Walentynki na dobre zagościły w polskim kalendarzu. Choć mają niemal tak samo wielu zwolenników, co przeciwników, to ci pierwsi, wydają z roku na rok coraz więcej pieniędzy.

Walentynki obchodzi 54 proc. e-klientów. Lubią to święto, bo to miła tradycja (50 proc.), która mobilizuje, by w codziennym pośpiechu znaleźć czas dla bliskiej osoby (18 proc.), spędzić romantyczny dzień z partnerem (30 proc.) i sprawić bliskiej osobie niespodziankę (34 proc.). Jak będziemy obchodzić tegoroczne Walentynki? Jak wynika z ankiety Ceneo.pl większość (58 proc.) kupi prezent, połowa dodatkowo wyjdzie do restauracji, kina lub teatru.

To znacząca różnica w stosunku do poprzedniego roku – wtedy spora grupa stawiała na własnoręcznie wykonane prezenty lub domowe romantyczne kolacje. W tym roku staliśmy się bardziej leniwi i stawiamy na gotowe rozwiązania podpowiadane przez sklepy, restauratorów i instytucje kulturalne.

e

e

e

 

Zadeklarowane w ankiecie coraz wcześniejsze planowanie walentynkowych prezentów i niespodzianek sprawia, że szukamy ich coraz wcześniej w sklepach internetowych – zakupy tą drogą zadeklarowało 44 proc. osób. Rosną również walentynkowe wydatki. W zeszłym roku największa grupa zaplanowała budżet na poziomie nieprzekraczającym 100 zł (66 proc.), tylko 24 proc. miało zamiar wydać nawet 300 zł. W tym roku już niemal połowa planuje wydatki rzędu 300, a nawet 500 zł. Przeszczepiony na polski grunt Dzień Zakochanych przynosi wzrost przychodów w handlu i usługach. Ruch w e-sklepach wzrasta w przedwalentynkowym okresie nawet o jedną piątą, a wszyscy walczą, by uszczknąć dla siebie jak największy kawałek walentynkowego tortu. Jakie prezenty zdominują tegoroczne Walentynki? Tu bez zaskoczeń – perfumy i kosmetyki, bielizna, a także erotyczne gadżety i akcesoria. O wiele mniej osób niż przed rokiem (spadek z 23 do 15 proc.) stawia na walentynkowy gadżet – potwierdza to zresztą lista podawanych w ankiecie „walentynkowych prezentowych koszmarów”, takich jak gadżety w kształcie serc, jadalna bielizna, przywiędłe kwiaty czy walentynkowe edycje czekoladek.

r

e

r

Wyniki ankiety potwierdzają statystyki drugiego co do wielkości polskiego serwisu zakupowego Ceneol.pl. W pierwszej połowie lutego wzrasta zainteresowanie klientów takimi kategoriami jak – bez zaskoczenia – biżuteria, kosmetyki i erotyka. Szczególnie erotyczne akcesoria przestały być tematem tabu, a kategoria ta z roku na rok zyskuje na popularności : w Ceneo.pl akcesoria erotyczne oferuje niemal 200 sklepów, z asortymentem niemal 15 tys. produktów. W pierwszej połowie lutego największym zainteresowaniem (nawet dwukrotny wzrost sprzedaży) cieszą się te nieco „łagodniejsze” akcesoria erotyczne, bez wątpienia nadające się na prezent (lub walentynkową niespodziankę) dla partnera: odważniejsza bielizna, erotyczne przebrania, perfumy z feromonami, a także gry i zabawy erotyczne. Sporo (o połowę) wzrasta także na początku lutego sprzedaż w e-drogeriach i e-perfumeriach. Popularne są oczywiście perfumy, ale także kosmetyki związanie z przyjemnościami takie jak olejki do kąpieli, pachnące balsamy, perfumowane mydła w ozdobnych butelkach. Rośnie także sprzedaż kosmetyków do makijażu.

i

r

Jeśli chodzi o biżuterię – tu notujemy także wzrost o ok 50 proc. Na równi z produktami odpowiednimi na prezent (zegarki, kolczyki, zawieszki) mocno rośnie sprzedaż pierścionków i – przede wszystkim obrączek. W zestawieniu TOP50 pierwsze 10 miejsc zdominowały właśnie obrączki., Można wysnuć zatem wniosek, że Walentynki to okres zaręczyn i planowania daty ślubu.