Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja wyjazdu turystycznego. To trzeba wiedzieć!

Milena Kochanowska
Reklamacja wyjazdu turystycznego. Odszkodowanie za ewentualny wypadek musi wypłacić nam organizator lub właściciel hotelu
Reklamacja wyjazdu turystycznego. Odszkodowanie za ewentualny wypadek musi wypłacić nam organizator lub właściciel hotelu 123 RF
W jakim terminie i komu składamy reklamację, by była skuteczna? Wyjaśnia Marek Radwański, powiatowy rzecznik konsumentów.

Jeśli jesteśmy niezadowoleni z wyjazdu zagranicznego z biurem turystycznym, możemy złożyć reklamację. Jak i kiedy to zrobić?
Najlepiej złożyć ją od razu u organizatora wyjazdu, jeszcze w trakcie trwania imprezy. Na przykład u jego przedstawiciela, czyli rezydenta. Jeżeli tego nie zrobimy, mamy na to 30 dni od dnia zakończenia wykupionej wycieczki.

Co powinna zawierać nasza reklamacja?
W reklamacji powinniśmy szczegółowo opisać zastrzeżenia dotyczące wyjazdu, a także wskazać jakiej rekompensaty się domagamy. Warto również dołączyć fotografie i powołać się na ewentualnych świadków.

Organizator wyjazdu nie dotrzymał warunków umowy, a rezydent odmówił przyjęcia reklamacji. Na piśmie złożyliśmy ją więc w biurze turystycznym po powrocie. Od kiedy liczy się termin na załatwianie skargi przez biuro?
Rezydent postąpił niewłaściwie, bo reklamację powinien przyjąć, ale możemy mieć trudności z udowodnieniem, że tego dnia skargę mu złożyliśmy. Jeśli więc składamy reklamację rezydentowi, najlepiej zróbmy to na piśmie i żądajmy potwierdzenia jej przyjęcia lub przy świadkach.

Jeżeli skorzystaliśmy z oferty last minute i nie jesteśmy zadowoleni z organizacji tego wyjazdu, możemy reklamować taką usługę?
Oczywiście. Organizator imprez turystycznych odpowiada za jakość każdej wycieczki. Jeżeli skorzystaliśmy z niej na zasadzie oferty „first”, czy „last minute”, także możemy złożyć reklamację, a biuro podróży nie ma prawa odmówić jej przyjęcia. Reklamacja musi zostać przez nie rozpatrzona tak, jak każda inna dotycząca organizacji wypoczynku.

Czy touroperator może nam przed wyjazdem zmienić jego koszt lub inne warunki umowy?
Jeżeli organizator, przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, z przyczyn od siebie niezależnych musi zmienić istotne warunki umowy powinien nas o tym jak najszybciej zawiadomić. Wtedy my z kolei informujemy go czy zgadzamy się na zmianę umowy, czy też odstępujemy od niej i rezygnujemy z wyjazdu. Podwyższenie ceny usługi może zaś nastąpić jedynie wtedy, gdy zostało to zawarte w umowie, np. z powodu wzrostu kosztów transportu. Na 20 dni przed datą wyjazdy cena nie może się zmienić.

Hotel, w którym mieszkaliśmy podczas wyjazdu był luksusowy – tak jak zapewniał organizator wyjazdu, ale jego otoczenie wyglądało jak plac budowy. Czy w takiej sytuacji możemy domagać się rekompensaty?
Jak najbardziej. Mamy prawo domagać się odszkodowania za zmarnowany urlop, ale polskie przepisy nie wskazują wprost w jaki sposób obliczyć wysokość odszkodowania. Przydatna może więc okazać się „tabela frankfurcka”, której treść dostępna jest w internecie. Wymienia ona czynniki wpływające na obniżenie jakości usługi i podaje o ile jej cena powinna być obniżona w danym przypadku. Brak estetyki został w niej wyceniony na 5-15 proc. opłaty za zakwaterowanie.
Podczas zagranicznego wyjazdu ulegliśmy wypadkowi w miejscu zamieszkania, z winy hotelarza. Choć organizator wyjazdu zapewnił nam opiekę lekarską, nasze plany pobytowe ten wypadek całkowicie odmienił. Czy mamy prawo wystąpić o odszkodowanie do biura podróży?
To zależy od tego, czy organizator ponosi odpowiedzialność za wszystkie podmioty, przy pomocy których świadczy usługę, a więc również za hotelarza. Jeżeli nie, roszczenie trzeba będzie skierować bezpośrednio do właściciela hotelu.

Co powinniśmy zrobić, gdy podczas podróży z biurem turystycznym zaginie nasz bagaż?
Klauzule, w których biura podróży odżegnują się od odpowiedzialności za powierzony im bagaż, są z mocy prawa nieważne. Organizator wyjazdu odpowiada również za nasz bagaż i to on musi nam w miejscu pobytu zapewnić podstawowe wyposażenia, na przykład przybory toaletowe. Bardziej skomplikowana jest sprawa ubrań, sprzętu turystycznego, kosmetyków itp. Dopiero po powrocie to my musimy udowodnić jakie rzeczy mieliśmy i ile one kosztowały. I na tej podstawie domagać się odszkodowania od biura turystycznego.

Jakie odszkodowanie należy się od biura turystycznego, jeżeli zerwanie umowy nastąpi z przyczyn od niego niezależnych?
Jeśli wykonanie umowy stało się dla biura niemożliwe, np. ze względu na wprowadzenie na danym terenie stanu wyjątkowego, biuro musi zwrócić nam jedynie zapłaconą część usługi. Gdyby jednak wycieczka nie doszła do skutku z przyczyn zależnych od biura, organizator musi zapłacić nam odszkodowanie w wysokości zapłaconej ceny wycieczki, oraz np. koszty wizowe, paszportowe, ubezpieczeń itp.

A jeśli biuro podróży nie uzna naszych roszczeń?
Możemy wówczas zwrócić się o pomoc do rzeczników konsumentów, federacji konsumentów, inspekcji handlowej, a ostatecznie skierować sprawę do sądu. Dodatkowo na biuro turystyczne możemy złożyć skargę do marszałka województwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski