Tanie loty z haraczem. Uważaj na tzw. opłatę transakcyjną

    Tanie loty z haraczem. Uważaj na tzw. opłatę transakcyjną

    Jadwiga Jenczelewska

    Dziennik Zachodni

    Aktualizacja:

    Dziennik Zachodni

    Uważaj na tzw. opłatę transakcyjną - ukrytą podwyżkę ceny biletu. O co możemy się upomnieć, jeżeli lot nie przebiega bez kłopotów
    Nim kupisz bilet na lot, sprawdź, za co każe ci płacić przewoźnik

    Nim kupisz bilet na lot, sprawdź, za co każe ci płacić przewoźnik ©Łukasz Gdak

    Podczas wakacji i urlopów coraz częściej decydujemy się na podróże samolotem, bo oszczędzają nasz czas, a przewoźnicy już kuszą nas tanimi lotami. Czy faktycznie? Warto wiedzieć, jakie są nasze konsumenckie prawa i gdzie tkwią pułapki takich ofert.

    - Przede wszystkim sprawdźmy, czy przewoźnik lotniczy nie dolicza do podstawowej ceny biletu tzw. opłaty transakcyjnej, czyli opłaty dodatkowej, która jest dodawana w trakcie rezerwacji biletu lotniczego - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Zazwyczaj świadczenie to jest zapłatą za wykonanie dodatkowych usług na rzecz pasażera. Zalicza się do nich m.in. informowanie pasażera o każdej zmianie jego lotu, możliwość uzyskania zwrotu kosztów za niewykorzystany bilet, pokrycie kosztów wystawienia biletów, a także odpowiedzialność za prawidłowe wystawienie biletów lotniczych.

    Jakie są obowiązki linii lotniczych

    Linie lotnicze muszą poinformować konsumenta o jego prawach oraz o przyczynie znacznego opó-źnienia (ponad 2 godziny lub ponad 4 godziny - w przypadku tras o długości ponad 3.500 km) lub odwołania lotu czy też odmowy wpuszczenia pasażera na pokład.

    W przypadku znacznego opó-źnienia - o co najmniej 5 godzin -pasażer ma też prawo domagać się zwrotu pieniędzy. Jeśli przyjmujemy zwrot kosztów, linie lotnicze nie muszą już zapewniać pasażerowi dalszej pomocy ani organizować dalszej podróży.

    W zależności od długości planowanego lotu oraz opóźnienia, mamy też prawo do napojów, posiłków, komunikacji (np. bezpłatnej rozmowy telefonicznej), a w razie konieczności - do noclegu.

    Jeżeli odmówiono pasażerowi przyjęcia na pokład, lot został od-wołany lub dociera z ponad 3-godzinnym opóźnieniem do miejsca docelowego wskazanego na bilecie, można domagać się odszkodowania w wysokości 250-600 euro - w zależności od długości trasy. Uwaga! Jeżeli zaproponowano nam alternatywny lot w podobnym terminie, kwota odszkodowania może zostać pomniejszona o 50 procent.
    1 3 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Najgorsze linie

      Były Klient (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      Jesteś ZEREM - lecąc WIZZAIREM !!!!

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      DZ poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama