Trzech na czterech rodaków urlop spędzi w kraju, a jadący za granicę najczęściej wybierają Hiszpanię. Polscy turyści na wypoczynek planują przeznaczyć więcej pieniędzy niż rok temu, więcej osób zamierza także wykupić ubezpieczenie. [video:http://get.x-link.pl/ef7d7601-3b87-dbb8-ff9a-c1d26f9d7ce1,25229316-cb7a-7913-58cd-741b2105a5fb,embed.html width:800 height:450]

Liczba osób, która w ogóle nie planuje letniego wypoczynku zmniejszyła się w porównaniu do zeszłego roku o 1,1 mln osób (43 proc. badanych). Głównymi powodami rezygnacji z wyjazdu są zbyt wysokie koszty (46 proc.) oraz stan zdrowia - własnego lub najbliższej rodziny (16 proc..).


- W tegorocznym sezonie urlopowym wypoczynek planuje 17,3 mln naszych rodaków, to prawie półtora miliona więcej niż w 2015 roku. W związku z rosnącą ilością zagrożeń na świecie, wakacje w Polsce planuje spędzić ponad 12,5 mln osób, 1,8 mln więcej niż w roku ubiegłym. Na wyjazd zagraniczny zdecyduje się nieco ponad 4,5 mln osób, o 367 tysięcy mniej niż w 2015 r. - komentuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

Największą popularnością w tym roku wśród badanych cieszą się Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie – 14 proc., wzrost o 3 p.p. Na drugim miejscu utrzymała się Chorwacja (12 proc.). Trzecie ponownie zajęły Włochy (11 proc.), a najpopularniejsza przed rokiem Grecja (10 proc.) spadła na czwartą pozycję. Listę uzupełniają Francja, Bułgaria, Wielka Brytania, Egipt, Turcja i Czechy. Awans Francji na piątą pozycję wynika m.in. z odbywającego się w tym kraju Euro 2016, 103 tys. Polaków deklaruje, że wybiera się w tym czasie do tego kraju. Na wakacje w 2016 roku wyjadą przede wszystkim osoby w wieku poniżej 39 lat, mieszkające w dużych i średnich miastach, żyjące w 3- i 4-osobowych gospodarstwach domowych, z wykształceniem wyższym, o dochodzie gospodarstwa domowego nie niższym niż 3 tys. zł. Przy wyjazdach zagranicznych minimalny dochód rośnie do 4 tys. zł. Niezmiennie od kilku lat budżet wakacyjny Polaków regularnie wzrasta. W tym roku średni koszt wakacyjnego wyjazdu w przypadku wyjazdu zagranicznego wzrósł o ponad 300 zł – do 2 922 zł na osobę. Z kolei podróżując po Polsce planujemy wydać o ponad 150 zł więcej – 1 490 zł. Niezależnie od zmieniających się preferencji co do wyjazdów zagranicznych z roku na rok rośnie odsetek osób, które planują nabyć dodatkowe zabezpieczenie w postaci polisy turystycznej. W najbliższych miesiącach ponad 3,3 mln Polaków skorzysta w oferty jednego z towarzystw ubezpieczeniowych.


- Rosnąca popularność ubezpieczeń wśród Polaków jest dobrym prognostykiem dla branży ubezpieczeniowej. Cieszy nas również fakt, że coraz więcej osób docenia rolę posiadania zabezpieczenia w trakcie podróży zagranicznej. Wśród osób, które nie planują wykupienia dodatkowej polisy przy okazji wyjazdu aż 28 proc. osób wskazuje, iż stosowne zabezpieczenie już posiadają czy to w formie karty EKUZ (23 proc.), czy innej polisy (5 proc.). Należy jednak pamiętać, że zakup polisy turystycznej zapewni nam nie tylko dostęp do większej ilości placówek medycznych niż EKUZ, ale również ograniczy do minimum wszelkie formalności oraz gwarantuje pełne pokrycie kosztów. Ważnym trendem jest również spadek - o 20 p.p. - postrzegania ubezpieczeń turystycznych jako niepotrzebnego wydatku. Przeciętny turysta, który planuje zakup polisy ma między 30 a 49 lat, dochód powyżej 3,5 tys. zł i wyższe wykształcenie – wskazuje Frączek.

W latach 2012-2014 można było zauważyć znaczną dysproporcję pomiędzy osobami decydującymi się na samodzielną organizację wyjazdu, a klientami biur podróży. Obecnie zwolennicy jednej i drugiej opcji dzielą się niemal po równo. W 2016 roku 51 proc. samodzielnie zorganizuje wyjazd, a 49 proc. uda się do biura podróży. Pierwsi wybór takiego modelu tłumaczą najczęściej swobodą w wyborze sposobu spędzania czasu (39 proc.), większym dopasowaniem do własnych potrzeb (25 proc.) oraz niższą ceną (23 proc.). Zwolennicy korzystania z pomocy profesjonalistów jako główny powód podają wygodę i brak konieczności martwienia się o formalności (80 proc.). Kolejnymi popularnymi powodami jest zadowolenie z wcześniejszych usług i zaufanie do biura (21 proc.) oraz dodatkowe świadczenia oferowane przez touroperatora (15 proc.).

Zaufanie Polaków do biur podróży utrzymuje się na stabilnym poziomie, i tak jak w ubiegłym roku najbezpieczniejsze, zdaniem respondentów, są biura podróży, z których już korzystali (32 proc.) oraz największe na rynku (29 proc.). Z kolei czynniki brane pod uwagę przy rozważaniu oferty konkretnego biura to zazwyczaj wiarygodność touroperatora (46 proc.) i atrakcyjna cena (43 proc.). Lubimy także bazować na opiniach znajomych (37 proc.), własnym doświadczeniu (36 proc.) oraz ocenach internetowych (30 proc.). Zauważalny w ostatnim czasie wzrost niepokojów w różnych zakątkach świata ma bezpośrednie przełożenie na nasze obawy związane z wyjazdem, co przekłada się bezpośrednio na wybór miejsca wypoczynku. Główną obawą, niezależnie czy decydujemy się samodzielnie zorganizować wyjazd, czy skorzystać z biura podróży, są zamieszki strajki i zamachy terrorystyczne (odpowiednio 16 i 23 proc. respondentów). Obawiamy się również uchodźców. Z kolei, w przypadku osób korzystających z touoperatorów o 9 p.p. w porównaniu r.r. wzrósł niepokój związany z jego ewentualnym bankructwem.

Samochód ciągle jest najpopularniejszym środkiem lokomocji podczas wyjazdu na wakacje w kraju. Z własnego pojazdu zamierza skorzystać 69%. Wybierając się za granicę, najczęściej wsiadamy do samolotu (59 proc. wskazań). Najwięcej osób preferuje wyjazd dłuższy – 11 i więcej dni (47 proc. przy wyjeździe w Polsce i 58 proc. za granicą). Niezmiennie zwiedzanie i wycieczki (81 proc. za granicą, 68 proc. w kraju) oraz wypoczynek na plaży i basenie (67 proc. za granicą, 58 proc. w kraju) będą najpopularniejszymi formami spędzania czasu na wakacyjnym wyjeździe.