Rybnik tworzy kontrapasy dla rowerzystów w centrum
Latem tego roku powstaną kolejne, analogiczne rozwiązania oraz pasy rowerowe m.in. na ulicach 3 Maja, Wodzisławskiej, Zebrzydowickiej, Raciborskiej, Na Górze.
- Pomysł kontrapasów na rybnickich ulicach pojawił się już w trakcie prac nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej 2016 roku - mówi Jan Fiałkowski, architekt, rybnicki Oficer Rowerowy – Jesteśmy przekonani, że kontrapasy w mieście znacznie ułatwią rowerzystom poruszanie się po mieście na najbardziej zatłoczonych ulicach. Na odcinkach, na których będą w przyszłości wyznaczane, często nie ma miejsca na dodatkowe drogi rowerowe, zaś jezdnia zwyczajnie w świecie jest za szeroka względem obowiązujących przepisów. Na drogach tych często rowerzyści jeżdżą nielegalnie pod prąd lub korzystają z chodników. Po wprowadzeniu kontrapasów jazda rowerem będzie znacznie bezpieczniejsza i przyjemniejsza. Musimy dać mieszkańcom realną alternatywę i możliwość efektywnego poruszania się po mieście – dodaje.
Warto dodać, że kontrapasy dla rowerów to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Niemiec, Austrii, Holandii czy Danii.
Coraz częściej kontrapasy są też wyznaczane w polskich miastach. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były m.in. Kraków, Gdańsk, Warszawa, Wrocław i Radom. Warto dodać, że mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów.
W Rybniku na takich zasadach funkcjonował do tej pory jedynie krótki fragment ulicy Targowej. W zeszłym roku pilotażowo dopuszczono również na mniej ruchliwych ulicach kontraruch, bez wprowadzania wydzielonych pasów. Na ulicach tych nie zanotowano żadnych niebezpiecznych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.
W centrum Katowic będzie można jeździć pod prąd w Strefie 30. Bez mandatu
Decyzja o wyznaczeniu kontrapasa na ul. Rybnickiego i innych rybnickich ulicach cieszy szczególnie rowerzystów:
- To świetna wiadomość, nareszcie – przyznaje Bartosz Giemza, Mistrz Polski w olimpijskiej dyscyplinie BMX Racing, rowerzysta. – Kontrapasy umożliwiające jazdę rowerem w obu kierunkach to sprawdzone rozwiązanie, którego zazdrościliśmy innym miastom. Kontrapas poprawia wzajemną widoczność rowerów i aut poruszających się po ulicy. Na przykład w Krakowie podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera. Zwężona jezdnia przestaje kusić amatorów zbyt szybkiej jazdy a mieszkańcy zyskują bezpieczniejszą przestrzeń w swoim otoczeniu - dodaje.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?