Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Spadek ruchu na A4 Katowice Kraków. Mniej aut, opłat za przejazd, niższy przychód, wyższy zysk spółki Stalexport Autostrady

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Remont na A4 między Katowicami a Mysłowicami
Remont na A4 między Katowicami a Mysłowicami Marzena Bugala Polska Press
Wy widzicie korek, oni - spadek ruchu. Na autostradzie A4 Katowice - Kraków z powodu pandemii każdej doby jest nawet 10 tys. pojazdów mniej. Zarządca, Stalexport podsumował pierwszy kwartał 2020 roku: niższe przychody ale zysk o wiele większy niż w 2019. Jak to możliwe? Wirus spowodował za to, że już około 30 proc. transakcji w tygodniu odbywa się bezkontaktowo.

Na autostradzie A4 między Katowicami z powodu remontu wiaduktu i drogi ciągnie się długi korek, a zarządca mówi: Notujemy spadek natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, skutkujący niższymi przychodami ze sprzedaży, którym jednak towarzyszy wyższy niż przed rokiem zysk netto.
To dane za pierwszy kwartał 2020 roku, czyli za okres zamrożenia gospodarki, lockdownu i pandemii koronawirusa. Spadek ruchu oznacza oczywiście niższe wpływy z tytułu opłat, zatem niższe przychody spółki, ale - co ciekawe wyższy zysk. I to o wiele milionów złotych. Jak to możliwe?

Najpierw dane o ruchu na autostradzie A4 Katowice - Kraków za 2020 rok:

  • W pierwszym kwartale 2020 roku średnie natężenie ruchu spadło o ponad 10 proc. w stosunku do I kwartału 2019 roku i wyniosło 37,7 tys. pojazdów na dobę.
  • Średnie dobowe natężenie ruchu na odcinku Katowice - Kraków w pierwszym kwartale 2019 r. wyniosło 42 tys. pojazdów.
  • W całym roku 2019 średnie natężenie ruchu wyniosło 46,5 tys. pojazdów na dobę

Spadek przychodów jest wynikiem niższego natężenia ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków, spowodowanego ograniczeniami w przemieszczaniu się, jakie wprowadzono w Polsce i w Europie w marcu 2020 w związku z pandemią koronawirusa - czytamy w komunikacie spółki. W I kwartale 2020 roku średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków spadło o ponad 10 proc. w stosunku do I kwartału 2019 roku.

Przychody i zyski Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady na początku 2020

  • W I kwartale 2020 r. przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom ok. 73,2 mln zł i były o ok. 7,7 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
  • Zysk netto wzrósł z 5 mln zł w I kwartale 2019 r. do blisko 32 mln zł w analizowanym okresie sprawozdawczym (czyli pierwszym kwartale 2020).

Dla porównania: w całym 2019 roku przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady osiągnęły poziom ok. 351,5 mln zł i były o ponad 4,4 proc. wyższe niż w roku 2018. Zysk netto spadł o 57 proc. i wyniósł ostatecznie 80,4 mln zł.

Jak to możliwe, że przychody w 2020 spadły, a zysk urósł do 32 mln zł? Otóż jest to możliwe, bo wynik I kwartału 2019 uwzględniał obciążenie kosztem z tytułu płatności na rzecz Skarbu Państwa. W 2018 roku należąca do Grupy Kapitałowej spółka Stalexport Autostrada Małopolska spłaciła płatności z tytułu koncesji do Krajowego Funduszu Drogowego, które stanowiły refundację kredytu zaciągniętego przez Skarb Państwa w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju na remont autostrady zrealizowany przed przekazaniem koncesji na A4 Katowice-Kraków. Wówczas zysk netto spadł z 73,2 mln zł w roku 2017 do 4,4 mln zł, co jest wynikiem mniejszych przychodów finansowych Spółki, która w 2018 roku, z uwagi na płatność z tytułu koncesji, nie uzyskała dywidendy od swojej spółki zależnej Stalexport Autoroute S.à r.l., ponieważ ta z kolei nie otrzymała dywidendy ze spółki Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

Sprawdź to

Autostrada A4 Katowice Kraków i pandemia. Zabezpieczenia antykoronawirusowe

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady w odpowiedzi na pandemię koronawirusa prowadzi szereg działań w kierunku zabezpieczenia użytkowników autostrady A4 Katowice-Kraków oraz pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy mają kontakt z klientami. Priorytetem jest zminimalizowanie liczby transakcji z bezpośrednią interakcją inkasenta i kierowcy – gotówkowych, kartami bankowymi czy paliwowymi (Autopay, A4Go i Telepass). Na tablicach elektronicznych VMS zainstalowanych nad autostradą wyświetlane są komunikaty zachęcające do korzystania z płatności bezgotówkowych - kart płatniczych lub przejścia na automatyczne metody płatności. W tej chwili już około 30 proc. transakcji w tygodniu odbywa się bezkontaktowo.

Autostrada A4 do Wrocławia 18 lat temu. Tak wyglądała trasa....

Dla korzystających z elektronicznego poboru opłat w czerwcu 2020 uruchomiony zostanie nowy system sprzedaży A4Go, umożliwiający bezpieczne, zdalne wypożyczanie oraz doładowywanie urządzeń pokładowych, a także wygodną obsługę konta użytkownika przez internet. Koncesjonariusz pracuje obecnie nad wdrożeniem płatności przy użyciu aplikacji SkyCash.

Wszyscy pracownicy bramek na autostradzie A4 Katowice-Kraków zostali przeszkoleni w związku z pandemią koronawirusa. Są wyposażeni w jednorazowe rękawice, maseczki, płyny dezynfekcyjne, chusteczki suche oraz nawilżane. Nad oknami kabin poboru opłat zainstalowane są kurtyny powietrzne, które zapobiegają dostawaniu się powietrza do wnętrza. Wykonywana jest również cykliczna dezynfekcja kabin. Inkasenci poinstruowani zostali o konieczności wystawiania czytników kart bezstykowych na zewnątrz kabin, dzięki czemu możliwe jest samodzielne użycie karty przez kierowcę. Grafik pracy inkasentów jest układany tak, aby jak najmniej osób miało ze sobą kontakt.

A4 Katowice do Mysłowic - 59489 pojazdów na dobę

Najbardziej zatłoczone drogi woj. śląskiego. Liczba aut. Dan...

Stalexport Autostrady S.A. pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Pod koniec lat 90. otrzymała koncesję na realizację projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Koncesja obowiązuje do 2027 roku. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4 S.A., operator tego odcinka. Jej strategiczny inwestor to Atlantia S.p.A. Stalexport Autostrady S.A., będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością – Biuro Centrum Sp. z o.o., prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

Stalexport zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. A4 powstała na bazie drogi powstałej w latach 70. i 80.

Obejrzyj dokładnie

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera