Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rybnik: pod wiaduktem nad Wielopolską za ciasno. Zlikwidują wąskie gardło? ZDJĘCIA

Aleksander Król
Rybnik: Pod wiaduktem nad Wielopolską zbyt ciasno. Zlikwidują wąskie gardło?
Rybnik: Pod wiaduktem nad Wielopolską zbyt ciasno. Zlikwidują wąskie gardło? Aleksander Król
Czy jeden z najbardziej monumentalnych ceglanych wiaduktów kolejowych, nie tylko w Rybniku, ale na całym Górnym Śląsku, zostanie „poszerzony”? Obok jezdni pod wiaduktem przy Wielopolskiej nie ma miejsca dla pieszych. Co zrobić, by zlikwidować „wąskie gardło”?

Ulica Wielopolska (łączy Gliwicką i Mikołowską) „wpadając” w jedną z pięciu arkad wiaduktu na Paruszowcu, jest mocno zawężona - obok jezdni nie ma już miejsca dla pieszego czy rowerzysty. Miasto rozważa możliwość udrożnienia przejazdu pod wiaduktem.

- Rzeczywiście, w tym roku zlecimy przetarg na projekt związany z udrożnieniem przejazdu pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Wielopolskiej. Na podstawie tego projektu zostanie przygotowany kosztorys - przyznaje Agnieszka Skupień, asystent prezydenta Rybnika. - Jednak trudno powiedzieć, czy uda nam się to zrealizować w tym roku. To kwestia jakiś oszczędności. Bo sama realizacją nie została ujęta w planie budżetowym w tym roku - dodaje Skupień.

Przypomnijmy, jakieś 200 metrów dalej, tuż obok dworca kolejowego na Paruszowcu, w nasypie kolejowym zostanie „wydrążony” tunel, w którym zostanie puszczona ścieżka rowerowa. W przypadku wiaduktu przy Wielopolskiej sprawa wydaje się prostsza.

- Wystarczyłoby wybrać trochę ziemi i zrobić chodnik między kolejną arkadą, z dala od aut - zauważa pan Henryk Madziurski, którego spotykamy w okolicach pobliskiej szkółki nadleśnictwa. Na takie, czy inne rozwiązanie, trzeba będzie poczekać.

Trzeba było umocnić skarpę
Póki co, kierowcy przejeżdżający pod 14-metrowym obiektem obserwują prace związane z umacnianiem skarpy kolejowej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe w okresie między październikiem a grudniem 2016 r, prowadziły remont skarpy wzdłuż ulicy Mikołowskiej w Rybniku w pobliżu przystanku osobowego Rybnik Paruszowiec - mówi Jacek Karniewski, z PKP PLK. Zakres prac obejmował wzmocnienie gruntu skarpy na długości ok.30 m przez palowanie i zabudowanie tzw. gabionów.

Jedyny taki na Śląsku
W związku z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi w styczniu i lutym 2017 r., cześć prac związanych z uporządkowaniem terenu wokół skarpy musiała zostać przesunięta w czasie - ostatecznie miały zakończyć się w tym tygodniu.

Wiadukt kolejowy nad ul. Wielopolską składa się z pięciu arkad o rozpiętości 8 metrów. Przy wysokości prawie 14 metrów wydaje się on dość smukły. Wykonany jest z cegły klinkierowej i płyt granitowych w pasie górnym oraz w przyziemiu.

Warte podkreślenia jest to, że monumentalny ceglany wiadukt jest jedyną taką budowlą na Górnym Śląsku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!