Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rynki i deptaki wypełnią się ogródkami restauracyjnymi? Urzędy oferują najem metra powierzchni za złotówkę. Tak jest w Rybniku i Wodzisławiu

Arkadiusz Biernat
Arkadiusz Biernat
Rynek w Rybniku
Rynek w Rybniku UM Rybnik
Miasta chcą pomóc przedsiębiorcom z branży gastronomicznej, którzy od roku z powodu pandemii koronawirusa i obostrzeń praktycznie tylko liczą straty. Oferują wynajem powierzchni pod ogródki na deptakach i rynkach w specjalnych cenach - metr za złotówkę. Tak jest w Rybniku i Wodzisławiu Śl. - Chcemy dać szansę na rozpęd, ale też powrócić do normalnego funkcjonowania - mówi Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego.

Rybnik: Taniej za dzierżawę deptaku i Rynku

Od 15 maja będą mogły zostać otwarte letnie ogródki gastronomiczne. W Rybniku rozumiejąc trudną sytuację całej branży, zdecydowano się na dzierżawę terenu za 1 zł (za metr kwadratowy)

Wnioski o wydzierżawienie od Miasta terenu pod ogródki sezonowe złożyło do tej pory 28 przedsiębiorców. O miejsce na rynku ubiega się 14 restauratorów. 9 wniosków złożyli właściciele lokali na deptaku, a 3 – właściciele punktów znajdujących się w okolicach Placu Jana Pawła II. Swoje plenerowe ogródki chcą też otworzyć lokale przy ul. Sobieskiego i Wysokiej.

– Wszyscy jesteśmy już zmęczeni pandemią koronawirusa, który przeorganizował nasze życie praktycznie w każdym aspekcie. Możliwość skorzystania z plenerowego ogródka będzie z pewnością namiastką tak wyczekiwanej normalności. Dla przedsiębiorców, którzy musieli ograniczyć swoją działalność gastronomiczną zgodnie z obowiązującymi obostrzeniami, otwarcie plenerowego punktu będzie szansą na powolne odrabianie strat finansowych. Jako Miasto chcemy im w tym pomóc, dając możliwość obniżenia wysokości stawki czynszu dzierżawnego – podkreśla prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Zgodnie z tą deklaracją wysokość miesięcznej stawki czynszu dzierżawnego gruntu gminnego wykorzystywanego na sezonowe ogródki gastronomiczne w okresie trwania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego może wynieść 1 zł netto za 1 m2. Warunki skorzystania z obniżki zostały określone w zarządzeniu Prezydenta Miasta Rybnika. To całkiem spora różnica.

Bez obniżki stawki czynszu kształtują się następująco:

  • rynek – z koncesją na sprzedaż alkoholu: 35 zł/1 m2 miesięcznie netto
  • rynek – bez koncesji: 20 zł/1 m2 miesięcznie netto
  • deptak – z koncesją: 15 zł/1m2 miesięcznie netto
  • deptak bez koncesji: 10 zł/1m2 miesięcznie netto
  • inne lokalizacje w centrum: 10 zł/1m2 miesięcznie netto
  • poza centrum: 6 zł/1m2 miesięcznie netto

Wspomniana obniżka dotyczy wszystkich lokalizacji w mieście, niezależnie od posiadania koncesji.

Na razie podpisano 20 umów z przedsiębiorcami, trwa weryfikacja pozostałych wniosków. Umowa dzierżawy może nie zostać zawarta – np. w sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wobec miasta nieuregulowane zobowiązania finansowe (zadłużenia). Z wnioskami o dzierżawę mogą też wystąpić kolejni przedsiębiorcy – muszą się jednak liczyć z tym, że przestrzeń, o której przyznanie wnioskują, może okazać się już zajęta. W pierwszej kolejności rozpatrywane są wnioski o wydzierżawienie terenu na płycie rynku wnioskodawców prowadzących działalność gastronomiczną w budynku zlokalizowanym na rynku.

Nie przeocz

Podpisując umowę z Miastem, dzierżawcy zobowiązują się do przestrzegania zasad określonych w instrukcji Prezydenta Miasta Rybnika. Zasady te, poza deklaracją przestrzegania przepisów dotyczących porządku i spokoju publicznego, regulują przede wszystkim kwestie związane z estetyką i funkcjonalnością ogródka gastronomicznego – wskazują m.in. obowiązek zapewnienia klientom możliwości korzystania z zaplecza sanitarnego, kolorystykę i wielkość parasoli czy wysokość ustawionych w ogródku mebli i urządzeń.

Ogródek i jego ogrodzenie muszą być wykonane z estetycznych oraz naturalnych elementów, umożliwiających, w razie konieczności szybki demontaż, zaś wyposażenie ogródków, w szczególności meble – z tworzyw naturalnych, np. wikliny, rattanu, drewna oraz metalu. Zasady dość mocno ograniczają też wykorzystywanie ogródków jako nośnika wszelkiego rodzaju reklam. Wyposażenie ogródków oraz akcenty reklamowe powinny być dopasowane do reprezentacyjnego charakteru rynku i deptaka, a także spójne z historyczną tkanką miasta.

Wodzisław Śl.: Ogródki restauracyjne wypełnią Rynek?

Przedsiębiorcom pomagają też w Wodzisławiu Śl. Dzięki decyzji Rady Miasta dokonano zwolnień z koncesji od alkoholu. Urząd Miasta zwalnia z należności z tytułu czynszu (w budynkach miejskich), umarzane są podatki na indywidualny wniosek.

To pomoc w takim zakresie, w jakim może udzielić go samorząd. W sumie około kilkaset tysięcy złotych. To nie koniec. Wzorem ubiegłego roku do końca sezonu letniego w Wodzisławiu Śl. obowiązywać będą specjalne stawki za wynajem powierzchni Rynku na działalność ogródków restauracyjnych. To złotówka za metr kwadratowy (normalnie cena waha się od 20 do 30 zł). Przypomnijmy, ogródki będą mogły funkcjonować od 15 maja.

- Wszystko po to, aby największa ilość restauratorów, którzy mają możliwości techniczne i wolę, wyszli na Rynek. Chcemy dać szansę na rozpęd, ale też powrócić do normalnego funkcjonowania - mówi Mieczysław Kieca.

Jak słyszymy, to najlepszy czas, aby restauratorzy złożyli wniosek o wynajem. Prezydent Wodzisławia Śl. nie ukrywa, że zainteresowanie jest duże. Jak bardzo?

- Nie zapeszajmy, ale jeśli się uda, to nie będzie wolnego miejsca na Rynku - dodaje Kieca.

Chcą przywrócić życie na Rynek

Ogródki to nie wszystko, bo jeszcze trzeba przyciągnąć mieszkańców na Rynek w Wodzisławiu Śl. Część osób z pewnością przyjdzie, aby skorzystać z oferty gastronomicznej, poczuć normalność. Należy jednak zadbać o to, aby pomóc przedsiębiorcom, żeby jak najwięcej osób pojawiało się na Starym Mieście.

W tym celu Urząd Miasta planuje organizację różnego rodzaju wydarzeń. Tradycyjnie co sobotę odbywa się Wodzisławski Ekobazar. W najbliższą sobotę (15.05) ma być też Kwiatobazar. W przyszły weekend (22-23.05) zjadą foodtrucki. Planowane są kolejne wydarzenia.

Co ważne, mieszkańcy mogą aktywnie uczestniczyć w ich organizacji.

- Zainteresowani mieszkańcy mogą zgłaszać do Urzędu Miasta z pomysłami na wydarzenia, aby animować i reanimować życie kulturalne - zapewnia Anna Szweda-Piguła, rzecznik Urzędu Miasta w Wodzisławiu Śl.

Zobacz koniecznie

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera