Liczba zamożnych i bogatych Polaków rośnie. Co ciekawe, aby znaleźć się w ich gronie, trzeba osiągać roczny dochód brutto w wysokości ponad 85 tys. zł. Zgodnie z raportem KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2016”, w 2016 roku będzie ich ponad milion. Ich łączne dochody netto szacowane są na około 171 mld zł. Gdzie mieszkają i co kupują polscy milionerzy?

Najwięcej zamożnych i bogatych Polaków mieszka w woj. mazowieckim (287 tys.) i śląskim (104 tys. osób). Sporo jest ich też w woj. dolnośląskim (86 tys.). Dochody wzrastają, a Polacy chętnie inwestują w kolekcjonerskie dobra luksusowe. Aż 35% zamożnych konsumentów inwestuje, bądź planuje zainwestować w sztukę.

Zgodnie z raportem, Polacy wydadzą na dobra i usługi luksusowe łącznie 16,4 mld zł, czyli o 15% więcej niż w roku ubiegłym.

Najwięcej pieniędzy wydajemy na samochody, czy na galanterię. Ile trzeba zapłacić, żeby można było powiedzieć, że kupiło się luksusowy samochód? Zgodnie z badaniami KPMG, jego cena zaczyna się od 215 tys. zł. Tymczasem luksusową damską torebkę można kupić od 1 900 zł, a luksusowe wino za 350 zł.

Co ciekawe, aby znaleźć się w gronie zamożnych i bogatych Polaków, trzeba osiągać roczny dochód brutto w wysokości ponad 85 tys. zł. W tym roku grupa ta przekroczy milion osób. Ich

Łączne dochody bogatych Polaków netto szacowane są na ok. 171 mld zł

– Według prognoz najbliższe lata zapowiadają się obiecująco zarówno pod względem wzrostu liczby osób zamożnych i bogatych, jak i łącznego dochodu, którym dysponują. Prognozujemy, że w 2019 roku w Polsce będzie mieszkać blisko 1,3 mln osób zamożnych i bogatych, a ich dochód netto sięgnie około 220 mld zł. Warto jednak podkreślić, że dane te dotyczą wciąż stosunkowo niewielkiej części naszego społeczeństwa stanowiącej obecnie ok. 3% ogółu – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

To właśnie osoby osiągające roczne dochody w wysokości ponad 85 tys. zł najchętniej kupują dobra luksusowe.

– Wyniki naszego badania wskazują, że aż ośmiu na dziesięciu respondentów o dochodach powyżej 85 tys. zł brutto rocznie, kupuje dobra luksusowe. Z kolei w grupie osób zarabiających powyżej 20 tys. zł brutto miesięcznie aż 97% deklaruje nabywanie takich produktów. Osoby te zwracają uwagę przede wszystkim na jakość. W drugiej kolejności ważne są dla nich walory estetyczne. Nie bez znaczenia są również takie kwestie jak prestiż marki, unikalność, a także opinie i rekomendacje osób trzecich – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.