Solarne ścieżki rowerowe projektu polskiego architekta
Działający w Niemczech architekt - Piotr Kuczia zaproponował ciekawy w skali świata projekt - solarne ścieżki rowerowe. Niedawno projekt ten zdobył srebro w prestiżowym międzynarodowym konkursie A' Design Award & Competition. To jeden z wiodących na świecie, odbywających się co roku, międzynarodowych konkursów designerskich.
Zaproponowana przez działającego w Niemczech polskiego architekta Piotra Kuczię i opracowana z zespołami z Warszawy i Gdańska koncepcja pokrycia tras rowerowych generującymi energię elektryczną modułami fotowoltaicznymi spotkała się z niezwykłym zainteresowaniem dosłownie na całym świecie.
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
- Solarne zadaszenie nad ścieżką rowerową zapewnia cień i chroni przed deszczem i wiatrem. Bezpiecznie oddziela także ścieżki od ruchu samochodowego. Ale konstrukcja ta nie tylko spełnia zadania ochronne – jest ona prawdziwą liniową elektrownią fotowoltaiczną. Pozyskiwana lokalnie energia elektryczna może być wykorzystywana bezpośrednio na miejscu: w szczególności do ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż trasy lub do oświetlenia. Jej nadmiar oddawany jest do sieci energetycznej - tłumaczy dr inż. Piotr Kuczia, polski architekt.
Nie przeocz
Zaledwie jeden kilometr solarnego zadaszenia mógłby dostarczyć około 2000 MWh energii elektrycznej i zasilić kilkaset gospodarstw domowych lub zapewnić energię elektryczną dla ponad 1000 samochodów elektrycznych przejeżdżających 11 000 kilometrów rocznie.
- Celem projektu było opracowanie wysoce estetycznej konstrukcji, dającej się szybko i tanio budować w dowolnej lokalizacji przy użyciu kilku powtarzalnych elementów stalowych i jednego rodzaju prostokątnego modułu fotowoltaicznego. Mimo redukcji ilości potrzebnych elementów do minimum, zadaszenia może tworzyć atrakcyjne, wręcz rzeźbiarskie struktury krajobrazowe. Rozpięta od wewnątrz membrana z tkaniny budowlanej zapewnia dodatkową ochronę i delikatnie rozprasza światło - wyjaśnia polski architekt.
Zobacz koniecznie
Konstrukcja opracowana została parametrycznie przez warszawskiego eksperta Krzysztofa Nazara i może być dostosowana do każdej powszechnie stosowanej szerokości drogi rowerowej, a także może podążać wzdłuż zadanej krzywej trasy. Również liczba rzędów paneli, odległość między modułami, jak również ich nachylenie mogą być dowolnie dostosowane do lokalnych warunków.
Projekt powstał na zamówienie szwajcarsko-niemieckiej firmy ENVELON i przeznaczony był początkowo dla lokalizacji w Szwajcarii i Dubaju, ale jak podkreśla polski architekt - uniwersalność rozwiązania pozwala na realizację projektu w prawie każdej strefie klimatycznej.
Dr inż. Piotr Kuczia to architekt, który od lat zajmuje się także tematyką edukacji architektury „na miejscu”, w samych obiektach architektonicznych, proponuje wykorzystanie tych przyciągających wzrok konstrukcji także do celów edukacji na temat wykorzystania energii słońca. W jaki sposób można to uczynić opisał w wydanej w Niemczech książce „Educating Buildings”.
Musisz to wiedzieć
Piotr Kuczia był także inicjatorem światowego konkursu o podobnej tematyce - „Design Educates Awards”, który od trzech lat organizowany jest przez polską fundację LAKA i w międzyczasie zdobył już międzynarodowy prestiż.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?