Ślązacy nie lubią poniedziałków. Dlaczego?

    Ślązacy nie lubią poniedziałków. Dlaczego?

    AGA

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Ślązacy nie lubią poniedziałków. Dlaczego? Bo nie potrafimy sobie radzić ze stresem.
    Ślązacy nie lubią poniedziałków. Dlaczego?
    Na podstawie badania GFK Polonia „Polacy a stres” szacuje się, że około 48 proc. mieszkańców województwa śląskiego uważa poniedziałek za najbardziej stresujący dzień tygodnia, a około 83 proc. opisuje poniedziałkowe samopoczucie jako przeciętne, słabe lub złe.

    Polacy zdecydowanie częściej dostrzegają negatywne niż pozytywne skutki stresu. Według badania około 30 proc. Polaków wskazuje, że przynajmniej kilka razy w miesiącu odczuwa: długotrwałe zmęczenie, kłopoty z koncentracją czy nadmierne łaknienie. Choć około 60 proc. badanych jest zdania, że stres może działać mobilizująco, tylko ok. 13 proc. dobrze lub bardzo dobrze ocenia swoje umiejętności mierzenia się z nim. W porównaniu z innymi regionami Polski mieszkańcy województw opolskiego i śląskiego ze stresem radzą sobie nieco gorzej – tylko około 9 proc. deklaruje, że potrafi obrócić go na swoją korzyść.

    Co więc zrobić, kiedy codzienny stres pozostaje wyzwaniem? - Gdy zaczynamy odczuwać stres do naszej krwi wyrzucone zostają trzy hormony: adrenalina, noradrenalina i kortyzol. Sprawiają one, że mamy więcej energii, siły i mocy, aby stawiać czoło trudnym sytuacjom pojawiającym się w pracy czy w życiu prywatnym. To od nas w znacznej mierze zależy to, co będzie dalej – co zrobimy z naszą energią i napięciem. Jedną z opcji jest wykorzystanie stresu na swoją korzyść - mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog motywacji, i wskazuje kilka przykładów takiego działania:

    - Przekuwanie stresu w mobilizację i większą efektywność – ważnym zadaniom często towarzyszy stres i obawa niepowodzenia. To właśnie odpowiednio pokierowany stres i idący za nim podwyższony stan gotowości organizmu może być kluczem do sukcesu.

    - Stres możemy obrócić w aktywność fizyczną – po ciężkim dniu zamiast rozpamiętywać stresujące momenty, warto postawić na aktywność fizyczną: pobiegać, pójść na zumbę lub dołączyć do osiedlowej drużyny piłki nożnej. Już po kilku treningach poprawa kondycji i samopoczucia (podczas wysiłku fizycznego wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia) będzie motywowała do dalszych działań w tym kierunku.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      DZ poleca

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      DZIEWCZYNA LATA 2017 | Głosujemy!

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Dopasuj słowa do opisów i sprawdź, czy znasz język śląski

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Światło i kolor w pokojach dziecięcych

      Gry On Line - Zagraj Reklama