Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja towaru jest długa, żmudna, zawiła i nie zawsze skuteczna

Jadwiga Jenczelewska
arc
Nasz Czytelnik z Mikołowa kupił do swojego nowego ogrodu kosiarkę. - Wybrałem urządzenie firmy Bosch, bo w domu mam już sporo sprzętu tego producenta i jestem z niego zadowolony - mówi pan Daniel L.

Za kosiarkę kupioną w katowickim OBI zapłacił 600 złotych.

- Niestety, już po drugim koszeniu przestała działać. Zabrałem ją do sklepu, zgłosiłem bubel u sprzedawcy, wypełniłem odpowiedni druk reklamacyjny, który został przyjęty. No i czekam na decyzję, czyli na telefon z OBI, choć z niepokojem patrzę, jak trawa szybko rośnie. Boję się, że niedługo będzie zbyt wysoka, żeby pozbyć się jej za pomocą kosiarki - mówi Czytelnik.

Postanowił sprawdzić w internecie, jak inni użytkownicy oceniają tego typu sprzęt. Wpisał do wyszukiwarki symbol kosiar-ki i nazwę producenta, no i pojawiły się opinie - prawie same negatywne.

- Jeden z internautów napisał, że tego typu kosiarka ma jedną zaletę: jest lekka i dlatego można ją bez trudu jedną ręką wyrzucić na śmietnik - mówi zawiedziony.

Jaki sens ma w tej sytuacji długotrwałe oczekiwanie: najpierw na rozpatrzenie reklamacji, potem na naprawę bubla, wymianę i ostatecznie zwrot gotówki. Taka jest bowiem kolejność procedury reklamacyjnej.

- W sklepie od razu mnie uprzedzili, że to wszystko trwa. Samo przyjęcie reklamacji - 14 dni, potem ewentualna jej naprawa, która też nie wiadomo kiedy zostanie wykonana. A nawet gdyby wymienili mi tę kosiarkę na nową, nie mam pewności, czy znów się nie popsuje. Dlatego chciałbym, aby sklep od razu zwrócił mi pieniądze, wtedy kupię inne urządzenie, takie, które ma lepszą opinię wśród użytkowników - uważa pan Daniel.

Nie wie jednak, czy ma prawo domagać się od razu zwrotu gotówki. Albo czy może zrezygnować z naprawy i od razu żądać wymiany sprzętu na nowy?

1. Co wynika z przepisów ustawy

Jeśli konsument dochodzi swoich roszczeń reklamacyjnych na zasadzie ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za wydany towar, wówczas zastosowanie mają przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tą ustawą, sprzedawca przez okres 2 lat odpowiada za sprzedany towar. W tym czasie konsument ma prawo reklamować zakupiony towar, jeśli jest niezgodny z umową i żądać jego naprawy lub wymiany na nowy, wolny od wad. Jednak powinien poinformować sprzedawcę o wadzie towaru w ciągu 2 miesięcy od momentu jej wykrycia - inaczej straci swoje uprawnienia. Wadliwy towar dostarczamy do sklepu wraz z dowodem zakupu, np. paragonem, który jest podstawą każdej reklamacji.

2. Kolejność żądań i istotne terminy

Zgłaszając roszczenie reklamacyjne, należy pamiętać o pewnych zasadach.

W pierwszej kolejności możemy żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Wybór między naprawą a wymianą na nowy należy do konsumenta. Dopiero gdy wy-miana okaże się niemożliwa, a naprawa wymaga nadmiernych kosztów, możemy żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.

Uwaga! Jeśli stwierdzenie niezgodności towaru z umową nastąpi przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru, domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.

Sprzedawca powinien w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wady towaru, ustosunkować się do naszych żądań. Jeśli tego nie zrobi, mamy prawo uważać, że nasze roszczenia uznał za
uzasadnione.

Czas naprawy lub wymiany towaru na nowy należy określić z uwzględnieniem jego rodzaju i celu jego nabycia.

3. Co ma reklamacja do udzielonej gwarancji

W przypadku, gdy konsument dochodzi swoich praw na postawie dołączonej do towaru karty gwarancyjnej, wówczas obowiązują zapisy zawarte w dokumencie gwarancyjnym.

Gwarancja udzielana jest dobrowolnie i nieodpłatnie przez oświadczenie gwaranta zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym. Określa przede wszystkim obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, których może on dochodzić, gdy właściwości nabytego towaru nie odpowiadają właściwościom wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym.

Uwaga! Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.

W dokumencie gwarancyjnym muszą być zamieszczone podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, a w szczególności nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczpospolitej Polskiej, czas trwania oraz zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej. Powinno być w nim zawarte także stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Oznacza to, że to konsument decyduje o tym, czy będzie dochodził swoich praw na podstawie ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową, czy na podstawie wydanej na dany produkt gwarancji.

4. Ważne adresy

Jest wiele instytucji, do których można się zwrócić w przypadku kłopotów ze zgłoszeniem reklamacji i skutecznym jej rozpatrzeniem. Oto najważniejsze:
Wojewódzki Inspektorat
Inspekcji Handlowej
w Katowicach
ul. Brata Alberta 4
40-951 Katowice
skrytka pocztowa nr 178
tel. centrali 32 35 68 100
faks: 32 35 68 103
adres e-mail: [email protected]
Wydział Ochrony Konsumentów (skargi konsumenckie, porady, mediacje) tel. 32 35 68 116 i 119.

Federacja Konsumentów
Katowice 40-092
ul. Mickiewicza 4
tel. 32 206-85-84
[email protected]

Czynna w godzinach
poniedziałek 14-18
wtorek 12-15
środa 12-15
czwartek 12.30-16.30
piątek 8-14 JJ

Gdy kupisz niechciany towar w e-sklepie

Jeśli kupujemy towar poza lokalem przedsiębiorstwa - przez telefon, w sprzedaży wysyłkowej, przez internet - przysługuje nam tzw. prawo do namysłu. Nie mamy go w przypadku sprzedaży tradycyjnej.

W przypadku kupna na odległość każdy z nas ma 10 dni na odstąpienie od umowy - i to bez podawania przyczyn, mimo że towar jest zgodny z umową, czyli bez wad. Aby doszło do skutecznego odstąpienia od umowy na odległość, wystarczy wysłanie do przedsiębiorcy oświadczenia przed upływem 10 dni od dnia wydania rzeczy.

Najlepiej wysłać list polecony i zachować potwierdzenie nadania na poczcie oraz potwierdzenie odbioru przesyłki przez przedsiębiorcę.

W opisanej sytuacji powinny być oddane pieniądze za zwrócony towar. Towar podlega zwrotowi w stanie niezmienionym, chyba że doszło do tego w granicach tzw. zwykłego zarządu (np. rozpakowania towaru w celu obejrzenia, jak wygląda).
Pamiętajmy też, że nie wszystko, co kupimy na odległość, można zwrócić, powołując się na prawo do odstąpienia od umowy na odległość w ciągu 10 dni.

Wśród wyjątków od tej zasady są m.in. zakupy od osób prywatnych, dokonywane na aukcjach internetowych w drodze licytacji.


*Śtowarzyszenie Ślązaków legalne. Sąd uznał narodowość śląską? CZYTAJ TUTAJ
*Gwarki 2012, czyli bez pochodu nie ma zabawy ZOBACZ ZDJĘCIA
*KONKURS MŁODA PARA: Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!