarannie wykonywali okresowe kontrole przejazdów, kładek i przejść podziemnych. Nie ustalali prawidłowo ich stanu technicznego i nie usuwali bezzwłocznie ujawnionych uszkodzeń - wylicza uchybienia prezes NIK.

Samochód osobowy wjechał pod pociąg w Koniecpolu. Jedna osoba nie żyje

Wypadek na przejeździe kolejowym w Koniecpolu. Kierowca zgin...

„W ZLK w Sosnowcu znajdowało się 12 przejazdów (na 225 ogółem eksploatowanych), dla których nie podwyższono kategorii, stosownie do wartości iloczynu ruchu wyliczanego w latach 2007-2015)".
CZYTAJCIE DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Wjechał pod nadjeżdżający pociąg
Wypadek w Milówce

Największa liczba wypadków ma miejsce na przejazdach kolejowych kategorii D, czyli tam, gdzie są tylko znaki drogowe. Dochodzi tam do prawie 60 proc. wszystkich wypadków na przejazdach, a ginie w nich połowa ofiar takich zdarzeń. Najmniejsza liczba wypadków ma miejsce na przejazdach kategorii A, gdzie są rogatki, dróżnik i sygnalizacja świetlna. Kategoria przejazdu powinna być uzależniona od natężenia ruchu na linii kolejowej i drodze, która ją przecina. Kontrola NIK wykazała, że nieprawidłowo ustalano kategorie przejazdów i w konsekwencji nie stosowano odpowiednich systemów zabezpieczenia ruchu.

NIK krytykuje również zły stan kładek i podziemnych przejść. Spośród skontrolowanych 75 kładek i 53 przejść podziemnych, ponad 80 proc. kładek i blisko 60 proc. przejść miało usterki i uszkodzenia.

- Zagrożenie dla bezpieczeństwa stanowiły także dzikie przejścia przez tory kolejowe. Liczba dzikich przejść przez tory wzrosła - mówi prezes NIK.

„W ZLK w Tarnowskich Górach w wyniku kontroli kładki nad torami na stacji Nakło Śląskie ujawniono szereg uszkodzeń konstrukcji dyskwalifikujących dalsze użytkowanie obiektu".

Zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP PLK realizuje program „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami” warty 400 mln zł. Ma być realizowany w latach 2017-19.

Milówka: o krok od tragedii na przejeździe kolejowym

Milówka: o krok od tragedii na przejeździe kolejowym [ZDJĘCIA]

CZYTAJCIE TEŻ:
Lokomotywa staranowała samochód w Rybniku
Dróżniczka nie opuściła zapór w Częstochowie
Wjechał wprost pod pociąg w Lublińcu

- W ramach pierwszego etapu projektu planowana jest modernizacja 182 przejazdów kolejowych na 73 liniach kolejowych w 16 województwach. Prace będą polegały na podniesieniu kategorii przejazdów poprzez wyposażenie ich w urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, a także wymianę tych już wyeksploatowanych - powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

„W ZLK w Tarnowskich Górach przeprowadzone w 2014 r. i 2015 r. okresowe kontrole dwóch tuneli, wykonano bez sprawdzenia wszystkich elementów konstrukcyjnych, z uwagi na brak pełnego dostępu do tych obiektów".

W 2016 roku doszło do 201 wypadków i kolizji na przejazdach. To o 15 więcej niż w 2015 roku.

W ubiegłym roku na przejazdach zginęło 49 osób, czyli o 4 osoby mniej niż w 2015 roku, a 39 zostało ciężko rannych (o 1 osobę mniej niż w 2015 roku). Liczba wypadków na dzikich przejściach w 2016 roku wyniosła 196 (o 31 mniej niż w 2015 roku), zginęło 137 osób (o 28 mniej niż w 2015 roku), a 50 zostało ciężko rannych (o 5 osób więcej niż w 2015 roku). Przerwy i ograniczenia w ruchu pociągów w związku z wypadkami na przejazdach wyniosły w grudniu ubiegłego roku około 30 godzin, a w całym 2016 roku łącznie ponad 16 dni.

PKP PLK prowadzi akcję „Bezpieczny przejazd”. W ubiegłym roku przeprowadzono 1190 prelekcji, 456 akcji akcji ulotkowych, 69 imprez plenerowych, 8 symulacji wypadków, 7 briefingów prasowych, dwie akcje prewencyjne na dzikich przejściach, 5 warsztatów dla instruktorów nauki jazdy, dwie audycje radiowe, ponad 697 tys. wyświetleń filmu „jeden przejazd za daleko” i ponad 369 tys. wyświetleń kulis powstawania filmu, ponad 171 tys. wyświetleń filmów „Szlaban na ryzyko”. W akcji „Bezpieczny piątek” rozdano 31 tys. ulotek, przeprowadzono 774 kontrole trzeźwości, udzielono 1 826 pouczeń i wypisano 123 mandaty.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!