Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rybnik zamawia dokończenie obwodnicy. Powstaną ponad 4 kilometry dwujezdniowej drogi

PAP
PAP
Powstanie brakujący fragment obwodnicy Rybnika
Powstanie brakujący fragment obwodnicy Rybnika Daniel Wojaczek
Jak poinformowała rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień, koszt budowy brakującego odcinka obwodnicy - od obecnie kończącego ją węzła wodzisławskiego na drodze krajowej nr 78 do ronda na ul. Sportowej, w pobliżu granicy z sąsiednimi Rydułtowami - oszacowano na 200 mln zł.

Obwodnica Rybnika. Zaplanowano cztery wiadukty

Zaprojektowany, brakujący odcinek rybnickiej obwodnicy ma 4,12 km długości; ma być dwujezdniową drogą o dwóch pasach ruchu z bezkolizyjnym węzłem z ul. Grota Roweckiego i rondem łączącym ją z ul. Sportową. Zaplanowano cztery wiadukty drogowe, pięć przepustów dla zwierząt, przebudowę sieci, zbiorniki retencyjne i ekrany akustyczne. Aktualny termin otwarcia ofert to 16 stycznia 2023 r.

Informację o dotacji 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg do projektu „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna - dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935” Rybnik otrzymał pod koniec ub. roku. Następnie miasto zapewniło kolejnych środków – rządowych, m.in. z rezerwy subwencji ogólnej oraz własnych, budżetowych.

Rybnicki samorząd wskazuje, że dokończenie obwodnicy jest ważne dla całego subregionu zachodniego woj. śląskiego, połączy ona bowiem w nowym śladzie Rybnik i autostradę A1 z remontowanym stopniowo raciborskim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 935 w starym śladzie.

Jak będzie wyglądać obwodnica miasta?

Zasadniczą część obwodnicy Rybnika – 10 km dwujezdniowej trasy od okolic węzła autostrady A1 w Żorach do ul. Wodzisławskiej – miasto budowało za ponad 430 mln zł, przy wsparciu m.in. funduszy unijnych, od kwietnia 2017 r. do kwietnia 2020 r.

Miasto buduje swoją obwodnicę jako część Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna, jak nazywana jest modernizowana lub rozbudowywana w ostatnich latach droga wojewódzka nr 935. Dlatego pod tym kątem mogło uzyskać pod koniec ub. roku 100 mln zł z puli Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na projekty zakładające budowę obwodnic miast w ciągu dróg wojewódzkich.

Wniosek do drugiej edycji Programu Inwestycji Strategicznych samorząd złożył, mając na uwadze szacunki z końca ub. roku, że brakujący fragment obwodnicy, ok. 4 km dwujezdniowej drogi od ul. Wodzisławskiej do ul. Sportowej, może kosztować ok. 250 mln zł.

W swoim budżecie miasto zabezpieczyło 100 mln zł wkładu własnego. Po otrzymaniu kolejnej dotacji, z Programu Inwestycji Strategicznych, władzy Rybnika sygnalizowały, że być może umożliwi ona zwolnienie części wkładu własnego.(PAP)

autor: Mateusz Babak

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera