Z Licznika Elektromobilności wynika, że w styczniu liczba pojazdów zwiększyła się odpowiednio o 1 451 szt., tj. o 88 proc. w grupie samochodów osobowych i o 81 szt. użytkowych samochodów z napędem elektrycznym, czyli o 145 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 r. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia 2022 r. w Polsce funkcjonowały 1 992 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3 893 punkty).
Nie przeocz
Sieć ładowania samochodów elektrycznych
Samochody elektryczne mają swoje zalety, które stawiają je w pozycji realnej alternatywy dla używanych dotychczas napędów. Istotne są przede wszystkim względy środowiskowe i redukcja hałasu, o czym w ostatnim czasie mówi się coraz częściej. Elektryfikacja układów napędowych daje możliwość zmniejszenia zależności od ropy naftowej czy zminimalizowania emisji zanieczyszczeń. Niestety, istnieją również przyczyny, które wciąż utrudniają płynny rozwój elektromobilności. Z pewnością wyzwaniem jest wejście na rynek między konkurencję, którą wszyscy doskonale już znają, a nawet opiera się na nich krajowa gospodarka. Konieczne jest także zagwarantowanie infrastruktury do obsługi takich pojazdów, do której możemy wliczyć serwisy naprawcze czy stacje ładowania.
Zobacz plansze:
Elektromobilność a infrastruktura ładowania w Europie
Samochody elektrycznie podbijają europejski rynek, jednak zainteresowanie konsumentów tymi autami ma bezpośredni związek z PKB kraju. Ponad 80 proc. wszystkich samochodów elektrycznych sprzedawana jest w zaledwie 6 krajach członkowskich Unii Europejskiej o najwyższym PKB. Dysproporcja dotyczy również infrastruktury ładowania. Obecnie liczba punktów dostępnych w całej UE wynosi zaledwie niecałe 200 tys. i jest za niska w porównaniu z zapotrzebowaniem. Ponad 75% ładowarek znajduje się na terenie zaledwie czterech krajów, których terytorium stanowi 27 proc. całkowitej powierzchni Unii Europejskiej. Według szacunków Komisji Europejskiej, do 2030 r. potrzebne będą co najmniej 3 miliony dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza, że ich liczba ma wzrosnąć 14-krotnie w ciągu kolejnych 11 lat.
Polska na tle innych krajów Europy
Choć Polska znajduje się zaledwie w grupie państw, w których udział rynkowy samochodów elektrycznych wynosi mniej niż 1 proc., w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych wyróżniamy się na mapie Europy w dwóch aspektach. W znacznym tempie powstają u nas szybkie stacje ładowania, których jest więcej niż w Holandii czy Niemczech, a na jeden punkt ładowania przypadają ok. trzy osobowe samochody elektryczne na jeden punkt.
W ciągu ostatniego roku rejestracje tylko nowych samochodów elektrycznych zwiększyły się aż o 150 proc., jednak liczna punktów ładowania zaledwie o 40 proc. Wraz z rosnącą ilością samochodów elektrycznych w Polsce możemy spodziewać się wydłużających kolejek do szybkich ładowarek, a to zaś może wpłynąć na popyt na samochody. Punktów ładowania musi więc powstać znacznie więcej.
Musisz to wiedzieć
- Opuszczona willa na Śląsku. Chata grillowa, tarasy i salony zdewastowane. Zobacz
- Oto wyliczenia emerytur od 1 marca po waloryzacji 2022. Takie pieniądze wypłaci ZUS
- Top 10 ofert pracy w Niemczech bez znajomości języka! Sprawdź
- Na te choroby trzeba się zaszczepić. Oto lista obowiązkowych i zalecanych szczepień
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?