18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Śląskie marki? Mało ich, bo reklama leży

Aldona Minorczyk, Sławomir Cichy
Orlen już po raz piąty został uznany za Najcenniejszą Polską Markę w rankingu przygotowanym przez "Rzeczpospolitą". Wśród ponad 300 ocenianych marek - tych kojarzących się z województwem śląskim jest jak na lekarstwo. Naliczyliśmy ich zaledwie dziewięć. Mało. Dlaczego?

Najwyższe, bo 12. miejsce w rankingu zajmuje Tyskie, marka będąca własnością Kompanii Piwowarskiej. W pierwszej setce są jeszcze ING Bank Śląski (30. miejsce), Żywiec (35) oraz Żywiec Zdrój (36).

Dlaczego tylko nieliczne z naszych śląskich marek są cenione w kraju? Co zrobić, by to się zmieniło?O odpowiedź poprosiliśmy Iwonę Świerczewską-Gutowską, prezes Fundacji Polskiej Marki, która nie ma wątpliwości - przed nami ogromne wyzwanie!

SKANDAL! ŚLĄSKIE SPECJAŁY NIE SĄ PRODUKOWANE NA ŚLĄSKU [ZOBACZ]

- Żeby stworzyć silną markę, trzeba sporo zainwestować w promocję i marketing. Tymczasem nawet my sami często nie wiemy, że dana firma jest polska, nie kojarzymy jej z naszym krajem.
Dodaje, że mamy m.in. świetne firmy odzieżowe i bieliźniane, ale gdyby zapytać o ich nazwy katowiczanki, sosnowiczanki czy częstochowianki, to może jedna na dziesięć potrafiłaby wymienić jakąś markę.

- Tymczasem właśnie stoimy przed ogromną szansą. Nasze polskie produkty na świecie postrzegane są jako niezwykle solidne i cenowo porównywalne z produktami z Chin, którym przecież daleko do naszej jakości. Małe, regionalne marki powinny z tego korzystać. To właśnie jest ten czas. Trzeba działać - podkreśla prezes Iwona Świerczewska-Gutowska.

KUCHNIA WOJ. ŚLĄSKIEGO PODBIJA KRAJ [KULINARNE HITY]

Drugie miejsce za Orlenem w zestawieniu "Rz" zajęła najcenniejsza krajowa marka bankowa - PKO BP, której wartość wzrosła w ciągu roku o 3 proc., do ponad 3,7 mld zł. ING Bank Śląski to dopiero 30. miejsce. Potem są PZU, TP oraz sieć sklepów Biedronka.

Łączna wartość wszystkich 330 najdroższych polskich marek, według autorów rankingu, wynosi w tym roku 57 mld zł - jest o 4 mld zł niższa niż rok wcześniej. Aż 189 brandów straciło na wartości (o 47 więcej niż przed rokiem).

"Rzeczpospolita" ogłosiła ranking polskich marek, wśród nich są także śląskie. Oto one według miejsca:
12. Tyskie
30. ING Bank Śląski
35. Żywiec
36. Żywiec Zdrój
160. Kropla Beskidu
202. Mokate
253. Jurajska
315. Bytom
321. Ustronianka

Ranking 20 najcenniejszych marek wg Brand Finance w mld USD:
1. Google (USA) - 48,2
2. Apple (USA) - 39,3
3. Microsoft (USA) - 39,0
4. IBM (USA) - 35,9
5. Wal-Mart (USA) - 34,9
6. Vodafone (UK) - 30,7
7. GE (USA) - 29,0
8. Toyota (Japonia) - 28,8
9. AT&T (USA) - 28,3
10. HSBC (UK) - 27,1

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera