Wybór miejsca to jedno, a udany urlop to drugie. Dlatego wybierając się na upragnione wakacje, warto poznać prawa, jakie nam przysługują. Jest to szczególnie ważne w lato - okresie wzmożonego podróżowania, kiedy do opóźnień lub odwołań lotów dochodzi znacznie częściej.

Wybór właściwej destynacji jest niezwykle istotny. Jeśli zależy nam na sprawdzonym miejscu, gwarantującym piękną pogodę, a także na nienagannej bazie hotelowej, warto skorzystać
z oferty krajów od lat najpopularniejszych wśród Polaków. A jakie są to kierunki? Opoznionysamolot.pl przeanalizował dane rynkowe i stworzył listę 10 najgorętszych destynacji 2016 roku.

Top 10 najpopularniejszych wakacyjnych kierunków Polaków:

Grecja

Włochy

Hiszpania

Wielka Brytania

Malta

Węgry

Cypr

Bułgaria

Chorwacja

Japonia

Analizując najczęściej wybierane kierunki wakacyjne przez Polaków, można wyciągnąć wniosek, że przy wyborze destynacji najczęściej kierujemy się atrakcyjnymi cenami biletów lotniczych, a także piękną pogodą oraz unikatowymi zabytkami.

Nie bez znaczenia jest też bezpieczeństwo. Słoneczna Hiszpania, Malta, Cypr, Chorwacja i Bułgaria przyciągają nas doskonałymi warunkami do plażowania - kulturą, bezchmurnym niebem, lazurową wodą i świetną bazą hotelową. Włochy i Grecja to kierunki, które wybieramy również ze względu na spuściznę architektoniczną i kulturową. Rzym lub Ateny to doskonałe miasta na weekendowe wypady. Wielka Brytania, Węgry kuszą nas również niskimi cenami biletów, a Japonia egzotyką oraz chęcią poznania odmiennych kultur. Wybór popularnego kierunku oznacza również duży ruch w powietrzu, a tym samym wiele lotów, opóźnień, odwołań rejsów, a na dodatek overbooking.


- Niezależnie od faktu, który kierunek wybraliśmy, warto wiedzieć, że w przypadku opóźnienia lotu o ponad 3 godziny, odwołania lub nie wpuszczenia na pokład samolotu, z winy linii lotniczych, przysługuje nam rekompensata finansowa od przewoźnika czyli, tzw. odszkodowanie ryczałtowe. Jego wysokość waha się od 250 nawet do 600 euro w zależności od długości trasy – mówi Mec. Marcin Maciejewski, Dyrektor Zarządzający marki Opoznionysamolot.pl. – Za 1,5 tys km lub mniej poszkodowanemu pasażerowi należy się rekompensata w wysokości 250 euro, za ponad 1,5 tys km - 400 euro, a za więcej niż 3,5 tys km aż 600 euro – wyjaśnia ekspert prawa.

Znajomość praw pasażerów z pewnością przyczyni się do udanego urlopu tym bardziej, że zwłaszcza w okresie letnim wielu przewoźników stosuje nadkomplet pasażerów, czyli tzw. overbooking. Oznacza to, że linie lotnicze sprzedają więcej biletów niż miejsc znajdujących się w samolocie. Jest to praktyka, mająca na celu zrekompensowanie sobie strat pasażerów, którzy nie pojawili się w dniu odlotu na lotnisku, a tak naprawdę wygenerowanie dodatkowych zysków. Sprawia to niemałe kłopoty, zwłaszcza jeśli przed rejsem okazuje się, że większość podróżnych przeszła już odprawę celną i jest gotowa do startu. Nawet w przypadku poprawnie przeprowadzonej rezerwacji, możemy nie polecieć ze względu na niewystarczającą liczbę miejsc w samolocie.

- W przypadku overbookingu linie lotnicze mogą zaoferować pasażerom gotowym do rezygnacji ze swojego biletu rekompensatę w postaci gotówki, voucherów lub punktów bonusowych. Warunkiem jest wyrażenie zgody na rejs w późniejszym terminie. Taka sytuacja określana jest mianem „dobrowolnej odmowy wejścia na pokład”. Osoba, która zgadza się na rezygnację ze swojej rezerwacji, nie jest uprawniony do rekompensaty finansowej od przewoźnika – mówi Maciejewski. - Jeśli jednak linie lotnicze odmówiły nam wejścia na pokład samolotu bez naszej zgody, to podobnie jak w przypadku opóźnienia czy odwołania lotu, możemy ubiegać się o odszkodowanie ryczałtowe od przewoźnika – podkreśla.

Przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych oraz pomoc wynikają wprost z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Ze wspomnianych przepisów prawa dowiadujemy się także o obowiązkach przewoźnika związanych z opieką nad poszkodowanym pasażerem.

Niezależnie od tego, jaki podmiot ponosi odpowiedzialność za zdarzenie, linie lotnicze mają podstawowe obowiązki wobec poszkodowanego pasażera, którego nie wpuszczono na pokład samolotu bądź którego lot został odwołany lub opóźniony o więcej niż 2 godziny. Dotyczą one opieki nad nim w postaci posiłków i napojów - w wymiarze odpowiednim do czasu oczekiwania na lot, a także nocleg w hotelu, kiedy alternatywny lot przypada na kolejny dzień, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne. Co istotne, przewoźnik jest również zobowiązany zaoferować podróżnemu alternatywne połączenie do miejsca docelowego
w najwcześniejszym możliwym terminie, włączając przewoźników konkurencyjnych.


- Rekompensata finansowa za opóźniony czy odwołany lot należy się także w przypadku tanich linii lotniczych oraz lotów przesiadkowych i czarterowych. Od momentu zdarzenia możemy dochodzić do swoich praw aż przez 10 lat,a do otrzymania rekompensaty finansowej od przewoźnika wystarczy bilet elektroniczny – podkreśla ekspert.