Jeśli poddany kontroli podatkowej przedsiębiorca ma zastrzeżenia co do prawidłowości jej przebiegu, może złożyć oficjalne oświadczenie w tej sprawie. Ma na to dwa tygodnie.

Po przeprowadzeniu w firmie kontroli podatkowej pracownicy urzędu skarbowego sporządzają protokół. Musi on zawierać dokładny opis badanej sprawy, m.in. dane kontrolujących, datę i miejsce kontroli, informacje dotyczące dokonanych w ramach kontroli czynności, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono, a także ocenę prawną sprawy. Prawidłowy protokół powinien zawierać także pouczenie o prawie kontrolowanego przedsiębiorcy do złożenia zastrzeżeń i wyjaśnień oraz o prawie dokonania korekty deklaracji podatkowej. Organ podatkowy zobowiązany jest sporządzić protokół w dwóch egzemplarzach, po jednej dla każdej ze stron.

Podstawa do złożenia zastrzeżenia

Jeżeli kontrolowany przez urząd skarbowy przedsiębiorca nie zgadza się z ustaleniami protokołu, ma prawo przedstawić dotyczące badanej sprawy zastrzeżenia lub wyjaśnienia - może na przykład zgłosić zastrzeżenia co do sposobu ustalenia stanu faktycznego, zasadności podważenia rzetelności kontrolowanych ksiąg podatkowych czy też ustalonej oceny prawnej sprawy. Warto zgłosić wszelkie wątpliwości, bowiem w przypadku ewentualnego wszczęcia postępowania podatkowego wobec przedsiębiorcy protokół stanowi podstawowy dowód w sprawie.

W terminie 14 dni od otrzymania protokołu

Przedsiębiorca powinien zgłosić zastrzeżenia w ciągu 14 dni od dnia doręczenia mu protokołu. Brak zgłoszenia w tym czasie uznaje się za brak kwestionowania ustaleń kontrolnych. Ważne, aby pamiętać, że zastrzeżenie będzie ważne, o ile podatnik dołączy do niego konkretne wnioski dowodowe (np. o uwzględnienie określonych dokumentów).
Jak takie pismo powinno wyglądać? Przepisy nie narzucają szczegółowej formy. Dobrze jednak, aby w składanym dokumencie wskazać m.in. dane identyfikacyjne podatnika, urząd skarbowy przeprowadzający kontrolę, oznaczenie kwestionowanego protokołu, a także wyczerpujący opis zastrzeżeń i wyjaśnień.

Fiskus zobowiązany jest rozpatrzyć zastrzeżenia i zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w ciągu dwóch tygodni od ich otrzymania, wskazując w szczególności, które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione, wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym.

Źródło: Katarzyna Miazek i Karolina Zawłocka, księgowa Tax Care