MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Remont przejścia pod dworcem PKP czas zacząć

Justyna Przybytek
ARC DZ
Polskie Linie Kolejowe lada moment ogłoszą przetarg na remont najdłuższego podziemnego przejścia na terenie dworca - pod peronem czwartym w Katowicach. Przejście zostało wybudowane w 1968 roku i od tego czasu nie było remontowane. Jest zdewastowane i odstaje od jakichkolwiek norm.

PLK chce, aby roboty potrwały do końca czerwca. To znaczy, że remont przejścia zbiegnie się w czasie z robotami na pl. Andrzeja, gdzie firma Holdinwest na zlecenie PKP za ok. 1 mln zł będzie budowała dworzec tymczasowy.

Rewolucji pod peronem 4 nie będzie, ale na czas modernizacji przejście będzie częściowo wyłączone z użytku. W planie jest renowacja kamiennych okładzin ścian przejścia, oczyszczenie granitowej posadzki i sufitu. W wejściu od strony ul. Kościuszki zostaną wymienione szyby, a właściwie wstawione nowe, gdyż te, które powinny tam być, zostały powybijane. Na całej długości przejścia pojawi się nowe oświetlenie i głośniki. Przy schodach zostaną zamontowane platformy dla osób niepełnosprawnych.

Tak zmodernizowane przejście stanie się na czas przebudowy budynku dworca hallem głównym, do którego dostać będzie się można przez wejścia od strony ul. Kościuszki i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej - jedyne czynne w trakcie przebudowy.

Zgodnie z harmonogramem PKP i firmy Neinver, już w wakacje budynek dworca od strony pl. Szewczyka będzie niedostępny dla pasażerów. Na początek ruszy rozbiórka estakady, a na pl. Szewczyka pojawi się głęboki na 15 metrów wykop, w którym mają docelowo schować się i przystanki autobusowe, i ulica Dworcowa. Od lipca pasażerowie będą obsługiwani wyłącznie w dworcu tymczasowym, czyli w kontenerach które staną od strony pl. OMP. Będą tu kasy (20) i toalety (28), pojawi się też punkt informacyjny dla podróżnych.

Bałagan na dworcu PKP i wokół niego potrwa przez kolejne trzy lata. Neinver na pl. Szewczyka będzie budował galerię handlową (52 tys. m kw. powierzchni handlowej oraz 24 tys. m kw. biurowej), a roboty chce skończyć w 2012 roku.

PLK będą po kolei wyłączać z ruchu perony, żeby je remontować. I tak aż do 2013 r. - Według zasady, że peron remontowany jest wyłączony, a trzy funkcjonują normalnie - mówi Jacek Karniewski, rzecznik PLK w Katowicach. Swoje dołoży też miasto, które szykuje się do przebudowy układu komunikacyjnego wokół dworca.

Na nowe perony i tunele kolej wyda ok. 70 mln złotych. Neinver na swoją część inwestycji - miliard złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera