Sport

    Mecze są dla kibiców. Klubom to się opłaca?

    Mecze są dla kibiców. Klubom to się opłaca?

    Leszek Jaźwiecki, Rafał Musioł, Tomasz Kuczynski, Jacek Sroka

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Mecze są dla kibiców. Klubom to się opłaca?

    ©Lucyna Nenow/DziennikZachodni

    Na nowym stadionie Górnika granica opłacalności to 6.000 widzów. JKH GKS Jastrzębie tylko dwa razy w sezonie nie dopłacił do meczu
    Mecze są dla kibiców. Klubom to się opłaca?

    ©Lucyna Nenow/DziennikZachodni

    Chcemy wykreować modę na mecze Górnika Zabrze - oświadczył prezes klubu czternastokrotnych mistrzów Polski, Marek Pałus. - Dostaliśmy do tego wspaniały instrument, czyli nowy duży stadion.

    Pojemność Areny Zabrze od meczu z Ruchem Chorzów (21 lutego o godzinie 18), wzrośnie do 24 tysięcy miejsc.

    - Dochód z dnia meczowego powinien być znaczącym elementem budżetu. Mam nadzieję, że po latach posuchy związanej z budową, u nas też tak się stanie - dodaje szef Górnika.


    Na każdym nowym obiekcie najwyższa frekwencja jest notowana tuż po otwarciu, gdy działa efekt związany z ciekawością kibiców. Potem następuje spadek.

    - Chcielibyśmy utrzymać średnią liczbę widzów w sezonie na poziomie 10-12 tysięcy - deklaruje Pałus.

    Przedstawiciele zarządu klubu tylko przez chwilę wahali się nad odpowiedzią o próg opłacalności organizacji meczu.- Nie znamy jeszcze wszystkich kosztów, niektóre poznamy przecież dopiero w warunkach „bojowych”. Ale myślę, że przy frekwencji 6.000 do spotkania nie będziemy już dokładać - przyznał prezes Górnika.

    Oczywiście w tabelach pojawią się także bonusy związane ze strefą VIP, wynajmowaniem lóż (jedna z nich, prezydencka, zostanie oddana dla władz miasta) oraz zysków z punktów gastronomiczno-handlowych.

    W Ruchu Chorzów nie mają problemu z dopłacaniem do meczów przy Cichej. Tam granica opłacalności to 4,3 tys. widzów na trybunach, posiadających bilety lub karnety.

    - W tym sezonie ani razu nie mieliśmy niższej frekwencji, czyli nie musielismy dopłacać do organizacji meczów - mówi rzeczniczka Niebieskich Donata Chruściel.

    Najmniej kibiców przyszło na pierwszy mecz sezonu, z Górnikiem Łęczna (4785), ale potem ani razu frekwencja nie spadła poniżej 5 tys.

    Hokej na lodzie w Polsce nie jest dochodową dyscypliną. Zespoły grają na okrągło, co nawet dla największych fanów tej dyscypliny nie jest zbyt strawne. Rozszerzenie ligi nie wpłynęło na podniesienie poziomu (wręcz przeciwnie). Tylko hito-we spotkania przyciągają widzów. W poprzednim sezonie wicemistrz Polski, JKH GKS Jastrzębie tylko dwa razy wyszedł na swoje, organizując mecze na własnym lodowisku. Były to dwa - z trzech - spotkania finałowe PLH, z GKS-em Tychy. Na trybunach zasiadło 1,7 tys., 1,5 tys. i 2 tys. kibiców.

    - Warunkiem opłacalności organizacji meczów w roli gospodarzy jest około tysiąca sprzedanych pełnopłatnych biletów - informuje wiceprezes JKH GKS Andrzej Frysztacki.

    Nawet jeśli na trybunach jest więcej kibiców, trzeba pamiętać, że część z nich weszło na bilety ulgowe, darmowe, karnety, zaproszenia itd.

    W Jastrzębiu, ale na meczach siatkarzy Jastrzębskiego Węgla, do interesu nie trzeba dopłacać. Organizacja spotkania PlusLigi to 6 tys. zł, ale klub płaci za wynajem hali tylko symboliczną złotówkę (normalna stawka MOSiR-u to 7.300 zł). Najwięcej pochłania opłacenie ochrony - do 4 tys. zł, ale na przykład w kasach są osoby na klubowych etatach, a sklepik z klubowymi pamiątkami prowadzą wolontariusze. Za sędziów głównych płaci Profesjonalna Liga Piłki Siatkowej, choć na koniec sezonu i tak wystawia fakturę. Wypłata dla sędziów liniowych jest w gestii klubu. Bilety kosztują 15-25 zł. Licząc średnią 20 zł, wystarczy 300 osób na trybunach, aby pokryć koszty meczu. Średnia frekwencja to 1,5 tys. kibiców w hali mogącej pomieścić 3 tys.

    W Dąbrowie Górniczej mają grające w Orlen Lidze siatkarki i koszykarze w Tauron Basket Lidze. Ci drudzy występują w ekstraklasie dopiero drugi sezon.

