Aleja Roździeńskiego, trasa między Katowicami a Sosnowcem, to najbardziej zatłoczona droga w Polsce i jedna z najtłoczniejszych w kraju. Z pomiaru ruchu, jaki GDDKiA przeprowadziła w 2015 (następny będzie w 2020) wynika, że każdego dnia pokonuje ją 112 tysięcy aut.
Kto nie stoi pięć razy w tygodniu w wielkim korku, może uważać się za szczęściarza. Za to tkwiąc w ogonku można dokładnie obejrzeć podpory wiaduktu tuż za Ikeą, w stronę centrum Katowic. To doraźna pomoc dla obiektu w oczekiwaniu na generalny remont. Na wiadukcie, obok Lidla, nie ma na razie już zwężenia.
Wiadukt nad trasą S86 jest w fatalnym stanie. Pilnie potrzebuje remontu. Górą biegnie ulica Bohaterów Monte Cassino. Na razie, jesienią 2019, wiadukt został podparty. To było konieczne, aby do czasu wykonania przebudowy obiekty były bezpiecznie eksploatowane. Od połowy listopada nie dzieje się tu nic.
Co dalej z remontem? Będzie, ale nieprędko. Na razie, jesienią 2019, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła opracowanie dokumentacji projektowej dla niego. Bo to GDDKiA odpowiada za ten obiekt.
- Wiadukt jest w słabej kondycji - potwierdza Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. Przypomina, że droga ma już ponad 30 lat i nigdy nie przeszła gruntownego remontu. Chwali GDDKiA, że w oczekiwaniu na remont, pracując nad uzgodnieniami i pozyskaniem finansowania, podparła wiadukt. Prace trwały w październiku i listopadzie 2019, były zwężenia, a korki na S86 jeszcze większe.
Ulica Monte Cassino, niedokończona obwodnica
Wiadukt nad Roździeńskiego to część ulicy Bohaterów Monte Cassino, łączącej Bogucice z Zawodziem. Droga ma po dwa pasy w każdą stronę i nie jest stara, ostatni odcinek powstał w latach 2002-2003. Czy ktoś pamięta, że jest początkiem planowanej obwodnicy z Katowic do Siemianowic, która jednak nigdy nie powstała przez protesty mieszkańców? M.in. poszło o ogródki działkowe, które znalazły się na jej trasie.
Teraz jednak część ulicy się sypie, wiadukt nad Roździeńskiego, koło Lidla w Bogucicach, od miesięcy był zwężony. W listopadzie zwężenia już nie było.
Co do tej pory zrobiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych? Trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji dla remontu. We wrześniu 2019 GDDKiA planowała podpisać umowę na wykonanie dokumentacji dla docelowej przebudowy dwóch wiaduktów oraz dla remontu kładki technologicznej rurociągu ciepłowniczego nad drogą krajową S86 w Katowicach. Najkorzystniejszą ofertę, za kwotę 299 tys. 800,20 zł, złożyła DMK Inżynieria Sp. z o.o. z Rybnika. Termin realizacji dokumentacji oraz uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych: do 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Zobaczcie koniecznie
I rzeczywiście, do podpisania umowy doszło.
- 25 września 2019 podpisana umowa na dokumentację projektową - potwierdza Marek Prusak z GDDKiA oddział Katowice. - Wykonawca ma 12 miesięcy na projekt przebudowy. Potem trzeba pozyskać na tę inwestycję finansowanie, określić jej wartość, określić też technologię, i dopiero zacząć procedurę wyboru wykonawcy - wylicza. Przyznaje, że remont to kwestia kilku lat, ale nawet szacunkowej wartości prac nie jest w stanie podać.
Wiadukt nad S86 do remontu
- wymagana trwałość budowli: 100 lat,
- obciążenie ruchome: klasa A wg PN-85/S-10030 oraz obciążenie pojazdem specjalnym kl. 150 wg STANAG 2021;
- zalecany typ konstrukcji: betonowy monolityczny lub prefabrykowany;
- skrajnia drogowa pod obiektem - min. 4,70 m;
- pochylenie poprzeczne jezdni i chodników – dostosowane do przebiegu niwelety trasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dasz sobie radę? Spróbuj
Kładka technologiczna rurociągu ciepłowniczego - zakresem remontu należy objąć
- reprofilację powierzchni betonowych filarów, przyczółków, i ustroju niosącego wraz z gzymsami;
- zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych;
- likwidację balustrady wewnętrznej, malowanie balustrady zewnętrznej, wypełnienie ubytków gruntu w niszach zaprzyczółkowych;
- z zakresu remontu należy wyłączyć pomost kładki oraz łożyska przebiegającej magistrali ciepłowniczej.
- Aby do czasu wykonania przebudowy te obiekty były bezpiecznie eksploatowane muszą zostać podparte. Pierwsze prace rozpoczęliśmy 16. września przebudową chodników wzdłuż S86. Te roboty nie będę powodowały utrudnień w ruchu pojazdów. Wykonanie następnych etapów niestety związane jest z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu. Utrudnienia spowodowane będą rozpoczęciem montażu elementów podparcia. Przewidujemy, że montaż podparcia potrwa do 7 dni. Po tym czasie organizacja ruchu będzie przywrócona do stanu istniejącego obecnie.
Nie przegapcie
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?