Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rekordowy rok Pyrzowic

Dorota Niećko
Tylu pasażerów miały polskie lotniska w 2015
Tylu pasażerów miały polskie lotniska w 2015 Dorota Niećko/infogr.am
Wszystkie polskie lotniska w 2015 r. miały rekordową liczbę pasażerów. Pyrzowice także. Ale powrót do „wielkiej trójki” będzie trudny.

Rekord za rekordem. Choć w 2015 lotniskom południowej Polski nie udało się zespołowo dogonić Okęcia, to były blisko: Kraków, Pyrzowice i Wrocław miały w sumie 9,5 mln pasażerów wobec 11 milionów w Warszawie (choć jeśli dodać Modlin - wychodzi 13 mln). Pyrzowice też „poszły na rekord” i po raz pierwszy zamknęły rok z ponad 3 milionami pasażerów. Dokładnie: 3 miliony 69 tysięcy i 279.

Ale warszawiacy pewnie usłyszeli, że rekord pobiło Okęcie, a krakusi - że Balice. Bo Chopin Airport obsłużył w minionym roku ponad 11 mln pasażerów (11 milionów też przekroczono tu po raz pierwszy, a pasażer nr 11 111 111 przyleciał 30 grudnia), a Kraków Airport - 4,2 mln pasażerów. I też po raz pierwszy pobił rekord, czyli przekroczył pułap 4 mln pasażerów. Wielki skok, i to niemal o połowę, odnotowało też lotnisko w Modlinie, które miało aż 2,6 mln pasażerów (w 2014 było ich o milion mniej!).

Jak będzie w tym roku? W Pyrzowicach zakładają, że tylko lepiej. Jest nowy, długi na 3,2 km pas startowy, coś się ruszyło w sprawie budowy autostrady A1 na północ (choć o kolei na lotnisko - wciąż cisza). Od grudnia są też loty za ocean: choć nie do USA, lecz na Dominikanę. Jest też w końcu nowy terminal przylotowy C. Statystyki mają poprawić kolejne inwestycje.

- Najważniejsze to przebudowany terminal A, który oddamy w kwietniu lub maju, nowy terminal cargo, który będzie gotowy w maju i budowa nowej wieży kontroli lotów - wylicza Piotr Adamczyk z działu marketingu lotniska.

Terminal cargo, w południo-wo-wschodniej części lotniska ma 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni magazynowej i 2 tys. biurowej. Ta część w większości jest już wynajęta - ulokują się tu firmy kurierskie. Nowy terminal A, ten dla lotów non-Schengen, w porównaniu z tym, jaki był, będzie prawdziwym skokiem cywilizacyjnym. Znajdzie się tu m.in. jeden, ale duży sklep bezcłowy, jednak na czas przebudowy pasażerowie mają do dyspozycji tymczasową halę w terminalu B, bez żadnego sklepu i z małym barem.

Po tych inwestycjach przepustowość lotniska, czyli liczba pasażerów, jaką jest w stanie przyjąć, wzrośnie do 6-7 milionów rocznie. Obecnie to 5-6 milionów. Patrząc na te liczby, trudno dziś sobie wyobrazić, że jeszcze 20 lat temu, w 1996 roku, z lotniska w Pyrzowicach skorzystało zaledwie 68 tys. pasażerów. Po raz pierwszy milion przekroczono 9 lat później, w 2005. Na kolejny milion wystarczyły już tylko 3 lata: ten pułap osiągnięto w 2008. Co ciekawe, z obecnych 3 mln pasażerów ponad milion to pasażerowie czarterów.

Z gorszych wieści: coraz bardziej ucieka nam Gdańsk Airport, który rok 2015 zamknął z 3,5 mln pasażerów. A jeszcze cztery lata temu Katowice były przed Gdańskiem i zawsze w pierwszej trójce polskich lotnisk, jeśli chodzi o liczbę pasażerów. Jednak teraz widać, że lotnisko im. Lecha Wałęsy niełatwo będzie dogonić, bo plan na rok 2016 jest ambitny: 3,9 mln osób. W Pyrzowicach są ostrożniejsi i planują odprawić 3,2 mln osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty