Reklamacja wyjazdu turystycznego. To trzeba wiedzieć!

    Reklamacja wyjazdu turystycznego. To trzeba wiedzieć!

    Milena Kochanowska

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    W jakim terminie i komu składamy reklamację, by była skuteczna? Wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów.
    Reklamacja wyjazdu turystycznego. Odszkodowanie za ewentualny wypadek musi wypłacić nam organizator lub właściciel hotelu

    Reklamacja wyjazdu turystycznego. Odszkodowanie za ewentualny wypadek musi wypłacić nam organizator lub właściciel hotelu ©123 RF

    Jeśli jesteśmy niezadowoleni z wyjazdu zagranicznego z biurem turystycznym, możemy złożyć reklamację. Jak i kiedy to zrobić?
    Najlepiej złożyć ją od razu u organizatora wyjazdu, jeszcze w trakcie trwania imprezy. Na przykład u jego przedstawiciela, czyli rezydenta. Jeżeli tego nie zrobimy, mamy na to 30 dni od dnia zakończenia wykupionej wycieczki.

    Co powinna zawierać nasza reklamacja?
    W reklamacji powinniśmy szczegółowo opisać zastrzeżenia dotyczące wyjazdu, a także wskazać jakiej rekompensaty się domagamy. Warto również dołączyć fotografie i powołać się na ewentualnych świadków.

    Organizator wyjazdu nie dotrzymał warunków umowy, a rezydent odmówił przyjęcia reklamacji. Na piśmie złożyliśmy ją więc w biurze turystycznym po powrocie. Od kiedy liczy się termin na załatwianie skargi przez biuro?

    Rezydent postąpił niewłaściwie, bo reklamację powinien przyjąć, ale z racji na to, że możemy mieć trudności z udowodnieniem, że tego dnia skargę mu złożyliśmy, termin 30 dni, w którym biuro turystyczne musi odpowiedzieć na zarzuty trzeba liczyć od dnia złożenia skargi w Polsce. Jeśli składamy reklamację rezydentowi, najlepiej zróbmy to na piśmie i żądajmy potwierdzenia jej przyjęcia lub przy świadkach.

    Jeżeli skorzystaliśmy z oferty last minute i nie jesteśmy zadowoleni z organizacji tego wyjazdu, możemy reklamować taką usługę?
    Oczywiście. Organizator imprez turystycznych odpowiada za jakość każdej wycieczki. Jeżeli skorzystaliśmy z niej na zasadzie oferty „first”, czy „last minute”, także możemy złożyć reklamację, a biuro podróży nie ma prawa odmówić jej przyjęcia. Reklamacja musi zostać przez nie rozpatrzona tak, jak każda inna dotycząca organizacji wypoczynku.

    Czy touroperator może nam przed wyjazdem zmienić jego koszt lub inne warunki umowy?
    Jeżeli organizator, przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, z przyczyn od siebie niezależnych musi zmienić istotne warunki umowy powinien nas o tym jak najszybciej zawiadomić. Wtedy my z kolei informujemy go czy zgadzamy się na zmianę umowy, czy też odstępujemy od niej i rezygnujemy z wyjazdu. Podwyższenie ceny usługi może zaś nastąpić jedynie wtedy, gdy zostało to zawarte w umowie, np. z powodu wzrostu kosztów transportu. Na 20 dni przed datą wyjazdy cena nie może się zmienić.

    Hotel, w którym mieszkaliśmy podczas wyjazdu był luksusowy – tak jak zapewniał organizator wyjazdu, ale jego otoczenie wyglądało jak plac budowy. Czy w takiej sytuacji możemy domagać się rekompensaty?
    Jak najbardziej. Mamy prawo domagać się odszkodowania za zmarnowany urlop, ale polskie przepisy nie wskazują wprost w jaki sposób obliczyć wysokość odszkodowania. Przydatna może więc okazać się „tabela frankfurcka”, której treść dostępna jest w internecie. Wymienia ona czynniki wpływające na obniżenie jakości usługi i podaje o ile jej cena powinna być obniżona w danym przypadku. Brak estetyki został w niej wyceniony na 5-15 proc. opłaty za zakwaterowanie.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Podstawa to sprawdzone biuro podróży

      Michalina (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 5

      Ja jednak wolę biura podróży, które mają ściśle określony zakres jeżeli chodzi o wyjazdy. Dlatego na wakacje czy ferie zimowe wyjeżdżam z http://austria-na-narty.pl/ . Nigdy nie miałam żadnych...rozwiń całość

      Ja jednak wolę biura podróży, które mają ściśle określony zakres jeżeli chodzi o wyjazdy. Dlatego na wakacje czy ferie zimowe wyjeżdżam z http://austria-na-narty.pl/ . Nigdy nie miałam żadnych problemów, pewnie dlatego, że biuro w swojej ofercie ma tylko sprawdzone ośrodki ;)zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama