Wnioski o wypłaty świadczenia będzie można składać przez bankowość elektroniczną. Program ma być gotowy 1 kwietnia 2016 roku.


- Wspólnie z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pracujemy nad tym, żeby jednym z kanałów, który umożliwi złożenie wniosku o 500+, były kanały bankowości elektronicznej. Nie umiem powiedzieć, które to będą banki, jak będą wyglądały szczegóły, ale faktycznie nad tym pracujemy- powiedział Agencji AIP Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji. Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że program będzie gotowy do przyjmowania tak złożonych wniosków 1 kwietnia 2016 r.

Pierwszym bankiem, który ma udostępnić możliwość składania wniosków online ma być prawdopodobnie PKO Bank Polski. System ma być gotowy 1 kwietnia 2016 r., jednak biuro prasowe banku na razie nie komentuje sprawy, ale z naszych informacji wynika, że w banku ruszyły już prace nad dostosowaniem systemów informatycznych do składania wniosków do programu Rodzina 500+. PKO BP ma być liderem wdrożenia tego programu, ale w dłuższej perspektywie do systemu będą dołączane kolejne banki.


- Wniosek będzie trafiał do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS). Resort przekaże go do odpowiedniej gminy. Następnie w gminie, po numerze PESEL, ta automatycznie będzie posiadała wszystkie niezbędne informacje, np. dane o wysokości uzyskiwanych dochodów czy ilości posiadanych dzieci. Całą „biurokrację” bierze na siebie bank. Chcemy, żeby system był maksymalnie uproszczony- tłumaczył w rozmowie z AIP Bartosz Marczuk, Podsekretarz stanu w MRPiPS.

Procedura ma przypominać tę, która dzisiaj obowiązuje przy składaniu online wniosku o kredyt czy inną usługę bankową. Po zalogowaniu się do serwisu i wypełnieniu wniosku, klient nie będzie musiał potwierdzać go hasłem jednorazowym. Hasło będzie natomiast konieczne, gdy zażyczycie sobie, by środki trafiały na inne konto niż to, z którego składany jest wniosek.

Jak wynika z szacunków MRPiPS programem objęte może zostać blisko 3,7 mln dzieci. Wniosek o świadczenie będzie można złożyć przez Internet, raz w roku. Kryteria dochodowe będą sprawdzane co trzy lata.