W pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia wejdą w życie przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014r. poz. 827), które wprowadzają szereg zmian w zakresie uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców.

Przepisy te będą obejmować wyłącznie umowy  zawarte od 25 grudnia 2014r. oraz wynikające z nich roszczenia.

Do najważniejszych zmian należy:
1)     Przywrócenie obowiązywania instytucji rękojmi w umowach zawieranych z udziałem konsumentów. Po wejściu w życie ustawy reklamację towarów będą regulować przepisy art. 556-576 Kodeksu cywilnego. Nowością jest możliwość odstąpienia od umowy w przypadku pierwszej reklamacji.

Zgodnie z wyjaśnieniem UOKiK, po 25 grudnia jeżeli konsument dokonał zakupu w stacjonarnym sklepie, to zgodnie z polskim prawem sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu niewadliwego towaru tylko dlatego, że klient się rozmyślił albo rzecz przestała mu się podobać.

Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli towar ma wadę – wtedy zwrot towaru może być dokonany pod pewnymi warunkami w ramach reklamacji złożonej na zasadach rękojmi. Ponadto sprzedawca może (ale nie musi) przewidzieć w regulaminie sklepu stacjonarnego ewentualność zwrotu towaru przez kupującego w określonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. tylko z paragonem zakupu i oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym). Taka praktyka wynika najczęściej z polityki konkretnego przedsiębiorcy, a nie z przepisów prawa. Wyjątek stanowi sytuacja, w której towar został kupiony poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas pokazu organizowanego w hotelu) lub na odległość (np. w sklepie internetowym). Konsument ma wtedy prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.

2)      Nałożenie na przedsiębiorców szeregu obowiązków informacyjnych zawartych w art. 8 ustawy, w tym obowiązku poinformowania konsumenta o firmie, adresie pod którym prowadzone jest przedsiębiorstwo i numerze telefonu przedsiębiorstwa (nie dotyczy to zawierania drobnych umów życia codziennego). Zatajenie lub nieudzielenie pełnej informacji będzie stanowiło wykroczenia (art. 139b Kodeksu wykroczeń) dotyczy to zarówno sprzedaży tradycyjnej, jak i internetowej oraz prowadzonej poza lokalem przedsiębiorstwa.

3)     W przypadku zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość rozszerzenie obowiązków informacyjnych (przepisy nie dotyczą umów których wartość nie przekracza 50 zł). Wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy do 14 dni. Jeśli sprzedawca nie powiadomi konsumenta o prawie odstąpienia od umowy to termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 12 miesięcy. W przypadku odstąpienia od umowy klient płaci za odesłanie produktu – chyba że  korzystniejszy dla konsumenta zapis znajduje się w regulaminie sprzedaży lub w umowie.

4)     Określenie jakie zapisy powinny znajdować się w gwarancji. Jeżeli w gwarancji nie określono czasu jej trwania konsument ma prawo uznać, że gwarancji udzielono na 2 lata. Jeżeli termin naprawy lub wymiany nie został określony, gwarant powinien dokonać tego niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni.