Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reklamacja z tytułu rękojmi lub gwarancji [NASZE SPRAWY]

Jadwiga Jenczelewska
Zwrot towaru z wadą nie może się wiązać z opłatą jakiegoś haraczu
Zwrot towaru z wadą nie może się wiązać z opłatą jakiegoś haraczu 123rf
Dlaczego klient miałby jeszcze dopłacać do wadliwego towaru? Kodeks cywilny rozstrzyga wątpliwości na korzyść konsumenta.

Biorą dopłatę do bubla

Czy to nie dziwne, że technologie i metody wytwarzania różnych urządzeń i sprzętów mamy znakomite - na miarę XXI wieku - a jednak to, co kupujemy w sklepach, dziwnie szybko się psuje. Skutek jest taki, że często musimy reklamować wadliwe towary. Sprawa dodatkowo się komplikuje, jeżeli sprzedaż odbywa się za pomocą internetu. Czy nabywca bubla musi dopłacać do takiej feralnej transakcji?

„Zakupiłem na odległość czajnik, który po krótkim czasie użytkowania okazał się wadliwy. Zwróciłem go gwarantowi i otrzymałem zwrot kwoty za zakup czajnika, ale poniosłem dodatkowy wydatek za przesyłkę w kwocie 15 złotych. Wezwałem gwaranta do zwrotu tej należności. Niestety, bez odzewu. Chciałbym wiedzieć, co mogę jeszcze zrobić” - pisze poirytowany Czytelnik.

Poniżej zamieszczamy odpowiedź Federacji Konsumentów w Katowicach.

Ekspert podpowiada

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:
Nie pisze pan, czy zwrot nastąpił faktycznie ze strony gwaranta - w oparciu o kartę gwarancyjną, czy też ze strony sprzedawcy - w oparciu o jego odrębną kodeksową odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy (art. 556-576 k.c.) .

Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., konsument, który kupił wadliwy towar, może złożyć reklamację z tytułu rękojmi lub gwarancji. Decyzja należy do konsumenta.
W przypadku zwrotu dokonanego przez gwaranta - w ramach naprawy gwarancyjnej - rzecz powinna zostać dostarczona do gwaranta na jego koszt.

Mówi o tym art. 580 § 1 Kodeksu cywilnego, cytuję: „Kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady”.
Przepisy nie mówią wprost o zwrocie kosztu dostarczenia towaru. Kierując się je-dnak treścią art. 580 § 1 k.c., ma pan prawo żądać pokrycia przez gwaranta kosztu naprawy. W przypadku, gdy zwrot dokonywany był przez sprzedawcę w ramach kodeksowej odpowiedzialności, sprzeda-wca zobowiązany jest zwrócić panu koszty odesłania towaru do reklamacji.
Podobnie jak przy odpowiedzialności gwaranta wynika to, choć nie wprost, z tre-ści art. 561 § 1 k.c., który stanowi, że „Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

Natomiast w przypadku, gdy zwrot dokonywany był przez sprzedawcę w ramach kodeksowej odpowiedzialności, sprzedawca zobowiązany jest zwrócić panu koszty odesłania towaru do reklamacji.

Podobnie jak przy odpowiedzialności gwaranta, wynika to, choć nie wprost, z treści art. 561 § 1 k.c., który stanowi, że „Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.

Co powinna zawierać gwarancja

Gwarantem może być producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Uwaga! Sprzedawca może, ale nie musi być gwarantem. Powinno to być określone w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie jest, można uznać, że gwarancji udzielił przedsiębiorca, który złożył oświadczenie.

Treść gwarancji musi być podana w sposób jasny i zrozumiały - w języku polskim.
Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. Jest to rodzaj dokumentu, który w szczególności powinien zawierać takie informacje, jak:

- nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce;
- czas trwania i zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej;
- uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady;
- stwierdzenie „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej” (np. zepsuł się telefon i pan Kowalski reklamował go z tytułu rękojmi; po naprawie ponownie wystąpiła wada, więc pan Kowalski tym razem skorzystał z gwarancji - i wciąż postępował zgodnie z prawem).

Uwaga! Warto pamiętać, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym, np. w sklepie AGD przyklejono naklejki na lodówkach z napisem: 5 lat gwarancji. Zgodnie z tą informacją, konsument w ciągu 5 lat od daty zakupu może reklamować tę lodówkę z tytułu gwarancji.

Pamiętaj! Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, więc gwarancja może trwać rok lub 5 lat albo też zostać udzielona dożywotnio.

Ważne! Jeżeli w oświadczeniu gwarancyjnym nie określono ok-resu ochrony, przyjmuje się, że wynosi on 2 lata - licząc od dnia, w którym wydano towar konsumentowi.

Jeśli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, termin gwarancji bie-gnie od nowa - od momentu dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypa-dku wymiany pojedynczej części, czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!