    - Nasza średnia w ubiegłym, pierwszym w historii sezonie klubu w ekstraklasie, to blisko 1700 widzów na 3000 dostępnych w hali miejsc siedzących. Na obecnym etapie aktualnych rozgrywek już nieznacznie poprawiliśmy ten rezultat, ale na podsumowania przyjdzie czas po sezonie - mówi rzecznik MKS-u Damian Juszczyk.

    W dąbrowskim klubie nie chcieli jednak zdradzić granicy opłacalności meczów.

    - Szczegółowe dane liczbowo-budżetowe zachowujemy dla siebie. Mogę jednak zdradzić, że granicą opłacalności jest dla nas... usatysfakcjonowany kibic - uśmiecha się Damian Juszczyk. - I gralibyśmy nawet dla jednego fana, z takim samym zaangażowaniem, jak dla wypełnionej trzema tysiącami widzów hali. Choć oczywiście wsparcie i doping kibiców są dla nas na wagę złota, więc zdecydowanie w im liczniejszym gronie zmagamy się z rywalami, tym lepiej.


    *Studniówki 2016 Szalona zabawa maturzystów. Zobaczcie, co się dzieje ZDJĘCIA + WIDEO
    *Abonament RTV na 2016: Ile kosztuje, kto nie musi płacić SPRAWDŹ
    *Horoskop 2016 dla wszystkich znaków Zodiaku? Dowiedz się, co Cię czeka
    *Jesteś Ślązakiem, czy Zagłębiakiem? Rozwiąż quiz
    *1000 zł na dziecko: JAK DOSTAĆ BECIKOWE? ZOBACZ KROK PO KROKU

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wierny kibic GZ

      hankes (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      To co sie dzieje od budowy stadionu poprzez beznadziejny system sprzedazy wiekszej ilosci biletów i marketong to na pewno nie przyciaga i nie zachęca kibiców do zwiększenia frekwencji na stadionie....rozwiń całość

      To co sie dzieje od budowy stadionu poprzez beznadziejny system sprzedazy wiekszej ilosci biletów i marketong to na pewno nie przyciaga i nie zachęca kibiców do zwiększenia frekwencji na stadionie. Pewnie i tak będę chodził na mecze ale nie wezmę ze soba już żony dzieci i znajomych. Zatrudnijcie kogoś kto ma pojęcie o marketingu ale nie z książek ale życiowe i który coś osiągnął. zwiń

      Sport z kraju i ze świata

      Zobacz więcej na Sportowy24.pl

      Tabela Ekstraklasy

      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Eliminacje Ligi Mistrzów
      Eliminacje Ligi Europy
      1 Legia Warszawa Live 37 44 21 10 6 70-31
      2 Jagiellonia Białystok Live 37 42 21 8 8 64-39
      3 Lech Poznań Live 37 42 20 9 8 62-29
      4 Lechia Gdańsk Live 37 42 20 8 9 57-37
      5 Korona Kielce Live 37 28 14 5 18 47-65
      6 Wisła Kraków Live 37 26 14 6 17 54-57
      7 Pogoń Szczecin Live 37 25 11 13 13 51-54
      8 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 25 13 7 17 35-55
      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Spadek do 1. ligi
      1 Zagłębie Lubin Live 37 34 14 11 12 51-45
      2 Piast Gliwice Live 37 31 12 10 15 45-54
      3 Śląsk Wrocław Live 37 29 12 10 15 49-52
      4 Wisła Płock Live 37 28 12 11 14 49-57
      5 Arka Gdynia Live 37 24 10 9 18 44-60
      6 Cracovia Live 37 24 8 15 14 45-52
      7 Górnik Łęczna Live 37 22 9 10 18 47-63
      8 Ruch Chorzów Live 37 19 10 8 19 42-62
      Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
      Awans do grupy mistrzowskiej
      Miejsce w grupie spadkowej
      Ruch Chorzów został ukarany odjęciem czterech punktów za zaległości finansowe
      1 Legia Warszawa Live 37 73 21 10 6 70-31
      2 Jagiellonia Białystok Live 37 71 21 8 8 64-39
      3 Lech Poznań Live 37 69 20 9 8 62-29
      4 Lechia Gdańsk Live 37 68 20 8 9 57-37
      5 Zagłębie Lubin Live 37 53 14 11 12 51-45
      6 Wisła Kraków Live 37 48 14 6 17 54-57
      7 Korona Kielce Live 37 47 14 5 18 47-65
      8 Wisła Płock Live 37 47 12 11 14 49-57
      9 Pogoń Szczecin Live 37 46 11 13 13 51-54
      10 Śląsk Wrocław Live 37 46 12 10 15 49-52
      11 Piast Gliwice Live 37 46 12 10 15 45-54
      12 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 46 13 7 17 35-55
      13 Cracovia Live 37 39 8 15 14 45-52
      14 Arka Gdynia Live 37 39 10 9 18 44-60
      15 Ruch Chorzów Live 37 38 10 8 19 42-62
      16 Górnik Łęczna Live 37 37 9 10 18 47-63

      Gry On Line - Zagraj Reklama