Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rok 2021 oznacza dla VR dalszy rozwój. Graham Wheeler, dyrektor HTC na Europę wyjaśnia, jakich technologii możemy się spodziewać

Grzegorz Lisiecki
Grzegorz Lisiecki
Graham Wheeler, dyrektor HTC ds. produktów i usług w regionie EMEA
Graham Wheeler, dyrektor HTC ds. produktów i usług w regionie EMEA HTC
Pandemia przyspieszyła postęp techniczny i wyznaczyła nowe trendy rozwoju, pozwoliła między innymi dostrzec potencjał wykorzystania narzędzi VR w edukacji, biznesie i rozrywce – mówi Graham Wheeler, dyrektor HTC w regionie EMEA. A co zmieni rok 2021 w świecie wirtualnej rzeczywistości?

– Śledzenie ruchu dłoni to gorący temat, z którym większość branży VR eksperymentuje od dłuższego czasu – podkreśla Wheeler. – Sprawia, że VR wydaje się jeszcze bardziej futurystyczny, ale też i bardziej intuicyjny. Pozwala bowiem na zupełnie nowy sposób interakcji użytkowników ze światem VR. W 2021 r. zostanie opracowanych więcej technologii, które sprawią, że immersja będzie wręcz namacalna, a interakcje będą bardziej naturalne. Są to przede wszystkim śledzenie dłoni, a także dokładniejsze śledzenie ciała i mimiki twarzy. Jest to poziom immersji, który niekoniecznie będzie widoczny od razu w technologii konsumenckiej, ale pomoże w przemyśle, biznesie, a z czasem dotrze również do gier.

Segmentacja użytkowników VR

Według Grahama Wheelera w 2021 roku będzie się pogłębiać segmentacja użytkowników wirtualnej rzeczywistości. – Zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy wykorzystania komputerów PC będą próbowali udowodnić wyższość swoich racji – zaznacza. – Z jednej strony będziemy mieć więc stanowisko głoszące, że nie trzeba inwestować w pełny zestaw VR na PC, żeby cieszyć się wirtualną rzeczywistością, z drugiej zaś, że bez tej inwestycji ograniczamy się do prostych rozwiązań, służących wyłącznie rozrywce – bez możliwości wykorzystania najnowszych zdobyczy na polu grafiki komputerowej, jakie oferuje zarówno sprzęt jak i oprogramowanie. W wyniku segmentacji użytkowników VR, sprzęt zostanie dostosowany do potrzeb konsumentów. Nadal będziemy jednak obserwować zdecydowanie szybszy rozwój wysokiej klasy PC-VR od VR na konsole.

– Rok 2020 był świetnym rokiem dla rynku rozwiązań graficznych na komputery PC – kontynuuje Wheeler. – Spodziewam się, że w niedalekiej przyszłości technologia Ray Tracingu trafi także na systemy VR. Wydajne przetwarzanie superrealistycznej szaty graficznej w aplikacjach VR jeszcze bardziej zwiększy immersję i pozwoli producentom gier i innych doświadczeń VR na tworzenie niezapomnianych wrażeń, jakich nikt jeszcze nie widział.

Nadchodzą urządzenia „All-in-Two”

Procesory w smartfonach dysponują już ogromną mocą obliczeniową. – Na tyle dużą, że z powodzeniem mogą stanowić bazę dla urządzeń VR – uważa Graham Wheeler. – Dlatego w nieodległej przyszłości spodziewamy się wzrostu liczby urządzeń z nowej kategorii, nazwanej roboczo „All-in-Two”. Mowa tu na przykład o lekkich okularach podłączanych do smartfonu, które do generowania świata VR korzystać będą z układu graficznego i mocy obliczeniowej smartfonu. Jest to technologia, której przyglądaliśmy się od dłuższego czasu, analizując ją bardzo dokładnie. Z tą myślą firma HTC podjęła bliską współpracę z liderem w branży producentów procesorów, firmą Qualcomm. Jej efektem będzie platforma Vive Wave. Za jej sprawą wydajne smartfony z 5G będą mogły stanowić bazę dla zestawów XR, przejmując od nich ciężar przetwarzania, które do tej pory odbywało się wewnątrz urządzenia VR typu stand-alone, albo w komputerze.

A co z rynkiem VR? – Jestem przekonany, że w 2021 r. technologia VR zrobi kolejny, duży krok naprzód. Według raportu Omdia, światowego lidera w dziedzinie badań na temat przyszłości zestawów VR i prognozy przychodów w latach 2020-2025, pod koniec tego okresu, czyli w roku 2015 branża VR będzie warta już 10 miliardów dolarów – kończy Graham Wheeler.

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty