Reklamacja z tytułu rękojmi lub gwarancji [NASZE SPRAWY]

    Reklamacja z tytułu rękojmi lub gwarancji [NASZE SPRAWY]

    Jadwiga Jenczelewska

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Dlaczego klient miałby jeszcze dopłacać do wadliwego towaru? Kodeks cywilny rozstrzyga wątpliwości na korzyść konsumenta.
    Zwrot towaru z wadą nie może się wiązać z opłatą jakiegoś haraczu

    Zwrot towaru z wadą nie może się wiązać z opłatą jakiegoś haraczu ©123rf

    Biorą dopłatę do bubla

    Czy to nie dziwne, że technologie i metody wytwarzania różnych urządzeń i sprzętów mamy znakomite - na miarę XXI wieku - a jednak to, co kupujemy w sklepach, dziwnie szybko się psuje. Skutek jest taki, że często musimy reklamować wadliwe towary. Sprawa dodatkowo się komplikuje, jeżeli sprzedaż odbywa się za pomocą internetu. Czy nabywca bubla musi dopłacać do takiej feralnej transakcji?

    „Zakupiłem na odległość czajnik, który po krótkim czasie użytkowania okazał się wadliwy. Zwróciłem go gwarantowi i otrzymałem zwrot kwoty za zakup czajnika, ale poniosłem dodatkowy wydatek za przesyłkę w kwocie 15 złotych. Wezwałem gwaranta do zwrotu tej należności. Niestety, bez odzewu. Chciałbym wiedzieć, co mogę jeszcze zrobić” - pisze poirytowany Czytelnik.

    Poniżej zamieszczamy odpowiedź Federacji Konsumentów w Katowicach.

    Ekspert podpowiada


    Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:
    Nie pisze pan, czy zwrot nastąpił faktycznie ze strony gwaranta - w oparciu o kartę gwarancyjną, czy też ze strony sprzedawcy - w oparciu o jego odrębną kodeksową odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy (art. 556-576 k.c.) .

    Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., konsument, który kupił wadliwy towar, może złożyć reklamację z tytułu rękojmi lub gwarancji. Decyzja należy do konsumenta.
    W przypadku zwrotu dokonanego przez gwaranta - w ramach naprawy gwarancyjnej - rzecz powinna zostać dostarczona do gwaranta na jego koszt.

    Mówi o tym art. 580 § 1 Kodeksu cywilnego, cytuję: „Kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady”.
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama