Podstawą przyznania zasiłku chorobowego choremu przedsiębiorcy jest dostarczenie do ZUS-u zwolnienia lekarskiego oraz formularza ZUS Z-3b. Ten drugi dokument wypełnia samodzielnie przedsiębiorca – przeoczenia czy błędy mogą wpłynąć na decyzję o wypłacie zasiłku chorobowego.

W razie choroby prowadzącemu własną działalność gospodarczą, o ile dobrowolnie opłaca składki na ubezpieczenie chorobowe, należy się zasiłek chorobowy. W teorii oznacza to odwrotny przepływ gotówki niż na co dzień, czyli z ZUS-u do przedsiębiorcy, więc uzyskując zwolnienie lekarskie przedsiębiorca „oszczędza” na ZUS-ie. W praktyce nierzadko na wypłatę zasiłku czeka się do miesiąca, a ponadto zasiłek może zostać nieprzyznany, jeśli popełnimy błędy w dokumentach składanych do ZUS-u.

Proces wypłaty zasiłku

Lekarz wręcza choremu przedsiębiorcy druk ZUS ZLA, czyli zwolnienie lekarskie ze wskazaną liczbą dni niezdolności do pracy.

Ten druk wraz z zaświadczeniem ZUS Z-3b, będącym niezbędnym załącznikiem, w którym wskazujemy numer naszego konta bankowego, należy dostarczyć do ZUS-u (np. elektronicznie, podpisując na platformie ZUS PUE Profilem Zaufanym czy kwalifikowanym certyfikatem). ZUS ma aż 30 dni od dnia przyjęcia tych dokumentów na wypłatę zasiłku chorobowego. W rzeczywistości zatem często termin opłacenia składek za miesiąc choroby mija wcześniej niż ewentualny termin wypłaty zasiłku. Stąd przedsiębiorca musi opłacić całość składek na dany miesiąc, a po uzyskaniu zasiłku skorygować deklarację ZUS-owską i pomniejszych wpłaty na bieżący okres.

n

Najczęściej popełniane błędy wypełniającego ZUS Z-3b

Poprawne wypełnienie wszystkich okienek formularzu ZUS Z-3b ma decydujący wpływ na przyznanie prawa do świadczenia. Na wstępie podaje się dane identyfikacyjne i adresowe płatnika składek ZUS-owskich (w tym składki na ubezpieczenie chorobowe) i zarazem ubezpieczonego – czyli dane przedsiębiorcy. Warto sprawdzić poprawność NIP-u, REGON-u oraz pamiętać, że dane ewidencyjne muszą być takie same, jak wskazane przez przedsiębiorcę m.in. w druku ZUS ZFA.

Drugą kluczową informacją jest informacja dotycząca zwolnienia lekarskiego, jakie wystawił lekarz. Trzeba podać, za jaki okres ubezpieczony przedsiębiorca występuje o zasiłek oraz numer zwolnienia.

Trzecim krokiem jest wskazanie powodu powstania niezdolności przedsiębiorcy do pracy – czy powstała z powodu choroby, wypadku przy pracy lub wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Dodatkowo, należy podać nr dokumentu stwierdzającego niezdolność (np. decyzji stwierdzającej chorobę). To ważne punkty, które nie mogą ujść uwadze wypełniającego, ponieważ w przeciwnym wypadku wartość świadczenia może zostać zaniżona.

Na koniec wymagane jest podanie numeru konta bankowego przedsiębiorcy, na które ZUS wypłaci zasiłek chorobowy.

Źródło: Katarzyna Miazek, Tax Care