Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy przebierańcy znikną z reklam suplementów? Chcą tego lekarze

Agata Pustułka
Statystyczny Polak chętnie sięga po suplementy i spożywa rocznie 133 tabletki z witaminami i minerałami. Za 3 miliardy złotych
Statystyczny Polak chętnie sięga po suplementy i spożywa rocznie 133 tabletki z witaminami i minerałami. Za 3 miliardy złotych 123rf
Biały fartuch medyka wzbudza zaufanie. Jeśli reklamuje jakiś produkt np. suplement diety to odbiorca patrzy łaskawszym okiem

Naczelna Izba Lekarska mówi dość lekarzom-przebierańcom występującym w reklamach różnych specyfików, w większości suplementów diety. Prosi o wsparcie Rzecznika Praw Obywatelskich oraz chce, by Ministerstwo Zdrowia wprowadziło odpowiednie przepisy regulujące sprawę.

Zgodnie z obowiązującym prawem farmaceutycznym reklama produktu leczniczego kierowana do publicznej wiadomości nie może polegać na prezentowaniu takowego produktu przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne oraz sugerujące posiadanie takiego wykształcenia. Nie może też polegać na odwoływaniu się do zaleceń wyżej wymienionych osób.

Jednak tak rozpowszechnione suplementy diety nie są produktami leczniczymi i jako takie nie podlegają temu prawu jeśli reklamuje je nie lekarz, a aktor.

Spożycie suplementów rośnie w tempie geometrycznym i może mieć fatalne skutki dla zdrowia Polaków. Pal sześć, gdy chodzi o reklamę jakiegoś kleju do protez, gorzej, gdy reklamowane są coraz to nowe specyfiki, które mogą wchodzić w interakcje z zażywanymi prawdziwymi, przepisanymi przez lekarza środkami.

- Ponieważ problem nadużywania suplementów diety jest tak poważny postanowiliśmy przeprowadzić kampanię edukacyjną dla pacjentów, by wiedzieli jak odróżniać lek od suplementu diety i wskazać na różne zagrożenia związane z zażywaniem tych specyfików - mówi dr Jacek Kozakiewicz, prezes Śląskiej Izby Lekarskiej.

Choć w hierarchii zawodów prestiżowych lekarz znajduje dopiero na ósmym miejscu (od lat bezapelacyjnie wygrywa w tej rywalizacji strażak), to świat reklamy rządzi się swoimi prawami.

- Reklama, w której występuje aktor przebrany za lekarza ma dla odbiorcy szczególne znaczenie, bo biały fartuch jest symbolem autorytetu, wiedzy, zaufania. Większość nie wie, że to aktorzy wcielają się w reklamowe role. Spójrzmy też jak wiele mamy medycznych seriali. Sami odtwórcy ról mówią potem, że gdy spotykają ich na ulicy fani filmu, to często mylą rolę życiową z filmową i proszą o jakąś medyczną radę - wyjaśnia Anna Ginał, specjalistka PR, rzecznik prasowy Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Katowicach.

Firmy promujący dany suplement często wykorzystują też popularność osób publicznych, nie tylko aktorów, którzy zostają ambasadorami różnych akcji, za którymi często kryje się promocja suplementów.

Jeśli chodzi o lekarzy Kodeks Etyki Lekarskiej (art. 63) mówi wyraźnie, że lekarz nie powinien wyrażać zgody na używanie swojego nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych. Oznacza to, że lekarze i lekarze dentyści nie mogą brać udziału w reklamach leków (produktów leczniczych), ale także wszelkich innych produktów, włącznie z produktami będącymi wyrobami medycznymi czy suplementami diety.

Według ustaleń Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, okręgowi rzecznicy w sprawach dotyczących naruszenia artykułu 63 (zgoda na używanie nazwiska i wizerunku dla celów komercyjnych) w latach 2013-2015 prowadzili 42 sprawy, z których 26 skończyło się wnioskami o ukaranie skierowanymi do okręgowych sądów lekarskich. Były to zwykle kary pieniężne (do 16 tys. zł) lub upomnienia. W jednym przypadku „wyśledzono” np. lekarza reklamujące lek laryngologiczny, ale nie wykonywał on zawodu i nie był członkiem izby lekarskiej, choć studia medyczne ukończył.

Rzecznicy cały czas monitorują media i wypatrują w reklamach prawdziwych i fałszywych medyków. W Śląskiej Izbie Lekarskiej nie było ani jednego takiego przypadku, choć zdarzyło się, że jej władze zainterweniowały, gdy w reklamie jednego z niemedycznych produktów wystąpiła modelka w białym fartuchu, ze stetoskopem i w skąpej... bieliźnie.


*Chcesz kupić auto w cenie 15-20 tys. zł? Sprawdź najlepsze oferty
*Co się wydarzyło na "Nocy Kobiet" w Spiżu w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Rozmowy nie przerywają, transmisja danych szybka RAPORT NAJLEPSZYCH SIECI KOMÓRKOWYCH
*Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
*1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

ZOBACZ TAKŻE

Historyczne kontrowersje wokół kampanii piwa "Tyskie". Marka...

Wolne miejsca w przedszkolach. Sprawdź swoje miasto. Rekruta...

Na zdjęciu: sierż. Marta MysurCo piąty funkcjonariusz Policji jest kobietą. Policjantka zatrzymująca pojazd do kontroli drogowej, patrolująca ulice, to w dzisiejszych czasach widok, który nikogo nie dziwi. W korpusie służby cywilnej większość stanowią panie, bez których niemożliwe byłoby funkcjonowanie policyjnej administracji.

Policjantki i ich pasje. Zobaczcie piękniejszą twarz policji [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czy przebierańcy znikną z reklam suplementów? Chcą tego lekarze - Dziennik Zachodni