Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stare i piękne motocykle na wystawie w Pszczynie ZOBACZ ZDJĘCIA

Katarzyna Granda
Katarzyna Granda
Wystawa starych motocykli przyciągnęła do Pszczyny rzesze miłośników motoryzacji
Wystawa starych motocykli przyciągnęła do Pszczyny rzesze miłośników motoryzacji Katarzyna Granda/Dziennik Zachodni
Sokół 1000, Praga Oświęcim, NSU Kettenkraft to tylko wybrane modele zabytkowych motocykli, które dziś można było zobaczyć w Pszczynie na Wystawie Zabytkowych Motocykli.

Wystawę zorganizowano już po raz piaty. Trzeci raz odbyła się na placu przed Stajniami Książęcymi w Pszczynie. Wcześniej pojazdy prezentowano na tarasach zamkowych. W niedzielę, w sumie zaprezentowano ok. 30 zabytkowych maszyn. Motocykle przyjechały z całej Polski a nawet z nawet zagranicy. Najdalej z Hamburga. Spora ich część przyjechała na kołach, inne dotarły na lawetach.

- Stawiamy na jakość. Mamy tu naprawdę rzadkie i cenne eksponaty – mówi Błażej Chwieralski, pracownik zamku, zajmujący się organizacją wystawy.

Poza jednym motocyklem, będącym własnością Muzeum Zamkowego w Pszczynie, wszystkie pozostałe należą do prywatnych osób. - Mamy tu na przykład pięć motocykli od człowieka, który chce zostać incognito. Jego kolekcja jest tak cenna , że nie chce ujawniać swojej tożsamości – zdradza Błażej Chwieralski.

Wartość zaprezentowanych na wystawie eksponatów wstępnie oszacowano na ok 5 mln euro.

Prezentację otworzył egzemplarz będący własnością pszczyńskiego muzeum, pochodzący z lat 20-tych motocykl D-Rad. Jeździła na nim niegdyś policja leśna Księcia Pszczyńskiego.

Do prawdziwych perełek można było zaliczyć także Motocykl Praga Oświęcim – bardzo rzadki model, produkowany w latach 1930-36 w Czechosłowacji. Powstało w sumie 1248 egzemplarzy. W czasach kiedy był produkowany ze względu na cenę zaliczał się do motocykli luksusowych. W Pszczynie można było zobaczyć odrestaurowany egzemplarz, pochodzący z 1936 roku.

Duże zainteresowanie oglądających wzbudzał motocykl na gąsienicach. Wyprodukowany w fabryce NSU w Niemczech motocykl Kettenkrad HK 101. Mówiono oni, że jest swego rodzaju pierwowzorem popularnych dziś kładów. Motocykl produkowany był w latach 1941 – 45. W sumie powstało około 8300 sztuk. Motocykl jest zarejestrowany jako szybki i lekki ciągnik o nieprzeciętnych właściwościach. Wykorzystywany był m.in. do przewozu amunicji. Prezentowany w Pszczynie egzemplarz pochodził z 1942. Jego właściciel odrestaurował go przez kilkanaście lat. W Polsce jest kilka tego typu pojazdów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!